10 774 läst · 46 svar
11k läst
46 svar
Gjuta sektioner av källargolv?
Prima eller fukta tills det ej suger mera och dra av golvet längs banor med en riktbräda.
Om du önskar att stoppa gjutningen så skär av några cm in.
Bruket bör vara markfuktigt så du kan skura in efter banorna som du drar med dig baklänges.
Följ noga med med riktbrädan så du ej får några svackor eller kullar. Då det skall annat golv åvanpå så är inte ytan primär utan rakheten.
Lycka till.
ps Att lägga tunt kräver lite mera vana.
Om du önskar att stoppa gjutningen så skär av några cm in.
Bruket bör vara markfuktigt så du kan skura in efter banorna som du drar med dig baklänges.
Följ noga med med riktbrädan så du ej får några svackor eller kullar. Då det skall annat golv åvanpå så är inte ytan primär utan rakheten.
Lycka till.
ps Att lägga tunt kräver lite mera vana.
Ok. Så det här är egentligen inget udda, utan mer bara jobbigt. Låter som det jag är ute efter .
Såg finbetong verkar kunna läggas ner till 20mm?
https://www.se.weber/produkter-betongcementvagglagning/standardbetong/weber-finbetong-c3240#
Såg finbetong verkar kunna läggas ner till 20mm?
https://www.se.weber/produkter-betongcementvagglagning/standardbetong/weber-finbetong-c3240#
Kan man inte använda t.ex. EPS-cement för att fylla ut de värsta groparna och sedan flyta över?
Vi körde med det när vi jämnade av vår väldigt grova platta i flera rum på bottenvåningen (tidigare ingjutna reglar och uppreglat golv ovanpå). Det var dock lite tjockare, kanske runt 7 cm, inkl flytspackel.
Vi körde med det när vi jämnade av vår väldigt grova platta i flera rum på bottenvåningen (tidigare ingjutna reglar och uppreglat golv ovanpå). Det var dock lite tjockare, kanske runt 7 cm, inkl flytspackel.
Kest, förstod inte vad du menade exakt här med "skär av". Jag tänkte gjuta en bana, låta härda och sen gjuta nästa bana en annan dag. Tex ta 1m * 4m till att börja med. Borde bli 10 säckar per 4m2-bana, om jag snittar på 25 mm. (Om man räknar en säck per mm i höjd och per kvm).K kest skrev:
För mig låter slipsats som ett billigare och mer lämpligt ändamål här om det inte ska gjutas i ett svep. Den kan du köpa på säck till billigare pris än flytspackel och gjuta etappvis och dra av med någon rätskiva eller liknande. Som tidigare skrivets är det en för tunn gjutning för att använda betong ( som första gjutprojekt ) själv.
Även om slipsatsen är billigare än flyt kommer det dra iväg lite i pris givet ytan. En säck på 20kg brukar ge 13l färdig massa och om man gissar ett genomsnittsdjup på dina 40 kvadrat på 2-3 cm så snackar vi 2-3 säckar per kvadrat eller kanske 80-100 säckar totalt ( någon får gärna dubbelkolla här.... ) vilket är 10.000 i bruk och förmodligen extrem träningsvärk. Detta dock praktiskt möjligt själv med en billig visp, en stor hink och pannben
Även om slipsatsen är billigare än flyt kommer det dra iväg lite i pris givet ytan. En säck på 20kg brukar ge 13l färdig massa och om man gissar ett genomsnittsdjup på dina 40 kvadrat på 2-3 cm så snackar vi 2-3 säckar per kvadrat eller kanske 80-100 säckar totalt ( någon får gärna dubbelkolla här.... ) vilket är 10.000 i bruk och förmodligen extrem träningsvärk. Detta dock praktiskt möjligt själv med en billig visp, en stor hink och pannben
För att få en skarp kant i rätt höjd får man skära en bit in på den nygjutna ytan för att få en slät övergång mellan gjutningarna (En dal). Gjutningen mellan varje etapp bör ju bli skottrak om man inte måste flyttpacka (misslyckas) för att rätta upp vad man förutsatt sig att utföra.KJD skrev:
Annars skruva och palla upp 22 mm bräder i rätt höjd som banor, gjut i fack mellan varannan. Demontera banorna och använd de nya ytorna som banor och skura in mot de skapa kanter du får. Ungefär som man lappar efter att ha bytt ett avlopp i ett betonggolv.
Ps Det är lättare att lägga lite större ytor än att skava mot en gammal.
Oerhört tacksam för alla förklaringar. Bockar och bugar för alla expertsvar. Pannben finns .
Har också kollat på priser flytspackel, men inte slipsats. Känns ju som jag skulle kunna prov en bana betong och se hur det avlöper. Ev lägga slipsats på resten eller anlita proffs.
Har också kollat på priser flytspackel, men inte slipsats. Känns ju som jag skulle kunna prov en bana betong och se hur det avlöper. Ev lägga slipsats på resten eller anlita proffs.
Nu kanske det inte är kritiskt för ditt övergolv men tänk på att betong tar rätt ordentlig tid att torka ut medans en slipsats eller flytspackel kan överbyggas rätt omgående. Som vanligt är det billigare alternativet långsammare. Ett generellt tips är att verkligen satsa på att väga av avdragsbanorna, det är väl investerad tid om du använder något som inte flyter ut av egen kraft
Du kan lägga ned till ca tre ggr ballasten med lite vana. Börja där det är lite tjockare och om du misslyckas med det lite tunnare får du väl flyta i lite där du bommar.KJD skrev:
Om du ger dig på med flytspackel så går det alldeles utmärkt att spackla ett fall. Så med lite ovana kan det bli vad som helst å allt annat än plant. Betongen ger dig mera tid medan du drar en rätbräda och du kan skava och lägga i.
Själv hade jag utan ha sett golvet dratt ett lager med flyt uppblandat med leca som grovavjämning sedan ett lager färdigt. Men det vekar som du saknar den erfarenheten att lägga ett färdigt golv och det kan då bli allt annat än bra då man får bara en chans.
Flytspackel är såpass mkt dyrare, så ryms inte i min budget tyvärr (jag har 40m2). Kanske jag hade kunnat komma under betong i pris med leca-blandningen du nämner här, men så är det också frågan om man skulle våga gjuta flytspackel i sektioner, som vi pratat om med betongen här. Ingen aning. Hade vart intressant att få chansen att prova, men ser inte ut så nu.
Jag håller också på att jämföra hela avjämningsprojektet för Platonmattan här med att lägga ett stålreglat ventilerat golv (Subfloor) (se tråd om stålreglar postat av mig). Ser i nuläget ut att landa på hälften av pengarna som för att köpa avjämningen, men mer riskfritt, samt skulle klara det ensam + spara en del krafter till övriga renoveringar (finns några "godbitar" kvar).
Hursomhelst är jag enormt imponerad av all den värdefulla hjälp jag fått på detta forum. I princip första gången jag ställer en fråga här, efter att bara ha läst här i många år.
Hatten av till er alla som bidragit!
Jag håller också på att jämföra hela avjämningsprojektet för Platonmattan här med att lägga ett stålreglat ventilerat golv (Subfloor) (se tråd om stålreglar postat av mig). Ser i nuläget ut att landa på hälften av pengarna som för att köpa avjämningen, men mer riskfritt, samt skulle klara det ensam + spara en del krafter till övriga renoveringar (finns några "godbitar" kvar).
Hursomhelst är jag enormt imponerad av all den värdefulla hjälp jag fått på detta forum. I princip första gången jag ställer en fråga här, efter att bara ha läst här i många år.
Hatten av till er alla som bidragit!
Redigerat:
Har samma typ av golv som dej.
Går i tankarna på att göra ett eget typ av (nivellgolv)
Tänkte prova att använda justerbar terassfötter som man använder vid altanbygge. Därefter träreglar, spånskiva.
Räknar med att hamna strax under 10k för 35m2
Går i tankarna på att göra ett eget typ av (nivellgolv)
Tänkte prova att använda justerbar terassfötter som man använder vid altanbygge. Därefter träreglar, spånskiva.
Räknar med att hamna strax under 10k för 35m2
Kika på min tråd där jag hade liknande tankegångar, men mer har landat i att utvärdera ett annat egenmonterat med stålreglar (om det kan ge dig något - finna bla andra som visar sina offerter på dessa golv) - jag har lite fastnat på att jag skulle vilja ha en helt oorganisk konstruktion (men kommer inte ifrån spånskivan):M MangePainter skrev:
https://www.byggahus.se/forum/posts/3517891/
Lycka till.
Redigerat:
Städa av gamla golvet och prima ordentligt, sen kan du gjuta med den billigaste finbetongen du hittar, typ probau på bauhaus, skvätt i lite extra vatten och köp en flaska flytmedel o ha i så blir det lättjobbat.
Lägg en regel där du vill pausa gjutningen, vill du lyxa till det borrar du hål i regeln och sticker igenom armeringsjärn för att binda ihop med nästa sektion.
Regeln kan du schimsa till rätt höjd och dra fast med några spikplugg, blir det stor glipa under drar du en tejp eller latexfog.
Man får ju ta det för vad det är frågan om, höjning av källargolv i privatbostad med liten eller ingen belastning och befintligt golv legat still sen hedenhös och inga ytkrav annat än att det är jämnt.
Inget som ska ut i omloppsbana runt månen liksom.
Lägg en regel där du vill pausa gjutningen, vill du lyxa till det borrar du hål i regeln och sticker igenom armeringsjärn för att binda ihop med nästa sektion.
Regeln kan du schimsa till rätt höjd och dra fast med några spikplugg, blir det stor glipa under drar du en tejp eller latexfog.
Man får ju ta det för vad det är frågan om, höjning av källargolv i privatbostad med liten eller ingen belastning och befintligt golv legat still sen hedenhös och inga ytkrav annat än att det är jämnt.
Inget som ska ut i omloppsbana runt månen liksom.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
P Per_Eriksson skrev:Städa av gamla golvet och prima ordentligt, sen kan du gjuta med den billigaste finbetongen du hittar, typ probau på bauhaus, skvätt i lite extra vatten och köp en flaska flytmedel o ha i så blir det lättjobbat.
Lägg en regel där du vill pausa gjutningen, vill du lyxa till det borrar du hål i regeln och sticker igenom armeringsjärn för att binda ihop med nästa sektion.
Regeln kan du schimsa till rätt höjd och dra fast med några spikplugg, blir det stor glipa under drar du en tejp eller latexfog.
Man får ju ta det för vad det är frågan om, höjning av källargolv i privatbostad med liten eller ingen belastning och befintligt golv legat still sen hedenhös och inga ytkrav annat än att det är jämnt.
Inget som ska ut i omloppsbana runt månen liksom.