S silo skrev:
Vattenytan ligger ungefär 15-20 cm under kanten på spabadet så blir lite krångligt att få isoleringen så nära vattenytan. Utan kommer nog gå på att isoleringen hamnar på samma nivå som överkant på spabadet istället för att låta isoleringen ”hänga ned”, om det var så du menade?
Det jag menar är att man kan forma isolering och insida av locket med polyuretanskum så att man minimerar fritt luftutrymme och lämnar en liten luftspalt ..då blir isoleringen maximalt tjock och utan att locket bygger
 
B byggarätt skrev:
Det jag menar är att man kan forma isolering och insida av locket med polyuretanskum så att man minimerar fritt luftutrymme och lämnar en liten luftspalt ..då blir isoleringen maximalt tjock och utan att locket bygger
Aha, ok. Då är jag med på hur du menar!
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
19 mm låter väldigt precist? Vad är anledningen till detta?
 
Många ställen man kan bli av med lite kroppsdelar. Skulle nog inte vilja ha barn peta på någon vikbar lösning även om jag gillar tanken. Glida i sidan känns säkrare.
 
L L-E skrev:
19 mm låter väldigt precist? Vad är anledningen till detta?
Det är att under 19mm så kan inte luftskiktet lika lätt överföra energi... blir avståndet större så får du konvektion och mindre mer strålning...
Avståndet 19mm är från fönster...
 
B byggarätt skrev:
Det är att under 19mm så kan inte luftskiktet lika lätt överföra energi... blir avståndet större så får du konvektion och mindre mer strålning...
Avståndet 19mm är från fönster...
Det där kan väl ändå inte ha någon relevans när man pratar om spalock?
Luften mellan vattenytan och undersida lock kommer ha 100% luftfuktighet och samma temperatur som vattnet.
Om det är 1 eller 30 cm mellan vatten och lock spelar ingen roll.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det där kan väl ändå inte ha någon relevans när man pratar om spalock?
Luften mellan vattenytan och undersida lock kommer ha 100% luftfuktighet och samma temperatur som vattnet.
Om det är 1 eller 30 cm mellan vatten och lock spelar ingen roll.
Jo men visst är det bättre med torr luft..
Kondenseringen på locket kommer föra över energi men mindre om inte konvektion kan ske!
Så tunn spalt är bättre ihop med tjock isolering tex polyuretan skum med täta celler
 
tror man kan borste från konvektionen i detta fall med ett isolerat lock då ytan på isoleringen kommer att ha samma temp som vattnet/luften. Tror jmf med fönster haltar.
 
V vectrex skrev:
Använd XPS istället för EPS så behöver du inte plasta in. PUR skivor fungerar också men är brutalt dyra.
Det funkar inte med XPS ! Det har jag provat under 3 år med olika inplastningen.
Den första var bara att låta skivan flyta på ytan, den vägde ny 5,3 kg efter ett år vägde skivan 29kg alltså 24,7 liter vatten bundet i skivan!!!
Det senaste var att limma på våtrumsmatta, med samma resultat XPS skivan mättades på vatten och blev astung.
Tydligen får man kondensering av vattenmolekyler mot den kalla volymen inne i skivan då en yta har 40˚C och den andra ligger det snö på.
 
Varför inte lägga på ett lager epoxi? Man fuktsäkrar polyesterbåtar med sånt.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det funkar inte med XPS ! Det har jag provat under 3 år med olika inplastningen.
Den första var bara att låta skivan flyta på ytan, den vägde ny 5,3 kg efter ett år vägde skivan 29kg alltså 24,7 liter vatten bundet i skivan!!!
Det senaste var att limma på våtrumsmatta, med samma resultat XPS skivan mättades på vatten och blev astung.
Tydligen får man kondensering av vattenmolekyler mot den kalla volymen inne i skivan då en yta har 40˚C och den andra ligger det snö på.
Eps och XPS är diffusionsöppna så locket kan inte ligga på ytan utan måste ha en luftspalt mellan vattnet och locket som bör ha polyuretanskumisolering med slutna celler
 
Hej,

Jag som byggt locket på din andra bild i första inlägget. Detta är materialet som jag använt i mitt lock. Väger inget mer nu än jag byggde det för typ 3 år sedan. Sitter alumiumfolie på båda sidorna. Tejpade skarven med aluminiumtejp. Har fortfarande inte lagt något på ovansidan men skall göra det till sommaren då det börjar se lite risigt ut :) 120mm-skivor är det.

https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/isolering/therma/therma-tp10

Fick ett par skivor av en kompis som jobbar med fasadisolering. Vet inte hur lätt det är att få tag på.
 
  • Gilla
L-E och 1 till
  • Laddar…
L LeffeMejsel skrev:
Hej,

Jag som byggt locket på din andra bild i första inlägget. Detta är materialet som jag använt i mitt lock. Väger inget mer nu än jag byggde det för typ 3 år sedan. Sitter alumiumfolie på båda sidorna. Tejpade skarven med aluminiumtejp. Har fortfarande inte lagt något på ovansidan men skall göra det till sommaren då det börjar se lite risigt ut :) 120mm-skivor är det.

[länk]

Fick ett par skivor av en kompis som jobbar med fasadisolering. Vet inte hur lätt det är att få tag på.
Låter perfekt, tackar! Bauhaus har det bl.a. och i en storlek som skulle passa mitt lock väldigt bra.

Jag kommer antagligen köra på din lösning med hjul istället för en vinsch då det tar för mycket plats i uppfällt läge

Såg att du uppdaterat din originaltråd också!
 
Så där, då var det dags att redovisa resultatet av spalocket, och hela bygget när jag ändå håller på.

Dåligt med förebilder (märkt att jag varit extremt dålig på att dokumentera bygget, lite som vanligt) men här har jag tagit bort gamla trallen och vatten och avlopp är framdraget. Nere till höger ser man en nätt liten vattensamling och så här såg det ut på flera ställen runt om på trallen efter det regnat. Brädorna har svällt så pass så det inte finns någon springa kvar för vattnet att rinna ner mellan. Det här är januari 2020
Renovering av trädäck med gamla brädor, vattensamling och synligt avloppsarbete på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Valde att flytta spabadet en bit och samtidigt gräva ner det.
En arbetsplats med ett nedgrävt spabad, byggmaterial och en grävmaskin vid en altan under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fram tills hit byggde snickarna på stugan, sen gjorde vi resten förutom dra el och vatten.
Renoveringsprojekt med halvfärdig altan, byggmaterial, och en delvis isärmonterad trall framför en stuga under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu är vi framme i maj 2020 och det är nästan färdigskivat och halvt gipsat på insidan, mesta av panelen på plats på utsidan. Men nu blev jag beordrad att endast jobba utomhus för att få ordning på altanen så insidan fick vänta.
Renoveringsprojekt av altan med pågående bygge av trall och inramat spabad vid vit stuga i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dom som byggde gamla trallen skulle nog behövt läsa lite på byggahus.se innan dom satte igång. Regelverket låg oftast rätt ner i leran med obefintlig luftcirkulation så klart. Så trallen som låg på dessa hade som snigelslem på undersidan, inte konstigt att de svällt så och satt igen springorna.
Renovering av trädäck med borttagen trall och synligt regelverk, viss vattensamling syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av trädäck vid pool, med borttagen gammal trall och synlig jord och regelverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Grävling siktad
Svart hund som vilar huvudet under en vit spalje med grus och vegetation runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det tar sig. Här bestämde vi oss också för att ha trall även på sista sidan av poolen så blev lite mer jobb... Även ett tak över spadelen plus plank på plats.
Byggarbetsplats med en nästan färdigställd trädäck runt en pool, vit husvägg och påbörjat tak över spabad, med byggmaterial och verktyg spridda runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Trallen är så gott som klar. Främre delen av bilden är högre en resten, därför det ser lite konstigt ut. Nu är vi framme i oktober 2020.
Byggprojekt av trädäck och vit stuga med brädor och material utspridda, arbete pågår med ojämn däcksyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hux flux så är allt klart ett år senare, även insidan :)
Liten sanning med modifikation, bastudelen inne är inte klar men det får bli lite senare.

Uppdaterad trädäck och altan vid en vit stuga, med taköverbyggd sittgrupp och delvis inbyggd pool med transparent tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modernt vitmålat hus med nybyggd trädäck och en delvis täckt pool med genomskinligt tak i en höstig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad altan med ny trall och ett delvis inbyggt spa med rundad genomskinlig takkonstruktion vid ett vitmålat hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoverad altan med spabad under pergola, utemöbler, och pool med överdrag omgiven av natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dthompa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.