Funderar på köksrenovering och har klurat på lite olika planlösningar.

Köket idag liknar den första bilden nedan, skillnaden är att i nuvarande kök är skåpet längst in i "halvön" ett högskåp (skafferi). Ett av målen med en renovering skulle vara att få lite mer bänkyta, så därför ersatte jag högskåpet med ett bänkskåp i skissen.

En annan lösning jag funderat på är att göra ett L och ha häll där "halvön" är idag (likt den andra bilden). Det skulle ge lite längre ihållande bänkyta. Är lite kluven men tror att denna lösning kan vara lite bättre.

Finns det några uppenbara för- och nack-delar med dom olika varianterna? Eller borde man göra på ett helt annat sätt? Det är dörrar nere till höger och vänster, fönster i den övre väggen. Just nu försöker jag bara ringa in en planlösning, har inte funderat på så många detaljer än.
 
  • Skiss av köksplanlösning med bänkskåp istället för högskåp på halvön och numrerade förvaringsutrymmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av köksplanlösning med bänkskåp på en köksö och L-format kök med måttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Smarteus
  • Laddar…
BirgitS
Hur många håller på i köket samtidigt?
Om det är flera som hjälps åt är det viktigt att tänka på att en person inte blockerar andra väsentliga ytor, t.ex. tror jag att en person som står vid diskhoarna i alternativ 2 kommer i praktiken att blockera hörnet och en del av skåpet till höger om hällen eftersom hoarna är så nära hörnet så en kort flytt av hoarna "nedåt" tar bort det problemet, men om man är själv så är det ju viktigt att det är nära mellan hoarna och hällen.

Sitter köksfönstret högt eller blir det problem att ha skåp och bänkskiva framför det?
Sitter det ett element under fönstret?

Parallellkök (alt. 1) är ofta effektiva eftersom det blir kortare avstånd, man behöver inte gå lika mycket utan kan nå mycket genom att vända sig om eller flytta sig 1-2 steg i sidled.
Alt. 2 har fördelen att man enkelt kan få till matbord för väldigt många genom att vrida bordet 90 grader och låta det växa enda bort till diskbänken.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Ja, du har nog rätt i att diskhon ligger för nära hörnet (ofta två som jobbar samtidigt). Provade att ändra om lite så att det blir ~1.20 cm mellan dom diagonalt, det borde vara rätt ok? Det är ju egentligen denna yta som är viktigast eftersom det är där man arbetar. Det är den ytan jag tycker är lite för liten i första alternativet (annars gillar jag egentligen det bäst).

Köksfönstret sitter lågt så det behöver man ändra om man går på andra alternativet (det är en balkong längs hela väggen där, så jag tror utseendemässigt från utsidan hade det inte stört så mycket eftersom man bara ser det om man är på balkongen). Elementet tror jag lite naivt att man kan plugga om man byter till mer välisolerade fönster. :)

En variant i alternativ 1 som jag funderat på är att ersätta det fönstret med en altandörr för att lätt kunna komma ut på balkongen från köket (idag behöver man gå omväg via vardagsrum till vänster eller sovrum till höger).
 
  • Ritning av kökslayout med markerad diagonal avstånd på 1280 mm mellan diskho och köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bis
  • Laddar…
BirgitS
Ja, det där tror jag blir bättre och som du skriver så är det den viktigaste bänkytan och för två bör den vara 100-120 cm.

Man rör sig ju en del när man är i köket så det går nog bra även om det blir lite svalare i den delen, om det börjar kännas kallt när man sitter vid bordet så kan man ju komplettera eller byta ut det elementet.

En balkongdörr är ju alltid trevligt om den får plats, särskilt om man kan äta på balkongen. Tänk på att fasadändringar behöver bygglov, oavsett om det är storleken på ett fönster som ändras eller ett byte till balkongdörr.
 
Ok, tack för svar. Finns lite att tänka på med andra ord! Balkongen är väldigt lång men smal (2 m), så det finns plats. I L-varianten hade man kunnat tänka sig att göra om det stora fönstret till skjutdörr eller liknande, fast då får man tänka till hur man ska göra med element (ser ganska trevligt ut på bild i och för sig).
 
  • 3D-rendering av ett modernt kök med matplats, köksö och inbyggda vitvaror, intill ett stort fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett smalt kök med matplats och fönster mot balkong, möjlig skjutdörrsposition.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej! Känns som rätt bra kökslösningar bägge. Tänk bara på att det kanske blir svårt att utnyttja balkongdörren på bilden längst ner om det står ett bord i vägen. Kan kanske bli svårt att få till utrymmet där på ett sätt så att en balkongdörr blir användbar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ja, det behövs ju lite avstånd mellan dörren och bordet för att man ska kunna bära porslin, mat, bricka den vägen. Men det ser ju ut att finnas lite marginaler för att flytta bordet lite åt vänster eller nedåt sommartid.
 
Tack för svaren!

Matplatsen i köket kan vara ganska minimal, en större finns i direkt anslutning i vardagsrummet som ligger direkt till vänster.

Första tankarna har varit att öppna upp den väggen (ej bärande) och satsat på en öppen planlösning, men har inte fått till något som känns bra. Blir lite väl avlångt känns det som.
 
Varför inte ett U-kök?
 
Jag rekommenderar starkt att ha diskho och spis bredvid varandra, och inte på var sin sida (av ett hörn, eller mittemot varandra).
Det är praktiskt; ytan mellan dom är det mest nyttjade ytan i köket när man lagar mat, det blir svårare att nå om den ytan är i ett hörn. Dessutom om man har de på olika sidor måste man bära saker över golvet med risk för att tappa/spilla saker och att det blir tyngre att bära saker en längre sträcka (till exempel en tung gryta med kokande vatten i eller en massa hackad/skuren mat).
Förr (kanske fortfarande?, det var länge sedan jag läste min arkitektutbildning) var det inte tillåtet att ha dem på olika sidor, just för att det finns risk att spilla hett vatten på golvet (på sina egna fötter eller på barn som kan krypa runt där).
 
Detta andas 70-tals hus! Är det möjligen ett L-format vardagsrum ut genom dörren till vänster?

I övrigt tycker jag nog bäst om halvön faktiskt!
 
BirgitS
lnilsson lnilsson skrev:
Förr (kanske fortfarande?, det var länge sedan jag läste min arkitektutbildning) var det inte tillåtet att ha dem på olika sidor, just för att det finns risk att spilla hett vatten på golvet (på sina egna fötter eller på barn som kan krypa runt där).
Regeln är att de ska vara i samma bänklängd, dvs. man ska kunna bära pastagrytan över bänken hela sträckan, så runt ett hörn går utmärkt men inte tvärs över golvet i ett parallellkök.
 
  • Gilla
jmowitz
  • Laddar…
Jag hade nog kört på en kombination, dvs som ett L fast med en lite kortare "halvö" ut från toppen på L:et. Dvs som ett fyrkantigt J.
 
SandraPeter SandraPeter skrev:
Varför inte ett U-kök?
Ja, inte uteslutit, har skissat lite på det innan men är lite tveksam till att ha två hörn. Ska kolla ett varv till på det.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Jag rekommenderar starkt att ha diskho och spis bredvid varandra, och inte på var sin sida (av ett hörn, eller mittemot varandra).
Håller med, har båda på samma sida idag och är nöjd med det men hade velat ha lite längre avstånd mellan dom, enda sättet att få det är i ett L men då får jag såklart nackdelarna du beskriver (så kanske inte värt det). Dock är dom ju längs samma bänk och inte på olika öar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.