B byggarätt skrev:
Ser ut som ett läckage i taket nära yttervägg?
Fukt samlas i ett hus som är ouppvärmt och cirkulerar inte luften kan det inte torka ut...
Svamp och mögel måste tas bort innan det sprider sporer som det gör när man torkar ut den!
Jag hade rivit ut så mycket av det angripna som jag tycker ska ut plus lite till sedan skulle jag sätta in dieseldriven byggtork och köra uppifrån och ner så att huset upptill är ordentligt torrt när man kommer ner till källaren och det värsta....
okej! Tack för grym input! Planen med att ta bort allt angripet virke är igång redan, men tänkte inte på att den kan komma igång på allvar när det börjar torka upp! Då ska jag verkligen se till att få ut allt så fort som möjligt!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Håller med Byggarätt!
Bort med skiten plus lite till och eliminera sedan vattenläckan som ger svampen vätska. Nånstans hämtar den kalk, där finns mycel där med. Allt måste bort innan du går på något annat i huset tycker jag.
Trodde kall endast gällde ”äkta hussvamp”? Men det kanske gäller fler sorters mögel?
 
  • Gilla
Doxan
  • Laddar…
Åsa Lund
Googla bilder på hussvamp!
På bild 1 från källaren är det inte mögel...

De vita trådarna är mycel. Svamprötter. Transporterar fukt, näring och kalk till svampen. Näringen som den tar är cellulosa ur träet, bryter ner virket precis som röta. Tänk på att hussvamp precis som jäsdegar ogillar drag så den brukar gömma sig där det inte drar.
Det som ser ut som mögel och med formen som en blomma är själva svampen. Pilla lite på den och kolla om det luktar champinjon.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Googla bilder på hussvamp!
På bild 1 från källaren är det inte mögel...

De vita trådarna är mycel. Svamprötter. Transporterar fukt, näring och kalk till svampen. Näringen som den tar är cellulosa ur träet, bryter ner virket precis som röta. Tänk på att hussvamp precis som jäsdegar ogillar drag så den brukar gömma sig där det inte drar.
Det som ser ut som mögel och med formen som en blomma är själva svampen. Pilla lite på den och kolla om det luktar champinjon.
ska undersökas noggrannare! Det som är lite märkligt är att huset stått obebott och ouppvärmt i 30 år, om det är hussvamp, borde inte det ha sett värre ut? Hursomhelst så ska det ju tas tag i! Ska som sagt undersöka närmare! Nu måste jag undersöka sängen... Tack än så länge för grymma tips, om något sömnförsvårande, men ändå grymt!
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag hade oxå svårt att sova första natten när jag hittat hussvamp på Torpet...
Det kommer ordna sig!
Sov gott :)
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Hussvamp behöver kalk och fukt och kan själv transportera bägge med långa trådar och risken är när värme och fukt samt ny kalk möter sporer att den tar fart?
Jag skulle bekämpa den med samma metoder som röta och skadedjur!
Riva angripna delar och transportvägar för fukt och anslutningar till kalk...
Sedan behandla syll och periferi med balsamterpentin var oerhört försiktig då terpentin är oerhört brandfarligt men det är träets egna naturliga svampgifter och givetvis inte nyttigt för människor heller så använd sparsamt
När du vädrat ur terpentindoften kan du torka ur uppifrån i huset och ner... tänk på att terpentinångor går upp ur källaren så se upp med brandfaran
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Åsa Lund
Efter att ha tagit bort allt som vart angripet plus lite till sprayade vi på Boracol.
 
Nu behöver det ju inte vara äkta hussvamp. Finns många olika rötsvampar.
Oavsett så är det nog inga problem. Ni ska ju ändå öppna upp och riva där för att åtgärda skadorna.

Vad gäller hela husets fuktighet så kommer det att börja torka ut direkt när ni börjar värma. Med det så kommer också den unkna sommarstugedoften att lägga sig snabbt. Ev kondens blir förstås inte bättre med värme inifrån, men den måste åtgärdas på annat sätt. Det primära blir väl att öppna upp ev igentäppta ventilationsspringor.

Har det stått sig så bra sedan 1924 så lär det knappast förgås på ett år eller två. Den takkonstruktionen, som fungerar tillsammans med det kvalitetsvirke det är byggt med, bör kunna stå sig i många år till. Jag menar, har det inte börjat ruttna efter snudd 100 års kondens så varför skulle det börja nu?

Enl Skansen (Sthlm) så klarar sig sådana tak i allmänhet bra, bara det är luftigt. Allra bäst klarar sig plåttak om de ligger på glespanel, vilken naturligtvis är bättre ventilerad än råspont. Men jämför med dagens std, asfaltpapp på råspont med tegelpannor. Hur många av dessa tak överlever 100 år utan att asfaltpappen byts?

Man kände till sina riskkonstruktioner förr, och använde mtrl efter det.
Till de mest fuktutsatta delarna såsom fönster användes det absolut bästa virket, fetved eller bara naturligt långsamvuxna (=tätringade, tunga, kompakta, hartsfyllda) träd eller om man hade råd ek, och naturligtvis enbart kärnved. Dagens tryckimpregnerade balsavirke kommer inte i närheten av tålighet mot fukt som dessa äldre byggmtrl.

Ett annat ex är syllstockar. Från Blekinge rapporterades, (för länge sedan), att till syllstockar tar man eke. Kärnvirke i dimension minimum 10x10 tum och helst 20x20, dvs ju grövre desto bättre så länge som det är kärnvirke, då räknar man med att det åtminstone ska klara 100 år innan syllen kan behöva bytas på de mest utsatta ställena.

Slutsats: Sov lugnt!

Gott nytt!
 
  • Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Nu behöver det ju inte vara äkta hussvamp. Finns många olika rötsvampar.
Oavsett så är det nog inga problem. Ni ska ju ändå öppna upp och riva där för att åtgärda skadorna.

Vad gäller hela husets fuktighet så kommer det att börja torka ut direkt när ni börjar värma. Med det så kommer också den unkna sommarstugedoften att lägga sig snabbt. Ev kondens blir förstås inte bättre med värme inifrån, men den måste åtgärdas på annat sätt. Det primära blir väl att öppna upp ev igentäppta ventilationsspringor.

Har det stått sig så bra sedan 1924 så lär det knappast förgås på ett år eller två. Den takkonstruktionen, som fungerar tillsammans med det kvalitetsvirke det är byggt med, bör kunna stå sig i många år till. Jag menar, har det inte börjat ruttna efter snudd 100 års kondens så varför skulle det börja nu?

Enl Skansen (Sthlm) så klarar sig sådana tak i allmänhet bra, bara det är luftigt. Allra bäst klarar sig plåttak om de ligger på glespanel, vilken naturligtvis är bättre ventilerad än råspont. Men jämför med dagens std, asfaltpapp på råspont med tegelpannor. Hur många av dessa tak överlever 100 år utan att asfaltpappen byts?

Man kände till sina riskkonstruktioner förr, och använde mtrl efter det.
Till de mest fuktutsatta delarna såsom fönster användes det absolut bästa virket, fetved eller bara naturligt långsamvuxna (=tätringade, tunga, kompakta, hartsfyllda) träd eller om man hade råd ek, och naturligtvis enbart kärnved. Dagens tryckimpregnerade balsavirke kommer inte i närheten av tålighet mot fukt som dessa äldre byggmtrl.

Ett annat ex är syllstockar. Från Blekinge rapporterades, (för länge sedan), att till syllstockar tar man eke. Kärnvirke i dimension minimum 10x10 tum och helst 20x20, dvs ju grövre desto bättre så länge som det är kärnvirke, då räknar man med att det åtminstone ska klara 100 år innan syllen kan behöva bytas på de mest utsatta ställena.

Slutsats: Sov lugnt!

Gott nytt!
Kan bara instämma ingen panik utan bara ta saker i rätt ordning dvs att riva bort det som är ruttet och inte har bärighet..
Sala i nytt
Gör i ordning ventilationskanalerna i skorsten och elda så att cirkulationen kommer igång och suger kall uteluft via otätheter
Samtidigt som du torkar uppifrån o ner som jag sa tidigare

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Efter att ha tagit bort allt som vart angripet plus lite till sprayade vi på Boracol.
Boraco
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Nu behöver det ju inte vara äkta hussvamp. Finns många olika rötsvampar.
Oavsett så är det nog inga problem. Ni ska ju ändå öppna upp och riva där för att åtgärda skadorna.

Vad gäller hela husets fuktighet så kommer det att börja torka ut direkt när ni börjar värma. Med det så kommer också den unkna sommarstugedoften att lägga sig snabbt. Ev kondens blir förstås inte bättre med värme inifrån, men den måste åtgärdas på annat sätt. Det primära blir väl att öppna upp ev igentäppta ventilationsspringor.

Har det stått sig så bra sedan 1924 så lär det knappast förgås på ett år eller två. Den takkonstruktionen, som fungerar tillsammans med det kvalitetsvirke det är byggt med, bör kunna stå sig i många år till. Jag menar, har det inte börjat ruttna efter snudd 100 års kondens så varför skulle det börja nu?

Enl Skansen (Sthlm) så klarar sig sådana tak i allmänhet bra, bara det är luftigt. Allra bäst klarar sig plåttak om de ligger på glespanel, vilken naturligtvis är bättre ventilerad än råspont. Men jämför med dagens std, asfaltpapp på råspont med tegelpannor. Hur många av dessa tak överlever 100 år utan att asfaltpappen byts?

Man kände till sina riskkonstruktioner förr, och använde mtrl efter det.
Till de mest fuktutsatta delarna såsom fönster användes det absolut bästa virket, fetved eller bara naturligt långsamvuxna (=tätringade, tunga, kompakta, hartsfyllda) träd eller om man hade råd ek, och naturligtvis enbart kärnved. Dagens tryckimpregnerade balsavirke kommer inte i närheten av tålighet mot fukt som dessa äldre byggmtrl.

Ett annat ex är syllstockar. Från Blekinge rapporterades, (för länge sedan), att till syllstockar tar man eke. Kärnvirke i dimension minimum 10x10 tum och helst 20x20, dvs ju grövre desto bättre så länge som det är kärnvirke, då räknar man med att det åtminstone ska klara 100 år innan syllen kan behöva bytas på de mest utsatta ställena.

Slutsats: Sov lugnt!

Gott nytt!
Låter vettigt! håller helt och hållet med! Ska försöka ta lite mer detaljerade bilder på vinden så får du ännu bättre idé vad det handlar om..
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Har hittattill nya tråden, såklart man måste följa nästa resa (y) ser fram emot alla små o stora projekt :)

lycka till med allt (y)
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag hade oxå svårt att sova första natten när jag hittat hussvamp på Torpet...
Det kommer ordna sig!
Sov gott :)
Kredd!

Jag har stor respekt för folk som inte gör i byxorna när huset drabbats av svanpangrepp. Alltför många numera som bryter samman för att man hittar lite mögel typ.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Kredd!

Jag har stor respekt för folk som inte gör i byxorna när huset drabbats av svanpangrepp. Alltför många numera som bryter samman för att man hittar lite mögel typ.
Alla skavanker på gamla hus går att åtgärda
 
  • Gilla
Bo Rås och 2 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Alla skavanker på gamla hus går att åtgärda
Jag har läst mer än en gång att upptäcker man hussvamp måste man bränna ner kåken till grunden. Detta verkar vara dogma för vissa. Kul med folk som försöker trots att läget är jobbigt.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.