::) Antar att guldfiskarna bjöd på kaffe av ett visst fabrikat. :-/ ;D
 
:surprised: :( >:(

images
 
En älg sökte förgäves utgång från sjukhuskorridoren för ett/ett par år sedan (Sunderby sjukhus, Norrbotten). Eller kanske älgkalven sökte stelkrampsvaccination efter guldfiskbett...?
 
Vi brukar ha rådjur nästan varje dag på tomten. Jättetrevligt!

Är det fler som har djur i trädgården?
 
Ingen älghistoria direkt men väl en rävhistoria.

Det var en varm sommarkväll för ca 5 år sedan. Vi satt i köket och fikade med några vänner, altandörren i vardagsrummet stod öppen. Då säger helt plötsligt min vän. "Ni har en räv i rummet". Ingen reagerar utan tror att han skämtar. Så han upprepar. "Ni har en räv i vardagsrummet". Alla vänder sig om, och mycket riktigt där står en rävunge och nyfiket luktar sig omkring. Jag grabbar tag i en kudde och försöker mota ut den men den kryper in i hörnet och hoppar upp i fönstret och vägrar att röra sig.
Så det hela slutar med att jag får ta den i famnen och bära ut den. :)

Någon vecka senare så försökte den komma in igen men då var vi ute och upptäckte den så vi kunde skrämma bort den.
 
Har själv funderat lite löst på att gräva en damm och tänkt just på att detta med "badande" älgar skulle kunna inträffa.......med söndertrampad dammduk som följd, har du duk i dammen älgen klev i eller ?
 
En älg sprang ju in i kommunhuset i centrala Trollhättan för 5-10 år sedan, minns inte exakt årtal

Skulle vilja sett ansiktsuttrycket på receptionisten ;D
 
Jag hörde följande historia berättas på en fest och det var inte min kompis kompis utan berättaren själv som råkat ut för det.

Killen som bodde ute på landet skulle cykla hem sent en kväll och den genaste vägen hem var via en gammal skogsväg där det inte fanns några gatlyktor. Cykellyse hade han inte heller utan fick navigera genom att titta upp på himlen och följa det stråk av stjärnor som syntes mellan trädtopparna. Glad i hågen trampar han på och rätt vad det är så kör han på något på vägen. Han far huvudstupa över styret och landar på något stort med päls som börjar frusta och röra på sig. Älgen som han just cyklat på försvann till skogs illa kvickt. Den hade alltså legat mitt över vägen och antagligen sovit.
 
Kan tänka mig att hjärtat var uppe i halsgropen en längre tid efter det. Inte varje dag man cyklar på en älg inte.

Annica
 
På tal om Älg:
http://www.storalgen.se/

Kolla på animeringen, kan bli en hel del turister till denna skapelse ;D ;D
 
Buuzzz skrev:
På tal om Älg:
[länk]

Kolla på animeringen, kan bli en hel del turister till denna skapelse   ;D ;D
Om det var den här eller nåt liknande projekt vet jag ej, men det var för några år sedan planer på en sån här stooor älg i Hylte kommun i Halland. Det lades ner för det var ingen som ville vara med att finansiera projektet. :(
Idén var att locka tyska turister till "Sveriges första vildmark"
 
Om älgen kommer för nära....

th_332b6_DSC00892.JPG
 
Har grävt mkt i info om dammar och älgar tidigare då jag skulle bygga damm men hade både älg och rådjur som bodde på tomten.

Älgar och rådjur i dammar är ett "helvete". Duken går sönder då dom flesta använder billiga dukar samt har dåligt underarbete utan sand och frigolig samt skyddsmatta.

Firestone har några rejäla dammdukar som det går att köra bil på. Men underlaget måste fortfarande vara bra. Vi kom fram till att använda fiberarmerad betong, 10 cm tjock samt armering. Nu blev inte dammen av men tror det är så man får göra.

Älgar vänjer sig också vid människor. Dom brydde sig inte om min rottweiler för fem öre. Och när man ser älgen på väg till bilen och vet att dom kan bli rätt griniga vissa perioder, funderar man på hur barnen skall hinna undan om det krävs. En boende i området, blev nersparkad av en älg när hon joggade.
 
Älgar brukar vi inte ha i trädgården..bara ute på gatan då och då ;D
Men rådjur det har vi.. Vi brukar ha 3st övernattande rådjur i vår trädgård :)
Det sista man kollar innan man skall sova är om dom kommit in o lagt sig tillrätta...Jag tycker dom är såååå söta. Men dom smaskar upp min vita astillbe varje sommar. Men det är väl smällar man får ta ;D Annars så äter dom inget vad jag märkt i alla fall..

Just det, jag fick sällskap av en älg när jag cyklade hem en kväll i min ungdom. Den kom upp jämsides med mej.. men sprang efter en stund in i skogen..jag trodde jag skulle svimma av rädsla :'(
 
dåligt med älg här på gatan men däremot vildsvin som går och äter äpplen som ligger på backen... Rådjur är det som vanligt gott om oxo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.