Hej !

Inför valet av luft/vattenvärmepump håller vi nu på att kartlägga elförbrukning i de olika värmekällorna som vi har i vår fastighet. Vi har två luft/luft Bosch Compress 5000 5.0 från 2010 och 2011 installerade för uppvärmning av relativt stora luftvolymer per pump. Vi bor i norra Dalarna och räknar att pumparna för arbeta rätt hårt med elpatron under de kalla perioderna med ca -10 till -20 i genomsnitt.

Nu till min fråga - vilken elförbrukning kan man räkna med när pumparna går som mest med elpatron ?

Tacksam för all input.
 
De har inga elpatroner, utan de ger vad de kan.
Men du har säkert en annan värmekälla som får komplettera när det blir kallt.
Eller var det ett skämt?
 
  • Gilla
lingonlingon
  • Laddar…
Jag har aldrig hört talas om en luft/luft som har inbyggd elpatron. Är du säker på att det finns?
 
Nej, absolut inget skämt. Trodde faktiskt att dom behövde stötta med elpatron när det var för kallt. Då drar dom som max 1,3kwh om jag förstår specifikationen rätt ?!

A AndersS skrev:
De har inga elpatroner, utan de ger vad de kan.
Men du har säkert en annan värmekälla som får komplettera när det blir kallt.
Eller var det ett skämt?
 
Luft/luft har ingen elpatron du har skrivit fel i rubriken. Luft vatten kan säkert ha elpatron.
 
Jag verkar ha fel på denna punkten. Då får man räkna att max förbrukning är 1.3kwh om jag har förstått specifikationen rätt.

I iMicke skrev:
Jag har aldrig hört talas om en luft/luft som har inbyggd elpatron. Är du säker på att det finns?
 
tack.
K krenr09 skrev:
Luft/luft har ingen elpatron du har skrivit fel i rubriken. Luft vatten kan säkert ha elpatron.
 
Men din fråga är omöjlig att svara på. Man måste beräkna vad huset kräver för energi sedan välja lämplig pump utifrån det.

Ex. en 9kw värmepump kanske kan dra 3kw och sen 9kw elpatron så kan du dra 12kw kontinuerligt. Men vad elförbrukningen blir beror enbart på vad huset behöver i energi för uppvärmningen.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Ja, enligt Bosch tekniska spec så drar den som mest 1,3kW (inte kWh) ifrån vägguttaget
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
K krenr09 skrev:
Luft/luft har ingen elpatron du har skrivit fel i rubriken. Luft vatten kan säkert ha elpatron.
Hur tinar de av ute delen då?
 
Min thermia vänder processen korta stunder så kondensorn i utedelen blir varm. Andra kör med elslinga för avfrostning.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Tack Micke ! Då kan jag nog räkna med att den drar det under de kallaste perioderna på vinterhalvåret.

I iMicke skrev:
Ja, enligt Bosch tekniska spec så drar den som mest 1,3kW (inte kWh) ifrån vägguttaget
 
E Edgarsven skrev:
Hur tinar de av ute delen då?
Oftast genom att köra pumpen baklänges så den tar värmen inifrån.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Men om jag fattar rätt ska 2st luft/luft bytas mot 1styck luft/vatten och man vill veta elförbrukningen.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Har själv problem med att den isar ner fruktansvärt mycket under de kalla perioderna. Händer att jag ibland måste täcka in den och värma med värmefläkt för att den ska isa av sig

K krenr09 skrev:
Min thermia vänder processen korta stunder så kondensorn i utedelen blir varm. Andra kör med elslinga för avfrostning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.