Ska vara lika för alla, svårt att ha olika regler för alla..betala och se glad ut som vi andra gör.

När vi byggde vårt hus kostade bygglovet ca 50’
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ska vara lika för alla, svårt att ha olika regler för alla..betala och se glad ut som vi andra gör.

När vi byggde vårt hus kostade bygglovet ca 50’
Om det var lika för alla hade mina funderingar aldrig kommit till...
Det är just det att det ställs olika krav, ber på handläggare, men kanske mest ber på vilken kommun det rör sig om.

Vem betalar och ser glad ut, när man betalar för saker man inte behöver, och som saknar anledning?
"köp 4 däck, betala för 8"

Fick du oxå betala 22.000kr för nybyggnadskarta tex?
 
Redigerat:
Nu är jag jättesen in i matchen, men jag känner ändå att jag kan tillföra något.

-Nybyggnadskarta
Syftet med en nybyggnadskarta är att säkerställa byggnadens placering med hög säkerhet. Det behovet finns när man bygger i detaljplanerade områden eller nära tomtgräns. Inte på landsbygden
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...amnden/byggnadsnamndens-ansvar-och-uppgifter/
"Utanför detaljplanelagt område kan man oftast använda ett enklare underlag till situationsplanen, till exempel en avstyckningskarta eller ett utdrag ur kommunens kartdatabas. (jfr prop. 1985/86:1 sid. 728)"

-Sockelhöjd
Den här skulle vi kunna hantera på olika sätt.
1. Finns det något dokument/krav som anger att byggnaden inte får ha en sockelhöjd/nockhöjd över/under en viss nivå? Nej, givetvis inte. Ni skulle inte ens ha fått det kravställt er i bygglovet.
2. Vad får det för påverkan på omgivningen om huset hamnar +- 20/30cm från tänkt höjd? Förmodligen inte så stor.

-Geoundersökning
Det här är något som kommuner kräver numer, oavsett vart man bygger. Och jag vill minnas att det står i nåt dokument/utbildning som handläggarna får att man ska begära ett geotekniskt utlåtande. Det är inte samma sak som att gräva en provgrop dock. Jag har själv nyss byggt hus och jag gjorde helt sonika så att jag gjorde en pdf där det står "Platsen är lämplig för bebyggelse", med rubriken "Geotekniskt utlåtande". Dock är jag byggingenjör så jag kan sätta mitt namn på den utan att dom reagerar.

-Utsättning
Kommunen har rätt att kräva att utsättning sker av kompetent person. Dom har inte rätt att kräva vilken utrustning som ska användas. Kommunen vill gärna att man använder deras kart och mättjänst så att dom får in läget i sina system.
Vi satte ut huset med måttband och lasermätare. Jag satte upp mig själv som utsättare och levererade ett verifikat via min situationsplan med en signatur på.
Du måste inte nyttja dom vid lägeskontrollen.

/F.d byggnadsinspektör
Certifierad kontrollansvarig (en funktion som är så gott som helt oduglig)
Byggingenjör
Nyinflyttad husbyggare.
Ogillar kommuner/handläggare som inte vet vad deras funktion är.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
R Ricken skrev:
Nu är jag jättesen in i matchen, men jag känner ändå att jag kan tillföra något.

-Nybyggnadskarta
Syftet med en nybyggnadskarta är att säkerställa byggnadens placering med hög säkerhet. Det behovet finns när man bygger i detaljplanerade områden eller nära tomtgräns. Inte på landsbygden
[länk]
"Utanför detaljplanelagt område kan man oftast använda ett enklare underlag till situationsplanen, till exempel en avstyckningskarta eller ett utdrag ur kommunens kartdatabas. (jfr prop. 1985/86:1 sid. 728)"

-Sockelhöjd
Den här skulle vi kunna hantera på olika sätt.
1. Finns det något dokument/krav som anger att byggnaden inte får ha en sockelhöjd/nockhöjd över/under en viss nivå? Nej, givetvis inte. Ni skulle inte ens ha fått det kravställt er i bygglovet.
2. Vad får det för påverkan på omgivningen om huset hamnar +- 20/30cm från tänkt höjd? Förmodligen inte så stor.

-Geoundersökning
Det här är något som kommuner kräver numer, oavsett vart man bygger. Och jag vill minnas att det står i nåt dokument/utbildning som handläggarna får att man ska begära ett geotekniskt utlåtande. Det är inte samma sak som att gräva en provgrop dock. Jag har själv nyss byggt hus och jag gjorde helt sonika så att jag gjorde en pdf där det står "Platsen är lämplig för bebyggelse", med rubriken "Geotekniskt utlåtande". Dock är jag byggingenjör så jag kan sätta mitt namn på den utan att dom reagerar.

-Utsättning
Kommunen har rätt att kräva att utsättning sker av kompetent person. Dom har inte rätt att kräva vilken utrustning som ska användas. Kommunen vill gärna att man använder deras kart och mättjänst så att dom får in läget i sina system.
Vi satte ut huset med måttband och lasermätare. Jag satte upp mig själv som utsättare och levererade ett verifikat via min situationsplan med en signatur på.
Du måste inte nyttja dom vid lägeskontrollen.

/F.d byggnadsinspektör
Certifierad kontrollansvarig (en funktion som är så gott som helt oduglig)
Byggingenjör
Nyinflyttad husbyggare.
Ogillar kommuner/handläggare som inte vet vad deras funktion är.
Tack för bra och informativ inputt(y)

I vårat fall gjordes en ordentlig geoteknik undersökning av tomten, tyvärr görs ju inte provhålen med sådan täthet att varenda sten upptäcks. Och trots att marken är ypperlig att bygga på, så ligger det mycket stora stenblock både över och under mark.

Nu löste sig sockelhöjden ganska bra ändå, men den hamnade 23cm över, så vi får väl se vad bygglovsenheten har att säga om det, nytt bygglov krävde de om den hamnade mer än 20 över sas det. :thinking: (Lägeskontrollen har dock en felmarginal på 5cm, så med lite tur slipper vi den dusten iaf)

Jag tycker nog att det största problemet för mig, och säkert många andra privatpersoner som plötsligt ska titulera sig "byggherre" har svårt att ta in all info, och ta reda på allt till punkt och pricka, så man gör helt enkelt det som sägs vid ansökan, och sedan startsamråd, då man förutsätter att infon man får där är korrekt.

Med redan bokad husleverans och bokat datum för slutbesiktning är det ju förseningar pga att vi opponerar oss mot deras krav, det sista vi vill ska hända.

Men jag får nog börja med att försöka få fatt på någon i byggnadsnämnden, och se hur de ställer sig till dessa krav helt enkelt, känns som att man inte har så mycket att hämta, men en godtagbar motivering till dem bör man iaf kunna förvänta sig.
 
En märklig och mycket svensk företeelse är de masochister som oftast tar myndigheters sida mot vanliga medborgare,
med argument som "Hur skulle det gå om alla gjorde som de ville?".
Som om det fanns en brist på lagar och regelverk i det här landet. :rolleyes:
Bara en observation.
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
J Jehu skrev:
En märklig och mycket svensk företeelse är de masochister som oftast tar myndigheters sida mot vanliga medborgare,
med argument som "Hur skulle det gå om alla gjorde som de ville?".
Som om det fanns en brist på lagar och regelverk i det här landet. :rolleyes:
Bara en observation.
Hur mycket möjlighet ger du att bemöta det påståendet? Som att säga ”du kan inte erkänna att du har fel”. ;)
 
R Robert-san01 skrev:
1. Ja, det kan vara ett skäligt krav. Kommunens taxor bygger även på antal kvm bebyggelse/år så det är också ett sätt att fördela kostnaderna för resp avdelningar på dem som nyttjar tjänsterna. I många kommuner är det ett krav att respektive avdelningar som tillhandahåller tjänster skall vara självfinansierade och det blir aldrig 100% rättvis fördelning av kostnaderna. Enda man kan ha som mål att uppfylla är att kostnaderna endast skall fördelas på de som nyttjar dem. Är det en liten kommun med lite som byggs måste man ändå ha en hel avdelning avlönad även de kanske bara har 20% beläggning och då kan det bli höga taxor för de som vill bygga för att täcka kostnaderna. Stor kommun med 100% beläggning på tjänstemännen får fler kvm att fördela kostnaderna på.

Att man ofta väljer att fördela kostnaderna på tjänsterna är för att inte de innevånare som inte nyttjar tjänsterna skall inte heller bekosta andras byggande.

2. Ex kan det behöva visas hur tillfartsvägar, infiltrationer, ledningar, kulturmark mm osv ev kan påverkas av din plan. Allt avgörs av vad handläggaren anser vara nödvändig information för att kunna fatta beslut i frågan.

3. Ja. Hur skall man annars kunna upprätta kartor, ritningar och bestämma vart det passar att du får bygga? Boverket kan ge rekommendationer. Det är Regering och riksdag via PBL som styr.

Du kanske har vett att placera huset vettigt om man hade sagt att du får placera det fritt på tomten. Men hur garanterar du att din granne har samma vett den gången han vill bygga? Jag har sett ett antal mer eller mindre märkliga förslag till placering av hus på landsbygden så jag tycker det är bra för alla att man är helt överens om vart och hur högt huset skall vara innan någon sätter spaden i marken.

I princip är det fritt för dig att placera huset även du inte upplever det så då kommunen inte gjort några planer för vägar, avlopp, prickmark osv utan det är ju du själv som får välja vart på tomten huset skall stå.

4. För att ex kunna avgöra hur det passar in mot övrig bebyggelse, även om den är flera 100m bort. Samt ovan. Det är fortfarande inte tjänstemännen som bestämt att du behöver nytt lov för det. Det är deras delegation som anger hur det skall agera i ett sådant ärende.

Som avslutning är det fortfarande inte tjänstemännen som avgör hur arbetet skall utföras. Det är nämnden du skall kontakta om du har synpunkter på vad de delegerat. Du hittar mail och telnummer till ordförande och oftast även vice ordförande under politisk info hos den kommun du skall bygga hos. Ring/maila dem och fråga!
Kul att läsa att någon faktiskt förstår och tagit sig tid att ta reda på hur bygglovsprocessen går till!! Det borde fler göra innan de kastar ur sig spydigheter till höger och vänster.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JoKalle skrev:
Jag tycker iaf att en ärligt ställd fråga till en kommuntjänsteman bör besvaras utifrån att jag i det här fallet inte är någon expert, och bör bemödas med ett seriöst svar åtminstonde.
Eftersom jag inte fick något annat svar började jag söka informationen själv, och av den info jag lyckats få fram är jag kanske inte helt ute å cyklar i min frågeställning heller? Därav frågan/ funderingarna i detta forum, vad andra har för erfarenheter.
Jag säger inte att jag har rätt här, utan det är fortfarande en fråga från en novis med funderingar.
Ja kommunen är inte bara ett tillsynsorgan som ska ta dig i örat utan de ska också ge dig som enskild sådan hjälp att du kan tillvarata dina intressen. Detta regleras i förvaltningslagen:

Texturklipp ur förvaltningslag om myndigheters service mot enskilda med tydlig text om hjälp och kontakter.

Men brett tolkat blir denna serviceskyldighet i förvaltningslagen naturligtvis bli mycket dyr eftersom den tar mantimmar i anspråk. Så den kommunala förvaltningen kommer vanligen att försöka skydda sig mot denna dyra lagstadgade verksamhet med vad de vanligen kallar för "rutiner" (=checklistor och blanketter). "Likabehandlingsprincipen" är ett standardargument för att detaljerade "rutiner" krävs för att alls kunna fördela arbetsuppgifterna på de av politikerna budgeterade arbetstimmarna. På detta sätt kan man man som administrativ mellanchef ducka ansvar utöver "rutinerna" och hålla budget. Det som inte blir utförs finns det inte utrymme för i budgetramen. Politikerna är i sin tur inskolade i att man ska ge den kommunala förvaltningen frihet inom budgetramar för den styrmodellen blev en sanning på 80-talet. Och det är naturligtvis rätt bekvämt att slippa smutsa ned arbetet i nämnden med en massa detaljfrågor och att ha en självgående förvaltning som tar hand om vardagen.
 
Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
Det borde fler göra innan de kastar ur sig spydigheter till höger och vänster.
Det här är ett offentligt forum. Tala ur skägget om du har synpunkter och vill bemöta någon uppgift som du menar är spydigheter!
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här är ett offentligt forum. Tala ur skägget om du har synpunkter och vill bemöta någon uppgift som du menar är spydigheter!
Här kommer ett citat;
”Skitnödiga anställda på byggkontoren vänder och vrider på varenda mått och vinkel för att vara säkra på att de inte glömt något.
De skulle kanske behöva psykologstöd för att klara det ökade ansvar de fått?”
 
Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
Här kommer ett citat;
”Skitnödiga anställda på byggkontoren vänder och vrider på varenda mått och vinkel för att vara säkra på att de inte glömt något.
De skulle kanske behöva psykologstöd för att klara det ökade ansvar de fått?”
Det finns en citeringsfunktion som gör att den som skrev detta pingas in i tråden ( @Jehu ser jag nu!). Vill du bemöta detta uttalande så gör det och förklara hur din beskrivning hjälper TS!
 
Redigerat:
Bemöta vad. Ingen "kastar ur sig spydigheter". MetteKson kanske kände sig träffad? Inget personligt i detta.
Om du citerar hela inlägget så framgår att det handlade om bygglovsprocessen som skulle förenklas med nya regler, men utfallet blev tvärtom.
Och läs tråden från början så hänger det ihop.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Är det bara jag som får en känsla av att de som tycker att kommunens behandling av JoKalle är ok, kanske själva jobbar inom sin egen kommuns bygglovsavdelning? Verkar som de känner sig träffade.
Efter att ha läst hela den här tråden är jag tacksam för att bo i en kommun där bygglovsenheten anstränger sig för att hjälpa så det hela skall gå snabbt och till en så låg kostnad som möjligt för den sökande.
Hur har det gått för dig JoKalle?

Mike
 
  • Gilla
Jehu
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Är det bara jag som får en känsla av att de som tycker att kommunens behandling av JoKalle är ok, kanske själva jobbar inom sin egen kommuns bygglovsavdelning? Verkar som de känner sig träffade.
....

Mike
... ja, eller så är det de som har lättast att se det från bygglovsavdelningens perspektiv. Tjänstmän på en kommun får utstå väldigt mycket spott och spe även för beslut och processer som är politiskt styrda och som man inte kan påverka på något sätt...
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Oftast är det gnäll från folk som gjort upp stora planer som de sent upptäcker inte passar in i befintligt regelverk. Klart det är frustrerande.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.