Hejsan har några frågor ang ugn o häll.
Hällen smäller en säkring uppe på vinden så allt på den fasen blir strömlöst? Det uppfattar jag som en överbelastning? Rätta mig om jag har fel? Kan ej se vad som e kopplat på den fasen men antar en del. och ugnen slår ut jordfelsbrytare i en undercentral så hela huset blir strömlöst? Kan någon förklara för mig vad felet är? Ugnen funkar utan problem i vardagsrummet i ett ojordat uttag i flera timmar men i köket i jordat så går jordfelsärkringen efter någon minut? Hällen kan jag ej testa då det ej finns andra 400v uttag mer än köket..
 
En säkring som "smäller" av låter som kortslutning. Löser den direkt när hällen slås på eller först efter några minuter? Är säkringen varm efter att den löst ut? Men visst kan det även vara så att den fasen är överbelastad. Då har du även andra elapparater som slocknar när den säkringen löser och kanske kan se vilka effekttunga apparater som finns på samma fas. I vilket fall är det väldigt bra med en uppdaterad gruppförteckning så det är något du bör fundera på att ordna.

Inspektera även passdelen i botten på säkringshålet i centralen, och propphuven. Kontaktytorna ska vara blanka o fina, inga svetsloppor eller sot.

Ugnen har ett jordfel i en värmespiral och behöver lagas. Du ska inte använda den i ett ojordat uttag då höljet blir spänningsförande med en ström som är farlig. Det brukar vara lätt att mäta sig fram till vilken värmespiral som felar, och dessa brukar finnas som reservdel. Man behöver en multimeter som kan mäta resistans. Med lite tur går det att mäta en resistans mellan värmeelementets pol och höljet på ugnen, men kanske behöver den värmas upp en kort stund först.
 
Det tar en liten stund sen går säkringen och ja säkringen blir väldigt varm så man ej kan hålla i den när man byter.. ja luft värmepumpen slocknar och hallen ström och belysning kök och matrum.
Multimeter har jag hemma så det kan jag kolla på i morgon:)
Absolut ska jag lösa det.. vi fick gården 2dec så vi har nyss flyttat hit allt o börjat använda ström o börjat koppla in vitvaror Osv.. men det går ju så där med laga mat när inget verkar klara det.. det vart inget fel på hällen o ugnen innan vi flytta hit dom tog vi med oss och funkade bra innan i andra huset.. men ja jag vet ej.. nu e det lite väl mycket centraler OSv efter varandra här e totalt 11-12 centraler med undercentraler osv finns bara en där det står med tusch penna på säkringarna vilken byggnad det går till men ej specifikt vad dom går till.. sen en av centralerna i köket står där på rören in till centralen vilket som går till vad men ej på automatsäkringarna så känns ej så jäkla genomtänkt att bara veta vilka rör som vilka kablar går i o ej vilka säkringar som e till vad liksom..
ska kolla i porslins säkringarna i morgon hur dom ser ut inne i pass delarna osv tack för svaret uppskattas. Detta e rena djungeln mot att man är van vid en central där allt står dokumenterat liksom..
 
Är hällen rätt kopplad då?

Om du har kopplat in den för med 400V över elementen, och den troligen bara skall ha 230V så kan det bli höga strömmar.

Felet du beskriver på ugnen tyder på fel i ugnen. Att det går krypströmmar till jord i ugnen. När du kopplar den i ojordat uttag så leds inte strömmen bort, men höljte blir spänningsförande. Detta är väldigt vanligt.
 
H hempularen skrev:
Är hällen rätt kopplad då?

Om du har kopplat in den för med 400V över elementen, och den troligen bara skall ha 230V så kan det bli höga strömmar.

Felet du beskriver på ugnen tyder på fel i ugnen. Att det går krypströmmar till jord i ugnen. När du kopplar den i ojordat uttag så leds inte strömmen bort, men höljte blir spänningsförande. Detta är väldigt vanligt.
Hällen ska ha två faser.. så är kopplad med 2 faser, jord o nollan. Så är kopplad så som anvisningar visar på baksida.

Går Inge ström till höljet när den e kopplad i ojordat har mätt på detta
 
Och hur har du kontrollerat att "nollan" verkligen är en nolla? Det är inte ovanligt att man bara har 3 faser fram till en spisdosa. Och det är inte helt ovanligt att blå färg används som fas.

Hur mätte du när du konstaterade att det går ström till höljet i ugnen´?
 
Uttaget har 3 fas ledare till sig och en jord o en nolla? Så antar det är 3 faser som går till den när det e 5 kablar kopplat till det?
 
Ja har mätt nu.. med annat instrument.. tydligen vart det fel på det andra.. det visar 230v mella hölje o nollan? jäkla konstigt detta huset.. för även diskmaskinen o diskbänken kittlar det i fingrarna när man rör båda samtidigt? Är det fel på jorden i hela köket?
 
Ett allvarligt menat råd nu på årets första dag:
Tag snarast hem en riktig elektriker som kan gå igenom anläggningen och korrigera felen.
Du verkar ju ha haft en hel del problem, och detta låter som det kan bli både allvarliga personskador och brand.
Rör inget innan elektrikern har gjort sitt jobb!
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En säkring som "smäller" av låter som kortslutning. Löser den direkt när hällen slås på eller först efter några minuter? Är säkringen varm efter att den löst ut? Men visst kan det även vara så att den fasen är överbelastad. Då har du även andra elapparater som slocknar när den säkringen löser och kanske kan se vilka effekttunga apparater som finns på samma fas. I vilket fall är det väldigt bra med en uppdaterad gruppförteckning så det är något du bör fundera på att ordna.

Inspektera även passdelen i botten på säkringshålet i centralen, och propphuven. Kontaktytorna ska vara blanka o fina, inga svetsloppor eller sot.

Ugnen har ett jordfel i en värmespiral och behöver lagas. Du ska inte använda den i ett ojordat uttag då höljet blir spänningsförande med en ström som är farlig. Det brukar vara lätt att mäta sig fram till vilken värmespiral som felar, och dessa brukar finnas som reservdel. Man behöver en multimeter som kan mäta resistans. Med lite tur går det att mäta en resistans mellan värmeelementets pol och höljet på ugnen, men kanske behöver den värmas upp en kort stund först.
En fråga Bo.

Borde det ej visa ström genom nollan o jorden i uttagen om det är fel på fasta Elen eller tänker jag fel? I ugnen visar nollan och höljet 230v men inte i uttaget, då ligger felet i ugnen va? Om jag tänker rätt eller man kan ej mätta så?:)
 
S Sonny82 skrev:
I ugnen visar nollan och höljet 230v men inte i uttaget, då ligger felet i ugnen va? Om jag tänker rätt eller man kan ej mätta så?:)
Har du 230 mellan hålen i uttaget och mellan ett hål och jordstift 230 så är det fel mellan stickproppen och anslutning i ugnen, troligtvis i ugnen, mät/ring mellan stiften på stickproppen och höljet på ugnen så uppenbarar sig felet direkt, vänder du stickproppen så blir det inte 230 till höljet med avstängd ugn
 
S Sonny82 skrev:
En fråga Bo.

Borde det ej visa ström genom nollan o jorden i uttagen om det är fel på fasta Elen eller tänker jag fel? I ugnen visar nollan och höljet 230v men inte i uttaget, då ligger felet i ugnen va? Om jag tänker rätt eller man kan ej mätta så?:)
Det är väldigt svårt att förstå vad du skriver. Jag behöver veta exakt hur du mäter. Vilken "nolla" mäter du mot? Exakt hur mäter du i uttaget? Sitter ugnen ansluten i ett skyddsjordat uttag när du mäter osv? Du verkar ha många problem med din anläggning vilket gär det än mer vanskligt att ge konkreta råd härifrån.
 
Jag öppnade upp baksidan av ugnen där inne sitter kablen kopplat.. där mäter jag på nollan och tar mättaren även på höljet ute runt om på metallen. Och då står det 230v på mätaren.
Så då tänker jag det e fel på ugnen.. jag mäter även i uttaget på väggen tar på nollan där o jorden i uttaget o då ger mättaren inget utslag alls.. visar det då att felet ligger i ugnen o ej själva uttaget? Ugnen sitter kopplad i ett uttag som e skyddsjordat ja..
 
Att du har 0V mellan nolla och jord i uttaget är bra. Att du har 230V mellan "nolla" (blå ledaren) och jord i ugnen säger egentligen ingenting utan det beror på vilket håll du satt in stickproppen. Om du vänder på stickproppen så bör du få 0V mellab blå och gulgrön även i spisen.

Vad Bo menade att du skulle använda multimetern till att resistansmäta mellan fas och jord i ugnen för att se om du kunde mäta fram ett isolationsfel i ugnen, vilket du med allra största sannolikhet har med den problembild som du beskrivit
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det kan väl inte ha varit så där för dem som bodde där innan, de måste väl ha lagat mat nånstans. Har det inte stått en vanlig spis med inbyggd ugn där förut och det har funkat.

Om du ska koppla in en häll så är det en del att tänka på och det brukar stå i manualen att man ska ringa en elektriker.

Du kan försöka koppla in den själv men det verkar inte gå nåt vidare eller har jag fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.