Det är inte lagligt att bygga så litet, "vändcirkeln" som är 130 cm måste få plats och man ska från den nå toalett, dusch och handfat, och assistent ska få plats att hjälpa bredvid toaletten. Se bild i inlägget från "Låset".

Dessutom får du en oanvändbar korridor i tvättstugan.

Bättre isåfall att ha det som vi, kombinerad tvättstuga och badrum, om ni behöver spara på utrymme, eller WC med bara toa och handfat, och möjlighet att ha dusch i tvättstugan om behöv uppstår.

Vad ska ni ha den stora hallen till mer än för kamin och trappa och varför är vardagsrummet så litet och tillstängt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur är planlösningen för den?
Det måste ju vara kritiskt på vilken vägg som dörren är t.ex. när det är så litet.
Det är ju inte så mycket mindre än vårt och där sitter dörren på kortsidan.
 
Om man gör omfattande renoveringar där det krävs bygglov så nej, då är det inte OK. Om man har 2 badrum på samma plan och det ena uppfyller kraven så är det OK. Och om man gör mindre ändringar, tex bygger ut en befintlig toalett för att rymma en dusch också så hade jag inhe bemödat mig med att söka bygglov för det och få avslag :sweat:

Men med tanke på planritningen som las upp så blir det en korridor till tvättstugan (inne i själva tvättstugan) som inte kan nyttjas. Så jag personligen hade hellre gjort wcn med dörr in i tvättstugan. Dvs ha en dörr från hall in i tvättstugan och sedan avsätta ytan som är från fönstret mot framsidan mot den vänstra ytterväggen/gaveln och gjort badrum där. Då går mindre yta till spillo.
 
  • Gilla
Petra13 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är inte lagligt att bygga så litet, "vändcirkeln" som är 130 cm måste få plats och man ska från den nå toalett, dusch och handfat, och assistent ska få plats att hjälpa bredvid toaletten. Se bild i inlägget från "Låset".

Dessutom får du en oanvändbar korridor i tvättstugan.

Bättre isåfall att ha det som vi, kombinerad tvättstuga och badrum, om ni behöver spara på utrymme, eller WC med bara toa och handfat, och möjlighet att ha dusch i tvättstugan om behöv uppstår.

Vad ska ni ha den stora hallen till mer än för kamin och trappa och varför är vardagsrummet så litet och tillstängt?

Det är ett gammalt hus som ska renoveras så vi kan inte ändra så mycket
 
P Petra13 skrev:
Det är ett gammalt hus som ska renoveras så vi kan inte ändra så mycket
Hur ser dagens planlösning ut?
 
Som det är på bilden men ingen dusch.
 
BirgitS
Menar du med samma storlek på toalettrummet så det du undrar om är om det går att sätta in en dusch där?
 
Ja och ev dra vatten, avlopp i vägg, då blir det ännu lite mindre.
Nyfiken på hur liten toalett man kan ha med dusch utan att det blir för trångt...
 
BirgitS
Var gränsen går för trångt är ju individuellt. Jag skulle tycka att det är trångt med bara 50 cm framför toaletten medan andra tydligen kan tänka sig ändå kortare. Om duschen är 120 cm lång kan det räcka med 70-80 cm bredd på den. För att det ska vara lätt att städa kring toaletten behövs det 80 cm bredd men visst går det med mindre också, vi har 75 cm på gästtoaletten.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Tack för era svar, nu blev jag lite nyfiken när ni pratar om att ändra planritningen. Nu är det så att det kanske inte alls går att ändra den men om det skulle göra det hur skulle ni då göra den? Tror/vet att det är bärande väggar så det är ju inte bara att ändra om. Vi vill gärna ha en grovingång då vi jagar och tränar hund. Vill inte ha den ihop med toaletten. Utbyggnaderna finns inte idag utan de ska byggas till, alltså entre och matrum.
 
Om ni gör något som kräver bygglov/-anmälan så är det stor sannolikhet att ni måste uppfylla tillgänglighetskraven.
Hur ser den befintliga byggnaden ut och vilken del är planerad utbyggnad?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Entre och matrum är planerad utbyggnad.
 
T
P Petra13 skrev:
Funderar på hur liten man kan göra en toalett med dusch, räcker mått 2300 x 1200? Går det att göra den mindre utan att den blir för trång? Kommer ha en större toalett på övervåningen.
[bild]
Om dörren placeras i det mindre måttet s.a.s. så är nog 1200 för litet, utan 1300 är väl nog minimum? 950 för dörr+lister och 350mm för handfat/skåp. Jag har en liten toalett på 1300x1800 och med lite planering så fick vi in mer än tillräckligt med förvaring och har en mycket funktionsduglig toalett.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Har ni dusch där?
 
T
P Petra13 skrev:
Har ni dusch där?
Nä, endast toalett:

En badrum med röda kakelväggar, toalettstol, handfat och skåp sedd från dörröppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men i ditt fall tycker jag nog nästan du borde klara dig med 2300. Jag har 360 från centrum av toalettstolen till väggen och det fungerar bra.

Bild från nätet:

Hörndusch med svarta ramar bredvid ett vitt handfatsskåp på betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man tänker sig t.ex. ett duschskåp, mellanrum, skåp, mellanrum+toalett+mellanrum så blir det teoretiskt 800+180+600+360*2=2300.

Men problemet blir väl som sagt att klara dig med endast 1200 då man ju snubblar över toalettstolen eller handfat/skåp direkt man öppnar dörren!
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.