Såhär ser de ut här
 
  • En väggmonterad Lenovo smart skärm som visar ett hemautomationssystem med klocka, datum och energiförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Knight skrev:
Såhär ser de ut här
Stöder Imperihome Domoticz? Eller kör du något annat?
 
M Mattzzen skrev:
Stöder Imperihome Domoticz? Eller kör du något annat?
Japp och de funkar väldigt bra. Jag har köpt det för 100:- per år.

Jag är inne på att köpa en ups som ska hålla larmet i liv vid strömbortfall. Har ni någon erfarenhet Hur en raspberry pi hanterar 6-10ms strömbortfall.

Line interaktiv ups har upp till 10ms bortfall medans en online har 0ms
 
  • Gilla
Mattzzen
  • Laddar…
K Knight skrev:
Japp och de funkar väldigt bra. Jag har köpt det för 100:- per år.
Hm, jag har själv Imperihome sedan länge, men hittar inte Domo i objects. Har kört Zipato länge nu men nu har enheten lagt av, fört över allt till Telldus för tillfället. Funderar dock på Domoticz över Windows då jag har en pc som går 24/7.

Jag är inne på att köpa en ups som ska hålla larmet i liv vid strömbortfall. Har ni någon erfarenhet Hur en raspberry pi hanterar 6-10ms strömbortfall.

Line interaktiv ups har upp till 10ms bortfall medans en online har 0ms
 
Det blev lite knäppt där, hittar inte Domoticz i objects på Imperihome. Används något annat?
 
M Mattzzen skrev:
Det blev lite knäppt där, hittar inte Domoticz i objects på Imperihome. Används något annat?

Det finns en guide på domoticz hemsida Hur man går tillväga men använder man en standard imperiahome server och skriver in ip / lösen till domotics.

Jag lyckades utan att göra nå djupt. Lite plugg and play
 
  • Gilla
Mattzzen
  • Laddar…
Har tidigare kört Zipato, men nu har boxen dött. Lagt över allt på Telldus just nu.
Körde Domoticz som test för två år sedan, gick dock tillbaka till Zipan.
Men en fundering, har en pc som går 24/7 som skulle kunna köra Domoticz. Eller ska man köra på en RPI?
Blir det någon skillnad egentligen? Kommer i så fall att köra med en z-stick för zwave och en rfxtrx för lite 433.
Visserligen funkar Telldus hyfsat, men har sina begränsningar.
 
M Mattzzen skrev:
Har tidigare kört Zipato, men nu har boxen dött. Lagt över allt på Telldus just nu.
Körde Domoticz som test för två år sedan, gick dock tillbaka till Zipan.
Men en fundering, har en pc som går 24/7 som skulle kunna köra Domoticz. Eller ska man köra på en RPI?
Blir det någon skillnad egentligen? Kommer i så fall att köra med en z-stick för zwave och en rfxtrx för lite 433.
Visserligen funkar Telldus hyfsat, men har sina begränsningar.
Jag har kört domoticz sedan 2012 och jag tycker det fungerar i överlag. Det har hänt att det har totalrasat när jag har försökt mig på saker jag inte kan. Jag har bara kört det på en Raspberry Pi för jag vill inte blanda ihop det med en dator som gör uppgraderingar eller hittar på annat.

En fördel med domotics är att jag kan koppla ihop det bästa av det bästa av olika protokoll och få det att samarbeta. Jag använder mig av Fibaro Z-wave dimmrar och switchar för att tända/släcka & dimmra vissa lampor. (fasadbelysning, fönsterbelysning,takbelysning i badrummen, motorvärmare och energiövervakning av element i förråd)

jag kör en RFcom som snappar upp lite olika 433 tempsensorer och tillfälliga osäkra brytare typ till en julsjärna.

Sen kör jag med Philips hue som jag är väldigt nöjd med. Jag älskar deras color led lampor då de kan ändra vitbalansen så det blir en bra nattbelysning / kvällsbelysning. Domotics kan hantera dessa lampor snabbt och enkelt.

Xaomi Gateway

Xaomi har vuxit och fungerar underbart med domoticz. Deras senorer är otroligt prisvärda speciellt om du köper de från china. Jag använder desssa som larmgivare runt dörrar och rörelsesensorer. De har även underbara avbrytare med 3 funktioner som jag styr vissa philips hue lampor med.

En sak som jag saknar är att skicka Text to tal från domotics till Google Assistent. Funktionen finns men jag förstår inte hur man gör...
 
  • Gilla
Daniel_ekeberg och 1 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
Jag har kört domoticz sedan 2012 och jag tycker det fungerar i överlag. Det har hänt att det har totalrasat när jag har försökt mig på saker jag inte kan. Jag har bara kört det på en Raspberry Pi för jag vill inte blanda ihop det med en dator som gör uppgraderingar eller hittar på annat.

En fördel med domotics är att jag kan koppla ihop det bästa av det bästa av olika protokoll och få det att samarbeta. Jag använder mig av Fibaro Z-wave dimmrar och switchar för att tända/släcka & dimmra vissa lampor. (fasadbelysning, fönsterbelysning,takbelysning i badrummen, motorvärmare och energiövervakning av element i förråd)

jag kör en RFcom som snappar upp lite olika 433 tempsensorer och tillfälliga osäkra brytare typ till en julsjärna.

Sen kör jag med Philips hue som jag är väldigt nöjd med. Jag älskar deras color led lampor då de kan ändra vitbalansen så det blir en bra nattbelysning / kvällsbelysning. Domotics kan hantera dessa lampor snabbt och enkelt.

Xaomi Gateway

Xaomi har vuxit och fungerar underbart med domoticz. Deras senorer är otroligt prisvärda speciellt om du köper de från china. Jag använder desssa som larmgivare runt dörrar och rörelsesensorer. De har även underbara avbrytare med 3 funktioner som jag styr vissa philips hue lampor med.

En sak som jag saknar är att skicka Text to tal från domotics till Google Assistent. Funktionen finns men jag förstår inte hur man gör...
Får ge Domoticz en ny chans, har själv lite hue i hemmet med.
 
  • Gilla
Knight
  • Laddar…
D
K Knight skrev:
Jag har kört domoticz sedan 2012 och jag tycker det fungerar i överlag. Det har hänt att det har totalrasat när jag har försökt mig på saker jag inte kan. Jag har bara kört det på en Raspberry Pi för jag vill inte blanda ihop det med en dator som gör uppgraderingar eller hittar på annat.

En fördel med domotics är att jag kan koppla ihop det bästa av det bästa av olika protokoll och få det att samarbeta. Jag använder mig av Fibaro Z-wave dimmrar och switchar för att tända/släcka & dimmra vissa lampor. (fasadbelysning, fönsterbelysning,takbelysning i badrummen, motorvärmare och energiövervakning av element i förråd)

jag kör en RFcom som snappar upp lite olika 433 tempsensorer och tillfälliga osäkra brytare typ till en julsjärna.

Sen kör jag med Philips hue som jag är väldigt nöjd med. Jag älskar deras color led lampor då de kan ändra vitbalansen så det blir en bra nattbelysning / kvällsbelysning. Domotics kan hantera dessa lampor snabbt och enkelt.

Xaomi Gateway

Xaomi har vuxit och fungerar underbart med domoticz. Deras senorer är otroligt prisvärda speciellt om du köper de från china. Jag använder desssa som larmgivare runt dörrar och rörelsesensorer. De har även underbara avbrytare med 3 funktioner som jag styr vissa philips hue lampor med.

En sak som jag saknar är att skicka Text to tal från domotics till Google Assistent. Funktionen finns men jag förstår inte hur man gör...
Jag har också kört Domoticz (på Pi) i några år, var på väg över till HASSIO men till sist fråga jag mig själv varför, kändes som ganska mycket bök och såklart risker i migrationen att jag bestämde mig för att ligga kvar på Domoticz.

Funkar bra, stabilt, i princip inget underhåll, jag är ingen kodare så jag gör nog bara enkla saker, kör bara Zigbee och Z-Wave.
 
  • Gilla
Daniel_ekeberg
  • Laddar…
Hur är det med omstarter på Domoticz, behövs det något script som ställer alla parametrar tillrätta? Går det alls?
Den datorn jag funderar på har omstart varje natt, loggar väder med denna. Kanske bättre med en RPI + SSD istället för minneskort då?
Alla tips mottages tacksamt.
 
M Mattzzen skrev:
Hur är det med omstarter på Domoticz, behövs det något script som ställer alla parametrar tillrätta? Går det alls?
Den datorn jag funderar på har omstart varje natt, loggar väder med denna. Kanske bättre med en RPI + SSD istället för minneskort då?
Alla tips mottages tacksamt.
Det beror väl på vad du ska använda Domoticz till?
Det går utmärkt att starta om utan extra åtgärder. Men ska du bygga upp ett larm är det väl inte så lämpligt att hålla på och starta om på nätterna?
//Henry
 
M Mattzzen skrev:
Hur är det med omstarter på Domoticz, behövs det något script som ställer alla parametrar tillrätta? Går det alls?
Är det något speciellt som hänger sig eller slutar fungerar?
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Är det något speciellt som hänger sig eller slutar fungerar?
Det hände lite i början att de två textfiler som rapporteras via ftp varje minut hängde sig ibland. Nu talar vi om dec 2015 och början på 2016.
La då in automatisk omstart varje natt för att råda bot på detta, sedan dess har det legat kvar bara.
 
HenFre HenFre skrev:
Det beror väl på vad du ska använda Domoticz till?
Det går utmärkt att starta om utan extra åtgärder. Men ska du bygga upp ett larm är det väl inte så lämpligt att hålla på och starta om på nätterna?
//Henry
Nä, larm blir det väl inte något. Allmänna ljusstyrningar med lite regler mm. Men även till sommaren att få in temp/fukt-värden från växthuset som ska kunna styra bevattning bl.a.
Tanken är att om jag använder variabler, minns den lägena vid omstart eller får man göra som jag gjorde på Zipaton med en "omstartsregel" för att ställa variabler rätt beroende på tid och dag osv?
Kanske lika bra att köra med en rpi så det är helt oberoende och självständigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.