Jag har en RB 50 monterad på en Viadrus 22 som ger 27-28 kW. Det har oftast fungerat i 11 år. Nu vill pannan inte gå upp i önskad temperatur. Efter att problemen började har vi bytt vår Laddomat och den fungerar. Kan jag ha fel inställningar i Plcn efter att jag bytte skruvmotor tidigare under hösten?
 
H
Bytte laddomat säger du. Vilken patron sitter det i nya vs. den gamla (termostat=patron).
Om det är olika temperatur på patronen så blir drifttemperaturen på pannan olika
 
Rörmokaren beställde en med samma termostat, men när den hade problem att nå upp till önskad temperatur skaffade vi ett par till. Ska inte pannan nå temperaturen som termoststen är märkt med inom något dygn?
 
S
Blir inte pannan varm är det inget som laddomaten kan påverka.
Laddomatens uppgift är att börja ladda ackumulatortanken när panntemperaturen når upp till termostatens öppningstemperatur.

Nu framgår det inte hur det är kopplat och vilken laddomat TS har.
Vilken temperatur blir det i pannan vid eldning och vilken temperatur har rökgaserna?
Någonstans måste värmen ta vägen.
Även om brännaren går med väldigt låg effekt borde panntemperaturen gå upp så småningom.
 
Pannan har varit uppe i max 50, men rökgaserna ligger över 250, så mer värme går ut än det borde. Vi har en två vånimgsvilla med inredd vind, så ganska hög skorsten. Skorstensspjället är nästan stängt, som vi brukat ha under gång. Laddomat 21 har vi med svart hölje i frigolit. Jag tycker vi har dålig påfyllning av vatten till värmesystemet.
 
L Leader skrev:
Pannan har varit uppe i max 50, men rökgaserna ligger över 250, så mer värme går ut än det borde. Vi har en två vånimgsvilla med inredd vind, så ganska hög skorsten. Skorstensspjället är nästan stängt, som vi brukat ha under gång. Laddomat 21 har vi med svart hölje i frigolit. Jag tycker vi har dålig påfyllning av vatten till värmesystemet.
Vad menar du med dålig påfyllning?
Normalt skall man inte behöva fylla på värmesystemet.
Vad har du för tryck på manometern?
 
Trycket i pannan är ungefär 0,4. Det rann ur skvallerröret nyligen och då ville jag pröva att fylla på, men tyckte inte något hände. Det märktes inte som det gjort förr.
 
L Leader skrev:
Trycket i pannan är ungefär 0,4. Det rann ur skvallerröret nyligen och då ville jag pröva att fylla på, men tyckte inte något hände. Det märktes inte som det gjort förr.
Vad menar du att inget hände?
Hur märktes det förr?
Fyller du på vatten i ditt värmesystem så skall trycket öka.
Om inte så har du en läcka någonstans.
 
Ja, precis vad jag tänkte, men har inte märkt av något läckage.
 
Det finns en märklig fläck i ett tak på övervåningen, Kan vatten ha läckt ut vid expansionskärlet på vinden och har det betydelse även i detta problem?
 
S
Var sitter panntermometern, i rör över pannan?
 
S
Även om expansionskärlet läcker ska inte systemet under bli tömt på vatten och påverka uppvärmningen.
 
L Leader skrev:
Det finns en märklig fläck i ett tak på övervåningen, Kan vatten ha läckt ut vid expansionskärlet på vinden och har det betydelse även i detta problem?
Det är ju något som jag skulle undersöka per omgående i allafall.
Läckande expansionskärl på vinden är inte ovanligt i äldre hus.
 
S Stegatorparn skrev:
Även om expansionskärlet läcker ska inte systemet under bli tömt på vatten och påverka uppvärmningen.
Bra, då kan vi utesluta det problemet.
 
E EyEr0n skrev:
Det är ju något som jag skulle undersöka per omgående i allafall.
Läckande expansionskärl på vinden är inte ovanligt i äldre hus.
Jag har redan meddelat rörmokaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.