Mig skulle det kosta närmare 200 kr/dag i biltullar och p-avgift att köra bil till jobbet, så likt flertalet stockholmare åker jag kollektivt (eller går). Naturligtvis har vi bättre pendlingsmöjligheter än flertalet med kollektivtrafik. Men så fort man börjar åka tvärs istället för radiellt så blir det svårare, eller omständligare iaf. Så att det skjutsas mycket även här är inte så konstigt, trots de goda radiella förbindelserna med city.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr har många ett argument för tillgänglighet som anledningen till att man har bil.

Man har helt enkel blivit för bekväm och det är fullt normalt att man jobbar 7-10 mil från hemmet. Ungarna har 3-4 fritidssysslor som alla är 3-4mil från hemmet och allt detta är fullt acceptabelt och är inget som går att rucka på.

Att folk kör bil runt om i landet är inte det som stjälper. Det är när alla som bor i stadsmiljöer prompt måste köra omkring. Och nu pratar vi inte bara om sthlm och gbg utan får även inkludera de stora länderna.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Undrar hur samåkning påverkar bilars körsträckor i storstad respektive landsbygd också. Jag inbillar mig iaf att det fenomenet är större på landsbygden, förmodligen till stor del bara baserat på egen erfarenhet.

I byn jag växte upp vid pendlades det friskt via bil till arbetena i stan (eftersom andra möjligheter helt saknades), men så vet jag också att det under normala veckor i min fars bilskjuts satt mellan 2 och 4 personer. Vilket alltså gör att min fars pendlingsbil hade ca 1/4-1/2 av sträckan på mätaren som han hade behövt om han bara kört själv.
 
Precis, ge ungarna varsin Ipad istället så håller dom sig hemma i soffan istället för att träffa kompisar och idrotta, dansa, träna osv.
 
  • Gilla
roffer och 3 till
  • Laddar…
F
R Rkarlsson skrev:
Men är dem dåliga ?
Jag var i sthlm i augusti och blev förvånad över att om jag missade ett tåg så behövde jag bara vänta typ mindre än 10 min på nästa.
Söker jag på linjen jag åkte Helenelund - Centalen (nu åkte jag förvisso till söder) så finns där 144 avgångar,.13minuters resetid. Och då har man även tunnebanan gångväg från helenelund med sina 127 avgångar, förvissor lite längre åktid.

Vi har 27 en vardag till stan här med tåget som går mellan 2 stora städer. :D
Vad är dåligt med er kommunikation ?
Det är pendeltåget Märsta-Södertälje du beskriver där. Det som är dåligt är väl att när man står där på stationen kl 06:40 så ropar dom ut att 06:45 tåget är inställt och 07:00 tåget är försenat 30 minuter. Pendla varje dag en vinter så skall du få se....

Nu bor jag i Göteborg, den statsdelen jag bor i har lägst andel som åker kollektivt och även erkänt usla möjligheter till det trots att det i princip går bussar hela tiden. Det jag löser med bil på 15 minuter tar mig 45-50 minuter med buss, enkel resa. Upp till det kommer synergieffekter som handla, åka direkt till aktiviteter mm. Det är lätt 3 rundor golf, 3 träningspass kart, 10h padel eller motsvarande som jag ger mig själv genom att åka bil varje månad. Skulle aldrig klara av det jäkla bussåkandet med dom förutsättningarna, då cyklar jag hellre vissa dagar och tar det som ett motionspass.
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Precis, ge ungarna varsin Ipad istället så håller dom sig hemma i soffan istället för att träffa kompisar och idrotta, dansa, träna osv.

Det går att göra ändå. Tro mig. Gick utmärkt för mig och mina vänner redan på 80 och 90-talet.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
F
A atomlab skrev:
Det går att göra ändå. Tro mig. Gick utmärkt för mig och mina vänner redan på 80 och 90-talet.
Tjurbajs.....
 
F fsn skrev:
Det är pendeltåget Märsta-Södertälje du beskriver där. Det som är dåligt är väl att när man står där på stationen kl 06:40 så ropar dom ut att 06:45 tåget är inställt och 07:00 tåget är försenat 30 minuter. Pendla varje dag en vinter så skall du få se....

Nu bor jag i Göteborg, den statsdelen jag bor i har lägst andel som åker kollektivt och även erkänt usla möjligheter till det trots att det i princip går bussar hela tiden. Det jag löser med bil på 15 minuter tar mig 45-50 minuter med buss, enkel resa. Upp till det kommer synergieffekter som handla, åka direkt till aktiviteter mm. Det är lätt 3 rundor golf, 3 träningspass kart, 10h padel eller motsvarande som jag ger mig själv genom att åka bil varje månad. Skulle aldrig klara av det jäkla bussåkandet med dom förutsättningarna, då cyklar jag hellre vissa dagar och tar det som ett motionspass.
Precis samma sak för mig i Göteborg. Förutom då att jag har 6km till acceptabel kollektivtrafik och 14km till användbar dito. På sommarhalvåret cyklar jag snabbare än kollektivtrafiken, trots 28km till jobbet.

Jag bor i en av min kommuns största tätorter, men pga bergkammar så är villorna utspridda som spetsarna på en gaffel, vilket gör att man inte löst kollektivtrafiken på ett tillfredsställande sätt. 6km på en mörk landsväg till acceptabel kollektivtrafik gör dock att de flesta tar bilen. När jag flyttade hit så var dock kollektivtrafiken bra, men när kommunen lade över den på Västtrafik så försvann den nästan helt.

Lösningen där jag bor är att alla ungdomar skaffar moped/mobedbil/A-traktor och de som kan kör bil.
 
R Rkarlsson skrev:
Men är dem dåliga ?
Kollektivtrafiken är jättebra på de sträckor den trafikerar.

Men t.ex. tvärförbindelser kan vara totalkatastrof. Som nån skrev, många gånger måste man in till city och vända.

Sen finns de områden där det bara går bussar i rusningstrafik på morgon och eftermiddag. Att ta bussen och handla en lördagsförmiddag där är omöjligt, det går ingen buss.

Så även om kollektivtrafiken är utbyggd så finns det många "vita fläckar".
 
  • Älska
  • Gilla
MBMB och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Precis samma sak för mig i Göteborg. Förutom då att jag har 6km till acceptabel kollektivtrafik och 14km till användbar dito. På sommarhalvåret cyklar jag snabbare än kollektivtrafiken, trots 28km till jobbet.

Jag bor i en av min kommuns största tätorter, men pga bergkammar så är villorna utspridda som spetsarna på en gaffel, vilket gör att man inte löst kollektivtrafiken på ett tillfredsställande sätt. 6km på en mörk landsväg till acceptabel kollektivtrafik gör dock att de flesta tar bilen. När jag flyttade hit så var dock kollektivtrafiken bra, men när kommunen lade över den på Västtrafik så försvann den nästan helt.

Lösningen där jag bor är att alla ungdomar skaffar moped/mobedbil/A-traktor och de som kan kör bil.
Låter nästan som om vi bor på samma ställe.....
 
F fsn skrev:
Låter nästan som om vi bor på samma ställe.....
Inte otroligt...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och hur många är det som åker på denna sträcka jämfört med hur många som bor i Stockholm?

Det finns de som har bra kommunikationer i Luleå eller i Karlstad också...
Hade vi haft i närheten av lika bra kommunkation till så många orter i vår kommun så kan jag slå fast med 100% att 95% av alla anställda där jag arbetar hade åkt tåg istället för att köra bil tex.
Här motarbetar kommunerna av någon anledning folk att pendla.
Du kan ju inte påstå att det är dålig kommunikation med ca 8 minuters mellanrum på pendeln? Eller de är fullsatt exakt alla 144 avgångar på pendlen per dygn ? (nåja inte en lördag kl 21något.)

MathiasS MathiasS skrev:
Det finns inte ett svar på den frågan.

Mellan vissa platser, många platser, är kommunikationerna bra.

Ska man åka mellan platser som ligger bortom tunnelbana (buss-tunnelbana-buss) så tar det satans lång tid att ta sig runt. Tex som för mig att komma till jobbet. Ett annat exempel är när dottern ska åka till basketträningen. Det tar en 1h kommunalt och 12 minuter med bil. Detta trots att vi bor 10-15min promenad från tunnelbanan.

Så....bor man bredvid tunnelbanan är det smidigt (om man bara har sig själv att transportera förstås), men annars är det skit.
När jag var ung och tränade i stan en mil ifrån så tog bussredan 45 minuter, gång totalt 20-25 minuter. 3-4 dagar i veckan. Inte körde mina föräldrar mig, Men det är väl som en sthlm sa till mig när hon var här nere. Ingen springer ju och ingen har bråttom ;)

F fsn skrev:
Det är pendeltåget Märsta-Södertälje du beskriver där. Det som är dåligt är väl att när man står där på stationen kl 06:40 så ropar dom ut att 06:45 tåget är inställt och 07:00 tåget är försenat 30 minuter. Pendla varje dag en vinter så skall du få se....

Nu bor jag i Göteborg, den statsdelen jag bor i har lägst andel som åker kollektivt och även erkänt usla möjligheter till det trots att det i princip går bussar hela tiden. Det jag löser med bil på 15 minuter tar mig 45-50 minuter med buss, enkel resa. Upp till det kommer synergieffekter som handla, åka direkt till aktiviteter mm. Det är lätt 3 rundor golf, 3 träningspass kart, 10h padel eller motsvarande som jag ger mig själv genom att åka bil varje månad. Skulle aldrig klara av det jäkla bussåkandet med dom förutsättningarna, då cyklar jag hellre vissa dagar och tar det som ett motionspass.
Ja precis den pendeln är det. Jag fick inte åka den andre på kista för min kusin när kl var efter 21 för han tyckte de rörde sig för mycket skit där, och de kan jag väl förstå att man inte vill åka det då.

Men ta och prova åka Hässleholm-Malmö eller köpenhamn. En i byn gjorde det ett eller 2 år men tröttnade på att skicka in kvitton på taxiresan varje vecka så han byggde eget kontor hemma.

Men att det skulle vara så försenat i sthlm varje dag kan jag inte tänka mig, de är väl inte så nergånget?

Hade jag haft 1-1.5 mil till jobbet hade jag cyklat. 4 mil är lite långt spec på mörka trånga vägar =)

Men tack för all input, allihopa.
 
R Rkarlsson skrev:
Hade vi haft i närheten av lika bra kommunkation till så många orter i vår kommun så kan jag slå fast med 100% att 95% av alla anställda där jag arbetar hade åkt tåg istället för att köra bil tex.
Problemet är ju att i princip ingen i Stockholm har så där bra kommunikation, de skall ju vidare också. Eller så ligger arbetsplatsen inte längs pendeltåget.

Kollektivtrafiken ser i praktiken ut som ekrarna i ett gammalt vagnshjul, den täcker inte luften mellan dem....
 
Redigerat:
  • Gilla
calibramicke och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Proble ET är ju att i princip ingen i Stockholm har så där bra kommunikation, de skall ju vidare också. Eller så ligger arbetsplatsen inte längs pendeltåget.

Kollektivtrafiken ser i praktiken ut som ekrarna i ett gammalt vagnshjul, den täcker inte luften mellan dem....
Det är förståeligt. Men jag tror att många hade kunnat åka kollektivt istället, överallt. Även här, men folk gör inte det av bekvämlighet. Hade de satt ett stop vid min arbetsplats som vi jobbade för men politikerna totalratade så hade vi ju åkt. Men som du säger så har vi luft där. Närmaste arbetet jag kommer är 7km ifrån 15 minuter innan jag börjar arbeta, vilket inte är helt optimalt tyvärr.

Men för att bli ontopic så hade iallafall elbilen funkat till mitt arbete, men de är fortfarande tokdyrt för att motivera det.
 
Ja, jag har ovanligt bra pendelmöjlighet eftersom jag bor 10 minuters promenad från stationen och jobbet ligger 10 minuters promenad från en annan station. Det tar mig alltså cirka 45 minuter från dörr till dörr att åka kollektivt. Med bil tar det halva tiden. Sträckan är 17 km.

Men som sagt var, bättre pendelmöjlighet än så går det nästan inte att få, så de flesta andra har värre. Jag har bekanta som tar bilen till pendeln, eftersom där de bor finns ingen buss och det tar över 20 minuter att promenera, jämfört med ett par minuter med bilen.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.