Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
A Andy78 skrev:
Och om man inte kan få fiber?
Om man verkligen tillhör de få procenten där fiberutbyggnad varken är på planerings- eller ens intresseupptagningsstadiet hade jag försökt hitta någon bekant med fiber i närområdet (10-15 km radie) att kunna sätta upp en direkt radiolänk mot. Förutom att man kan få ganska hyggliga hastigheter över ganska långa avstånd så är den största vinsten att man slipper nedladdningsbegränsningarna.
 
T tompaah7503 skrev:
Om man verkligen tillhör de få procenten där fiberutbyggnad varken är på planerings- eller ens intresseupptagningsstadiet hade jag försökt hitta någon bekant med fiber i närområdet (10-15 km radie) att kunna sätta upp en direkt radiolänk mot.
Tyvärr bryter ju den lösningen ofta mot abonnemangsavtalet. Man får normalt inte dela med sig av sin internetanslutning utanför hushållet.
 
N Nerre skrev:
Tyvärr bryter ju den lösningen ofta mot abonnemangsavtalet. Man får normalt inte dela med sig av sin internetanslutning utanför hushållet.
Är medveten om detta men hur ska de nånsin lyckas bevisa något om någon av de inblandade inte skvallrar?
 
T tompaah7503 skrev:
Om man verkligen tillhör de få procenten där fiberutbyggnad varken är på planerings- eller ens intresseupptagningsstadiet hade jag försökt hitta någon bekant med fiber i närområdet (10-15 km radie) att kunna sätta upp en direkt radiolänk mot. Förutom att man kan få ganska hyggliga hastigheter över ganska långa avstånd så är den största vinsten att man slipper nedladdningsbegränsningarna.
Och om det inte var möjligt?
 
hsd
N Nerre skrev:
Tyvärr bryter ju den lösningen ofta mot abonnemangsavtalet. Man får normalt inte dela med sig av sin internetanslutning utanför hushållet.
...räknas buksvåger till hushållet ;)
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
R
T tompaah7503 skrev:
Är medveten om detta men hur ska de nånsin lyckas bevisa något om någon av de inblandade inte skvallrar?
Fortfarande så är det inte tillåtet och därmed håller jag med Nerre och hävdar att det är ett ickeargument i diskussionen.

hsd hsd skrev:
...räknas buksvåger till hushållet ;)
Bor han på samma adress? Det är så vitt jag vet kriteriet för att räknas till hushållet. Behöver man radiolänk gissar jag på nej.
 
R RoAd skrev:
Fortfarande så är det inte tillåtet och därmed håller jag med Nerre och hävdar att det är ett ickeargument i diskussionen.
Förstår ditt ställningstagande i argumentationen men håller inte med.

Avtalens syfte är att förhindra att en person i grannskapet köper fiberanslutning och alla andra surfar genom detta till en mycket låg kostnad. Om buksvågern i detta fall ändå inte kan få fiber på något sätt så är det inga inkomster som fiberleverantören går miste om med ett delat abonnemang ändå, ett klassiskt fall av brott utan offer.
Dessutom förekommer den här typen av abonnemangsdelning redan i stor omfattning på alla ställen där man kör site2site-vpn där satelliterna terminerar all sin trafik i en central brandvägg på huvudkontoret, även de flesta företagsabonnemang förbjuder vidaredelning men det är i praktiken vad som sker i dessa lösningar.

Det rätta hade naturligtvis varit om detta kunde ske med fiber- och/eller tjänsteleverantörens goda minne men jag misstänker starkt att varken deras mentala beredskap eller färdiga avtalsmallar för den här typen av hands-on-lösningar stöder upplägget så det är bara att köra under radarn. Hade personligen inte haft några dubier inför detta.
 
Problemet här är ju att den som tar den stora risken är den som delar med sig av sin internetanslutning, inte "fusk-kunden". Om den som delar med sig av sin internetanslutning blir avstängd på grund av avtalsbrott så är det nog som upplagt för släktfejd med den där buksvågern...
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
N Nerre skrev:
Problemet här är ju att den som tar den stora risken är den som delar med sig av sin internetanslutning, inte "fusk-kunden". Om den som delar med sig av sin internetanslutning blir avstängd på grund av avtalsbrott så är det nog som upplagt för släktfejd med den där buksvågern...
Ja så är det och vem delar inte på abbonemang?

Vet flera som delar t ex Netflix.
 
kisumisu
A AndersS skrev:
:rofl: undrar vem som äger varumärket Halebop :cool:
Det är Telia. Men vem äger inte Comviq jo Tele2.

Är offtopic.
Men Tele2 erbjöd mig en gång i tiden ett pausabbonemang på 49kr/år.

Även där bortkastade pengar.

Ett nummer som jag velat behålla.

Man förstår ju att det ej görs så mycket pengar på oss som bara vill pausa ett nummer.

Men samtidigt är 15kr mån för inget fel väg att gå. Men jag tror varumärket Telia vill avveckla kontantkort.

Vi får verkligen hoppas varumärket Halebop ej tar samma väg. Har själv pausat ett nummer där dvs jag har där ett nummer jag knappt använder (har telefon via jobbet som jag använder).

Övriga av min familj har Halebop. Dem använder ju det mer än jag men ändå inte 15kr mån. Tänker på barnen som har 2 gps klockor.

Halebop är som gjort för det. Billig data (för småmängder) och 2kr samtal.

Men jag tror både Telia och Halebop har just gjort misstaget att giltighetstiden förlängs bara man gör köp från kortet. Alla andra kontantkort kör ju att man måste ladda in minst 100kr/år.

Tycker personligen 100kr/år är mer schysstare än att ta 180kr/år för ingenting. Så börjar Halebop med samma så blir det portering igen :thinking:
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
J
kisumisu kisumisu skrev:
Ja så är det och vem delar inte på abbonemang?

Vet flera som delar t ex Netflix.
Jo så är det, men det är lite skillnad på att bli av med sitt Netflix, mot att bli av med sitt internet. Har dock aldrig hört att någon blivit avstängd för detta, men om det skulle bli ett större problem för operatörerna så tror jag det skulle skärpas till.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Det är Telia. Men vem äger inte Comviq jo Tele2.

Är offtopic.
Men Tele2 erbjöd mig en gång i tiden ett pausabbonemang på 49kr/år.

Även där bortkastade pengar.

Ett nummer som jag velat behålla.

Man förstår ju att det ej görs så mycket pengar på oss som bara vill pausa ett nummer.

Men samtidigt är 15kr mån för inget fel väg att gå. Men jag tror varumärket Telia vill avveckla kontantkort.

Vi får verkligen hoppas varumärket Halebop ej tar samma väg. Har själv pausat ett nummer där dvs jag har där ett nummer jag knappt använder (har telefon via jobbet som jag använder).

Övriga av min familj har Halebop. Dem använder ju det mer än jag men ändå inte 15kr mån. Tänker på barnen som har 2 gps klockor.

Halebop är som gjort för det. Billig data (för småmängder) och 2kr samtal.

Men jag tror både Telia och Halebop har just gjort misstaget att giltighetstiden förlängs bara man gör köp från kortet. Alla andra kontantkort kör ju att man måste ladda in minst 100kr/år.

Tycker personligen 100kr/år är mer schysstare än att ta 180kr/år för ingenting. Så börjar Halebop med samma så blir det portering igen :thinking:
På comviq kan du ju ladda på amigos 50kr eller saldo 50kr så gäller det i 12 månader saldo ligger dessutom kvar vid nästa laddning.
 
Men det är ju småpengar 100 eller 200kr/år.
Det är när de nya tjänster som vi inte haft tidigare dyker upp och med dem abonnemang när IoT fullt ut ska införas som nya abonnemang kommer och då behövs den implementering av 5G med sina nya antenntyper.
Så vi har bara börjat nosa på olika abonnemangstyper och kombinationer av tjänster.
 
Operatörerna kollar ju inte om någon delar med sig av sin access, det är när dom får något dom måste agera på information från annan part, fildelning var ju ett exempel men den skaran har ju gått ned.


Dom måste ha med det i avtalet att tjänsten inte får säljas eller distruberas till 3dje par, annars anses det ok.
F fusion skrev:
Men det kanske straffar sig snart ?

[länk]
Det ska förhindras att det delas genom att användaren verifirar sin address, det kommer ju inte stoppa att konton används någon annanstans.
Och dom kan ju ej heller knyta det till en address eller enhet tjänsten blir ju rätt värdelös då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.