J
Hej!

Sitter och spekulerar på en bit skogsmark som ligger i ett fantastiskt läge strax ovanför en havsvik (300 m + till strandkanten). Marken ligger på kanten av ett hygge för skogen avverkats ca 5 år sedan. Förnämligt nog anlades en skogsväg som går precis fram till den tomt jag intresserar mig av och slutar i en nätt liten vändplan.

Vägen som går fram till marken och det skogsparti som står mellan kanten på hygget och havsviken omges av berg och klippor som inte lämpar sig för husbyggen.

Min idé är att om jag skulle köpa upp ca 2 ha skog och stycka av marken längst ned till att bygga på skulle jag få min helt egna privata havsvik eftersom det skulle omöjliggöra att någon annan bygger där.

Nu undrar jag. Vad tror ni om chanserna för att få bygglov på en sån mark? Kommer tjänstemännen på kommunen sätta sig på tvären om de anar att jag försöker lägga beslag på området?

PS Jag vill alltså inte ha grannar, men folk skulle givetvis gärna få gå runt i området bäst de vill.
 
Det enda säkra sättet att hindra folk från att bygga är att köpa marken.

Att lägga om en vägsnutt är ju småpengar i sammanhanget.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C
J Stormfrog skrev:
Vad tror ni om chanserna för att få bygglov på en sån mark? Kommer tjänstemännen på kommunen sätta sig på tvären om de anar att jag försöker lägga beslag på området?
De har nog inga synpunkter på att du lägger beslag på området, om du menar att du köper marken.
Däremot är det oftast svårt att få bygglov på lantbruksmark, och i synnerhet om det ligger avskilt.
 
Kan vara svårt att stycka av skogen på det sättet också. Om det nu inte redan är ett litet skifte. Tror att förutsättningarna för att få bygga på skogsmark är mycket låg. Man får inte omvandla skogsmark hur som helst.
 
  • Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
Det är aldrig fel att ställa frågan, men sedan kanske inte det blir godkänt. En normalstor tomt kan bli godkänt på några tusen kvm, men 1-2 ha skog är värre, sedan beror det också på hur stor nuvarande skogsfastighet är.
Vi har fått utöka vår fritidsfastighet med 500 kvm men det blev nej på ännu mera.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
F
En i närområdet har gjort just detta, nyligen byggt en stuga på en skogsfastighet (behövde ej stycka av en tomt) i anslutning till ett fritidshusområde vid havet så det är väl en 200 meter till närmsta granne. I och med att de äger marken kan de inte få någon ny granne inpå knuten. Men vad jag har förstått så kan man inte stycka av en skogsfastighet bara sådär, den avstyckade skogsfastigheten måste också lämpa sig för skogsbruk. 1-2 ha skog känns lite litet för det?
 
Oftast har den som får köpa så små som 1-2 ha närliggande skogsfastighet och bedriver redan idag skogsbruk.
Små fastigheter i den här storleken eller lite större brukar godkännas om det redan finns byggnader och då kan användas som t.ex. hästgård.
 
Alla har rätt att kunna ta sig till sin mark oavsett om det är tomt-, skogs- eller åkermark de har. Så om markerna runt omkring bara kan nås via dina 1-2 ha så får du nog räkna med att det kommer krävas åtminstone servitut för väg över din mark i och med avstyckningen. Hos oss krävdes det att den enda tomt som inte låg direkt mot vägen fick den marken där deras utfart är när området styckades av, det var dock nyexploatering på hela området på 70-talet så det var inga problem med att få till det
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Risken är nog stor att du inte får strandskyddsdispens för att bygga alls om det nu är i strandskyddat område, men att lova att du ska behålla skogsmarken som den är och inte tycka av för ytterligare byggen kan ju eventuellt var det som kan ge dig dispensen.
 
Nja, det var 300m till strandkant enligt ts om jag fattade det riktigt i första inlägget.
 
Troligtvis kommer du inte få stycka av för en bostadsfastighet pga strandskyddet. Även om du placerar din potentiella byggnad 300 meter från stranden ändras markanvändningen från skogsbruk till bostadsfastighet, dvs tomt. Tomten kan anses ha effekten att stänga ute allmänheten från strandskyddat område.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Hemmakatten
Det finns en övre gräns hur stor en bostadsfastighet får vara. Vet inte exakt, vår var 1,3 hektar, gränsen är definitivt under 2 hektar.

Som de andra skriver så tror jag det blir svårt att få stycka av från en skogsfastighet.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det finns en övre gräns hur stor en bostadsfastighet får vara. Vet inte exakt, vår var 1,3 hektar, gränsen är definitivt under 2 hektar.

Som de andra skriver så tror jag det blir svårt att få stycka av från en skogsfastighet.
Det finns sällan sådana exakta gränser i FBL och så gäller även i detta fallet, det beror på omständigheterna. De kan vara betydligt större än 2 ha, vad som brukar kallas hästfastighet vilket egentligen är ändamål bostad med möjlighet till mindre odling eller djurhållning. Det kan också vara en mindre mängd skog för hushållsved tex.
 
Hemmakatten
Visst, mindre fastighet för hästar eller djurhållning. Men jag menar en fastighet för rent bostadsändamål.
 
F
Men att äga mark behöver ju inte betyda att allt ska vara bostadstomt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.