Vulcan61
Ok smidigare om npgon kan rit
Demmpa Demmpa skrev:
Nix det mesta är fel, typ bara N som är rätt.
ok då bli det lättare om någon kan tänkas sig rita upp från mina bilder nexa till brytaren!
 
Du får först reda ut vilken av vit och brun som är fas. Nu säger du tidigare vit fas och det kan så vara men isf är det intressant att veta hur du fått fram det.Med tanke på hur osäker du är på inkopplingarna av det du visar tycker jag det är bäst att börja så, Sen ser det i sig bra ut för att du ska kunna få till det bra där bara du vet vad du gör och hur.
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
GK100 GK100 skrev:
Du får först reda ut vilken av vit och brun som är fas. Nu säger du tidigare vit fas och det kan så vara men isf är det intressant att veta hur du fått fram det.Med tanke på hur osäker du är på inkopplingarna av det du visar tycker jag det är bäst att börja så, Sen ser det i sig bra ut för att du ska kunna få till det bra där bara du vet vad du gör och hur.
har ingen brun kabel alls. Vit indikera med penna. Blåa är nolla och jord gul grön kabel!
 
Du har etompau’s bild i inlägg 7, studera den.

Rita sedan upp pucken och brytaren på ett papper och dra streck mellan dom olika punkterna.

Sedan måste du ta reda på vilken av dom bägge vita trådarna som är fas och vilken som är tändtråd.

Pennan kan indikera spänning fastän det inte är 230V.

Jag misstänker vilken av dom vita som är vad.
 
Vulcan61
Demmpa Demmpa skrev:
Du har etompau’s bild i inlägg 7, studera den.

Rita sedan upp pucken och brytaren på ett papper och dra streck mellan dom olika punkterna.

Sedan måste du ta reda på vilken av dom bägge vita trådarna som är fas och vilken som är tändtråd.

Pennan kan indikera spänning fastän det inte är 230V.

Jag misstänker vilken av dom vita som är vad.[/QUOT


Den vita kabel nerifrån är 100% fas. Den vita som går upp i röret är tändtråd.
Som sagt bild nr 7 förstår ja ej helt därav la ja upp mina bilder. Men få ringa nån kunnig tack ändå för svaren iallafall
 
Vulcan61
Den vita nerifrån är garanterat fas. Den vita som går upp är tändtråd. La upp bilder för bild nr 7 ej gör mig helt säker. Men få ringa någon istället tack för svaren iallafall.
 
Om du suddar ut strömbrytaren i bilden i inlägg 7 så har du fullständig inkoppling av pucken för trådlös styrning, strömbrytaren används bara för lokal styrning.
Därefter är det ”bara” att lägga till strömbrytaren.

Kopplingsschema för trådlös puck inklusive strömbrytare för lokal styrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Den vita nerifrån är garanterat fas. Den vita som går upp är tändtråd. La upp bilder för bild nr 7 ej gör mig helt säker. Men få ringa någon istället tack för svaren iallafall.
Fundera lite till det är säkert inga problem om du kollar helheten av vad du fått reda på nu. Det du visat ger att det är ett bra läge för dig att lyckas med jobbet och du kan anta att den vita nerifrån är fas.

Rita in några förslag till efter eget huvud så kanske någon fyller i med troligtvis "rätt" efter det du visat i bilderna. Är aldrig som sagt bra att inte ha en egen vettig ide i hur man ska lösa elkopplingar det är så man bör resonera vid svar här och inget drygt beteende.
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Några kommentarer, tänk vidare så löser du det,
- Tråden till X-plint på strömbrytaren har ingen funktion.
- Tändtråd från Nexan till lampan saknas
- Två av tre fastrådar är rätt.

Vilken funktion har S på Nexapucken?
Vilken funktion har L på Nexapunken?
Vilken funktion har L↓ på Nexapucken?
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
Mmm
 
  • Otydlig bild av en elektrisk installation med blåa markeringar gjorda med penna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vulcan61
Demmpa Demmpa skrev:
Några kommentarer, tänk vidare så löser du det,
- Tråden till X-plint på strömbrytaren har ingen funktion.
- Tändtråd från Nexan till lampan saknas
- Två av tre fastrådar är rätt.

Vilken funktion har S på Nexapucken?
Vilken funktion har L på Nexapunken?
Vilken funktion har L↓ på Nexapucken?
måste äta helt färdig. Är det rätt!
 
Redigerat:
Nu är fasen & nollan rätt.

Men vilken funktion har dom olika in-/ut-gångarna på Nexapucken?

Jämför din bild med bilden i anvisningen/manualen,


I de blå ringarna har korsande ledningarna ingen kontakt med varandra.
I röda ringen har ledningarna kontakt med varandra.
Elektrisk kopplingsschema med markeringar, två blå ringar utan kontakt och en röd med kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
Ja hitta inget fel vad ja kommer på. Rätta mig! Är s singalkoppling fel ?
 
Vulcan61
Ok så tändtråd ska in på nexa pil med L istället
 
Vad står det i manualen vad dom olika anslutningar är för något?
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.