Hej funderar på att bygga om ett av rummen i källaren, ca 4kbm stor, till vinkällare. Eventuellt även sätta in kylare. Någon som har tips på isolering, fuktighetsreglering, kylaggregat, vinställ etc etc?
 
  • Gilla
Thomas.M
  • Laddar…
Hej!

Följer denna då jag är inne på exakt samma :)
 
Jag bevakar också denna tråden. Har byggt en vingarderob hemma, men är sugen på att göra en glaslucka ned i krypgrunden också.


Ps Köp inga kylaggregat etc innan du byggt klart och kan mäta temp fukt. I bästa fall klarar du dig med passiv kyla. Min "garderob" kyls av att golvet är en oisolerad platta och i en norrhörna av huset. Det är 13c på vintern och 18c på sommaren i den, helt passivt. Dock är den isolerad från bostadshuset och yttervägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Olalen
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag bevakar också denna tråden. Har byggt en vingarderob hemma, men är sugen på att göra en glaslucka ned i krypgrunden också.


Ps Köp inga kylaggregat etc innan du byggt klart och kan mäta temp fukt. I bästa fall klarar du dig med passiv kyla. Min "garderob" kyls av att golvet är en oisolerad platta och i en norrhörna av huset. Det är 13c på vintern och 18c på sommaren i den, helt passivt. Dock är den isolerad från bostadshuset och yttervägg.

Hej! Funderar på det med. Vad är väggarna byggda av? Isolering? Hur gjorde du med ventilation?
 
  • Gilla
Olalen
  • Laddar…
Det var från början en del av pannrumet. Så ytterväggar(hörna) är isolerade, avskiljningen till pannrummet är bara osb+150stenull+0sb+puts . In till köket ftog jag upp ett hål och satte en gammal glasad innerdörr. Hyllorna är en kapad ekskiva, gängstål + armeringsnät som "hyllor", putsade innerväggar, klinker på golv. Lagt led lister bakom varje hyllplan, ger bra indirekt ljus. Rymmer ca 300 flaskor. Har varit mer vin, men gick en del i jul =)
Ett hemmabyggt vinförvaringsrum sedd genom en glasad dörr, med hyllor av gängstål och armeringsnät, belysta med LED-ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord vinhylla med ekskiva och armeringsnät som hyllplan, indirekt belysta, som håller flaskor i ett renoverat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum med klinkergolv och putsade väggar, inredd som vinkällare med hyllor av armeringsnät och ekskivor, och LED-listbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.