Pernas Pernas skrev:
Visst kan Metanol vara bra under utfasningen av fossilbilar och även i framtiden för flyg och hobby/veteran fordon.

Men att elbilar skulle vara en felsatsning är löjeväckande, batteritillverkning blir snabbt bättre och en ny studie visar på halverad klimatpåverkan mot tidigare och i takt med allt större andel förnyelsebar energi som används vid tillverkning och drift av elbilar så blir det hela tiden bättre.

Att elen inte kommer räcka till är också en myt vi exporterar redan mer än vad elbilsflottan gör av med, elbilarna kommer tvärtom att vara en viktig tillgång i framtidens energisystem som energilagring och utjämna variationer elnätet.

Här är förmodligen rapporten han kommenterar.
[länk]

Förbättring av batteritillverkning.
[länk]

Podcast om batterier och elnät.
[länk]
Skall alla hus som finns byggas om så det fungerar att lagra el? Alla som bor i lgh, var skall de ladda?

Hus som byggs nu har inte ens de laddplatser.

Är tanken att alla skall åka till laddmackar och att stå där i 30 minuter 1-2 gånger i veckan?
 
N Noseone skrev:
Hus som byggs nu har inte ens de laddplatser.
De flesta bilars laddbehov tillgodoses av ett fåtal ampere på enfas under natten, så det behövs inga biffiga laddplatser vid varje villa. Men jag har en känsla av att detta redan är avhandlat i tråden..
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
"Högst genomsnittlig körsträcka hade personbilar registrerade i Stockholms län, 1 275 mil."

Varför kör man mest där kollektivtrafiken är bäst och avstånden kortast? Lathet?
Det finns ett antal förklaringar. Dels handlar det om att man har färre bilar per hushåll. De som klarar sig utan bil kanske inte har någon bil alls. De som har bil kör ofta längre, eftersom avstånden blir större i Stockholm än Mellererud.
Men det syns också i statistiken att många leasingbilar är registrerade i Solna. Leasingbilarna kör ofta längre än medel, men det är ju inte alla som faktiskt används i Stockholm.
 
Ja, det har redan avhandlats att de flesta bilar inte parkeras där det finns möjlighet att ladda, det kommer kosta massor att sätta upp alla de uttag som behövs för laddning, särskilt om den som sätter upp uttagen vill kunna ta betalt.

Jag kan tänka mig att om några år kommer vi som bor i villa behöva sätta strömbrytare eller lås på de eluttag som sitter utomhus, för annars kommer folk att köra in på vår infart och ladda på nätterna (eftersom de inte har möjlighet att ladda nån annanstans). Skarvsladdar dragna från balkonger ner till parkeringen blir säkert också rätt vanligt.
 
  • Haha
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
De flesta bilars laddbehov tillgodoses av ett fåtal ampere på enfas under natten, så det behövs inga biffiga laddplatser vid varje villa. Men jag har en känsla av att detta redan är avhandlat i tråden..
Tyvärr så stämmer ju inte detta. Om du tittar på snittdagen så stämmer det nästan. 8A under 6h räcker nog för de flestas dagsbehovet i snitt. Problemet är bara att de flesta också har behov på mer än så ibland. Barnfamiljer skall köra till cuper, man skjutsar en kompis till flyget, man gör en dagsresa till Ullared. Och även dessa saker fungerar kanske om det inte vore för att de har en tendens att klumpa ihop sig så att de kommer två i rad, eller att batteriet är tomt när man kommer hem och man måste iväg igen om tre timmar...

Lösningen är då bilar med stora batterier (Tesla) eller laddhybrider.

Jag har dock konstaterat att 16A enfasladdning för min laddhybrid är i underkant till vad jag behöver, men den klarar inte mer...
 
Har nog tidigare påpekat att elbilen har fördelar avseende utsläpp av föroreningar lokalt där de körs, vilket kommer på sikt att innebära avsevärda förbättringar av luftkvaliteten i de större städerna. Ute på landsbygden ser inte jag något behov att köra på el, i alla fall inom några decennium.
Dessutom blir det betydligt tystare i städerna ju fler elbilar som introduceras.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Precis, valet står för många mellan att köpa en elbil som bara klarar 95% av resorna eller köpa en bränslebil som klarar 100% av resorna. Väldigt många skaffar bil just för de där övriga 5% av resorna (eftersom de där 95% av resorna skulle lika gärna kunna göras med cykel eller kollektivtrafik). Sen använder man bilen för resterande resor eftersom man redan har bilen.

Jag ser att väldigt många av de som lovordar elbilar faktiskt också har en annan bil inom hushållet eller familjen, men om man alltså behöver två bilar för att kunna lösa sina transportbehov med elbil så är ju det bara ett tecken på att elbilen ännu inte klarar allas transportbehov.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 2 till
  • Laddar…
Storlek och dragkapacitet tror jag är de två närmsta hindren för många (jämte pris). Golfklassen känns avklarad med bilar som Kia eniro och VW Id3, men lite större bilar och bilar att dra med finns än bara i lyxsegmentet.

Jag gissar att dragfrågan är löst till 2021 och storleksfrågan till 2023.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F
T tompaah7503 skrev:
Det uttalandet baserar jag på den aktuella och tillgängliga forskningen.
Börja med att läsa in dig på Trafas resvaneundersökningar, där kan du läsa om att genomsnittliga bilresor är 25-58 km enkel resa beroende på syfte. Det är absolut något som man kan ha en dagligt laddad elbil till.

[länk]

[bild]

Flera andra undersökningar bekräftar bilden; bland annat är 50% av bilresorna kortare än 5 km.
Till detta behövs inte ens en bil.
[länk]
Det beror väl helt på vad man skall göra, jag har 2km till brädgården, jag har 2,5km till ICA Maxi, saknar du helt fantasi? Jag har 17km till jobbet och har laddmöjligheter, min fru har 35km och har inte en chans att ladda. Försök skjutsa en unge till en innebandy- eller fotbollsmatch med enkel resa på 4-150km och försök hitta laddare på plats, det är ingen daglig körning men det händer 2ggr/vecka.

Fö så är din fantastiska undersökning enkel resa och genomsnittet är där 36km. Jag tror inte nån har lust att köpa en idiotisk elbil där man riskerar att inte komma hem om man inte hittar laddning, nåt som är allt annat än en självklarhet idag. Tänk på att den största ”resursbristen” för en familj under veckodagarna är tid, det kanske var en nyhet för dig med? Det finns ingen acceptans att betala mycket mer för en elbil och samtidigt få en standardsänkning som pinsamt usel räckvidd skulle innebära. Däremot så skulle man med rätt penndlingsförutsättningar skulle kunna ha en andrabil med begränsad räckvidd, typ 12-15mil eller nåt sånt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker norrländska samhällen är intressanta, det är långt mellan dom men om du bor i samhället har du nära till allt då dom oftast är väldigt kompakta och samlade.
I en storstadsregion är allt utspritt på en större yta och det är halvlångt till allt då inget är samlat nära där där man bor.

Är det tillräckligt lång till det andra byggvaruhuset nöjer man sig med det som är närmast ;)
 
  • Gilla
lob och 2 till
  • Laddar…
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker norrländska samhällen är intressanta, det är långt mellan dom men om du bor i samhället har du nära till allt då dom oftast är väldigt kompakta och samlade.
I en storstadsregion är allt utspritt på en större yta och det är halvlångt till allt då inget är samlat nära där där man bor.

Är det tillräckligt lång till det andra byggvaruhuset nöjer man sig med det som är närmast ;)
Mitt närmaste är (2km) är Byggmax, så nej är svaret på det men det duger för småskit. Nästa ligger 10km bort och jag har nog 4-5st inom 25km så det är inget problem för min del. Jag räknar inte Västra Götaland till Norrland. Jag har varit i samhällen i Norrland där samlingspunkten är 7 brevlådor och jag har varit i samhällen i Norrland med en handlare som även hanterar post, utlämningsställe för systembolaget, apoteksombud och mindre brädgård men sen är det stopp. Så jag skulle säga att det varierar, generellt så är utbudet sämre på i princip alla områden förutom jakt och friluftsliv och avstånden är betydligt längre för övrig service och utbud än för motsvarande ”lantis” söderöver.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Japp, lantisar har inte så bra koll på läget, det vet vi sedan tidigare.....:) Ingen som bor i stan tror att kommunikationerna är bra.
Men är dem dåliga ?
Jag var i sthlm i augusti och blev förvånad över att om jag missade ett tåg så behövde jag bara vänta typ mindre än 10 min på nästa.
Söker jag på linjen jag åkte Helenelund - Centalen (nu åkte jag förvisso till söder) så finns där 144 avgångar,.13minuters resetid. Och då har man även tunnebanan gångväg från helenelund med sina 127 avgångar, förvissor lite längre åktid.

Vi har 27 en vardag till stan här med tåget som går mellan 2 stora städer. :D
Vad är dåligt med er kommunikation ?
 
En annan intressant aspekt med "Norrland" är att väldigt många parkeringshus och (alla) parkeringar på arbetsplatser har motorvärmarstolpar. Nu är dessa oftast säkrade med 10 A x 230 V =2.3 kW. Så på 8h laddar man ca 18 kWh, vilket räcker för ca 9 mils körning.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men är dem dåliga ?
Jag var i sthlm i augusti och blev förvånad över att om jag missade ett tåg så behövde jag bara vänta typ mindre än 10 min på nästa.
Söker jag på linjen jag åkte Helenelund - Centalen (nu åkte jag förvisso till söder) så finns där 144 avgångar,.13minuters resetid. Och då har man även tunnebanan gångväg från helenelund med sina 127 avgångar, förvissor lite längre åktid.

Vi har 27 en vardag till stan här med tåget som går mellan 2 stora städer. :D
Vad är dåligt med er kommunikation ?
Och hur många är det som åker på denna sträcka jämfört med hur många som bor i Stockholm?

Det finns de som har bra kommunikationer i Luleå eller i Karlstad också...
 
R Rkarlsson skrev:
Men är dem dåliga ?
Jag var i sthlm i augusti och blev förvånad över att om jag missade ett tåg så behövde jag bara vänta typ mindre än 10 min på nästa.
Söker jag på linjen jag åkte Helenelund - Centalen (nu åkte jag förvisso till söder) så finns där 144 avgångar,.13minuters resetid. Och då har man även tunnebanan gångväg från helenelund med sina 127 avgångar, förvissor lite längre åktid.

Vi har 27 en vardag till stan här med tåget som går mellan 2 stora städer. :D
Vad är dåligt med er kommunikation ?
Det finns inte ett svar på den frågan.

Mellan vissa platser, många platser, är kommunikationerna bra.

Ska man åka mellan platser som ligger bortom tunnelbana (buss-tunnelbana-buss) så tar det satans lång tid att ta sig runt. Tex som för mig att komma till jobbet. Ett annat exempel är när dottern ska åka till basketträningen. Det tar en 1h kommunalt och 12 minuter med bil. Detta trots att vi bor 10-15min promenad från tunnelbanan.

Så....bor man bredvid tunnelbanan är det smidigt (om man bara har sig själv att transportera förstås), men annars är det skit.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.