Alfredo Alfredo skrev:
Och det uttalandet baserar du på vad? Nästan alla måste ju innebära typ 90-95 procent och jag tvivlar mycket starkt på att 90-95 procent av Sveriges bilägare klarar sig med två mil per dag de dagar de använder bilen.
2 mil om dagen är c:a 700 mil om året! Titta på 10 år gamla bilar och kolla hur många som gått under 7000 mil !!
Du hittar inte många och snittet för försökringssträcka i Sverige är 1500-2000 mil enligt försäkringsbolagen så så mycket för din forskning...
 
Redigerat:
H HansOT skrev:
Du hittar inte många och snittet för försökringssträcka i Sverige är 1500-2000 mil så så mycket för din forskning...
Så mycket för din forskning:
https://www.trafa.se/vagtrafik/korstrackor/
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Även om uppgifterna i din länk skulle stämma så fatts ju nästan hälften av milen i ditt resonemang ändå!
Det är en väsentlig skillnad på 700 och 1200 mil

Dessutom om du tittar på blocket på 10 år gamla bilar så är det bara 120 av 2630 som gått mindre än 700 mil per år !
 
Redigerat:
"Högst genomsnittlig körsträcka hade personbilar registrerade i Stockholms län, 1 275 mil."

Varför kör man mest där kollektivtrafiken är bäst och avstånden kortast? Lathet?
 
useless useless skrev:
"Högst genomsnittlig körsträcka hade personbilar registrerade i Stockholms län, 1 275 mil."

Varför kör man mest där kollektivtrafiken är bäst och avstånden kortast? Lathet?
För egen del: Har 4 mil till jobbet, tur och retur. Det tar 23 minuter att åka bil enkel resa (med anpassning för att undvika rusningen) och det tar 1h 10 minuter att åka kommunalt (nästan oavsett tidpunkt för resan).

Det är ett rätt enkelt val.
 
  • Gilla
guggen och 8 till
  • Laddar…
sunnis
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har påpekat detta tidigare. Den el som vi ökar vår förbrukning med kan vi inte exportera. Det innebäratt ett ökat elbehov innebär att vi inte kan exportera el för att minska tyskarnas, danskarnas, polackernas (m.fl.) behov av kolkraft och annan fossil energi.

Av denna orsak är elbilar på kort sikt en rätt dålig idé. Jag har dock en laddhybrid själv, men jag har inte köpt den för att rädda världen.

När vi fått ordning på elproduktionen i övriga världen så blir dock elbilar bra...
Fast så fungerar inte världen, möjligtvis i planekonomiska samhällen som i princip inte existerar längre. För att realisera investeringar i elnätet och för produktion så behövs det en efterfrågan för det. Ganska enkelt. Utan elbilar så kommer vi aldrig få ordning på elnätet på det sättet du beskriver det eftersom det inte finns något behov.

Elbilar är på kort sikt en mycket god idé eftersom det är en förutsättning för att vi ska investera, inte tvärtom. Lätt dock att tänka i banor som att "ja men den dagen när all elnät och produktion i hela världen är färdigbyggd då kan bilfabrikerna börja tillverka elbilar igen"... Så funkar det inte.

Är man klimaträdd för eldrift så kommer några miljoner elfordon i europa göra varken till eller ifrån, det är en sådan liten klick. Dagens fossilbilar som rullar på banden idag förväntas ha en teknisk livslängd på 20år. Vi hinner säkert fira in 2050 innan vi når 50% eldriva fordon.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Åsså flyttar folk till stan för att det är bra kommunikationer och nära till allt...
Sen kör man mer bil än Norrbottningarna som klagar mest på bränslepriserna.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
useless useless skrev:
Åsså flyttar folk till stan för att det är bra kommunikationer och nära till allt...
Sen kör man mer bil än Norrbottningarna som klagar mest på bränslepriserna.
Japp, lantisar har inte så bra koll på läget, det vet vi sedan tidigare.....:) Ingen som bor i stan tror att kommunikationerna är bra.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
"Högst genomsnittlig körsträcka hade personbilar registrerade i Stockholms län, 1 275 mil."

Varför kör man mest där kollektivtrafiken är bäst och avstånden kortast? Lathet?
Nej, inte för att jag bor i Stockholm men...

När man bor i städer så får man längre till mycket. Längre till barnens idrottsaktiviteter, längre till förskolan, längre till shoppingcentret. Men framförallt så jobbar eller bor man inte så att kollektivtrafiken fungerar om man inte bor eller jobbar vid ett kollektivtrafiknav. Och eftersom man ofta hsr längre till jobbet i en större stad så blir det längre körsträckor.

Jag bor strax utanför Göteborg och jag måste köra 14km för att komma till vettig kollektivtrafik. Då är jag redan mer än halvvägs till jobbet. Pendelparkeringen är oftast full och då är det ingen idé att ens försöka då det går snabbare med bil.

En stor del av problemet är att man bygger kollektivtrafiken för att ta sig till centrum och att alla byten måste ske där. Här är tvärbanan i Stockholm ett föredöme, den gör att man faktiskt kan röra sig i sidled också. I Göteborg finns inte mycket möjlighet till detta.

När jag bodde i en stad med 50000 invånare så kunde jag på 20km körsträcka ta mig överallt. I Göteborg är det mycket svårt att klara sig med 20km när barnen har tävlingar eller ens för att ta mig till jobbet.
 
  • Gilla
Goelette och 5 till
  • Laddar…
...men allvarligt talat. Jag antar att det är en ekonomisk fråga också. I storstan har fler jobb, man har råd att ha bil och ännu viktigare kanske, man har råd att göra saker och det finns saker att göra. Och till detta används bilen eftersom det tar för lång tid att åka buss och tåg.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
På landsbygden har man kanske fler bilar per hushåll? Det borde påverka statistiken ganska mycket.
 
  • Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
"Högst genomsnittlig körsträcka hade personbilar registrerade i Stockholms län, 1 275 mil."

Varför kör man mest där kollektivtrafiken är bäst och avstånden kortast? Lathet?
I sthlm kan det vara över 5 mil från A till B inom stan. I en liten stad är det istället 5 km från ena änden till den andra.
Kollektivtrafiken är däremot relativt väl utbyggd precis som du skriver En resa tvärs igenom Stockholm tar iofs oftast över en timme, och på en timme kan man ta sig kollektivt även i en liten stad. Jämför vi med ren landsbygd är det naturligtvis annorlunda
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T
Sittställning Forlowt skrev:
Batteritillverkning blir väl inte snabbt bättre. Energi lagring är det som laggar mest om jag förstått rätt
Precis!
 
sunnis sunnis skrev:
Fast så fungerar inte världen, möjligtvis i planekonomiska samhällen som i princip inte existerar längre. För att realisera investeringar i elnätet och för produktion så behövs det en efterfrågan för det. Ganska enkelt. Utan elbilar så kommer vi aldrig få ordning på elnätet på det sättet du beskriver det eftersom det inte finns något behov.

Elbilar är på kort sikt en mycket god idé eftersom det är en förutsättning för att vi ska investera, inte tvärtom. Lätt dock att tänka i banor som att "ja men den dagen när all elnät och produktion i hela världen är färdigbyggd då kan bilfabrikerna börja tillverka elbilar igen"... Så funkar det inte.

Är man klimaträdd för eldrift så kommer några miljoner elfordon i europa göra varken till eller ifrån, det är en sådan liten klick. Dagens fossilbilar som rullar på banden idag förväntas ha en teknisk livslängd på 20år. Vi hinner säkert fira in 2050 innan vi når 50% eldriva fordon.
Det är klart att man kan resonera så, men sedan skrev jag ju att det är bra på sikt.

Om vi snabbt vill bli av med koldioxid så måste vi börja i rätt ände och det är att bli av med kolkraften i första hand.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
T
Pernas Pernas skrev:
Visst kan Metanol vara bra under utfasningen av fossilbilar och även i framtiden för flyg och hobby/veteran fordon.

Men att elbilar skulle vara en felsatsning är löjeväckande, batteritillverkning blir snabbt bättre och en ny studie visar på halverad klimatpåverkan mot tidigare och i takt med allt större andel förnyelsebar energi som används vid tillverkning och drift av elbilar så blir det hela tiden bättre.

Att elen inte kommer räcka till är också en myt vi exporterar redan mer än vad elbilsflottan gör av med, elbilarna kommer tvärtom att vara en viktig tillgång i framtidens energisystem som energilagring och utjämna variationer elnätet.

Här är förmodligen rapporten han kommenterar.
[länk]

Förbättring av batteritillverkning.
[länk]

Podcast om batterier och elnät.
[länk]
”Att elen inte kommer räcka till är också en myt vi exporterar redan mer än vad elbilsflottan gör av med”

AAAHAA, med tanke på att vi avvecklar Barsebäck också menar du?

Brukar inte fråga efter sånt trams, men källa tack på dina påståenden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.