Jag fortsätter att helt skamlöst att låna denna tråd. Hoppas TS inte misstycker.

Jag ska ganska snart bygga en inbyggd hylla som blir ca 110 cm bred och nästan 30 cm djup (väggen är delvis yttervägg, där av djupet) Jag funderar på vad jag ska använda som hyllplan för att de inte ska hänga på mitten? Planerar att bara fästa hyllplanen i kortsidorna. Allt ska målas för i samma färg som väggen för att smälta in.

Kan det tänkas räcka med en 18mm limfog, eller krävs det något stadigare?
 
Sätt en smalare list undertill i bakkant som hyllplanet vilar på så borde 18mm funka, utan den så kommer det hänga.
 
Mazen Mazen skrev:
Ett bättre alt än limfog är lamellträ, anv bla till bokhyllor och klarar betydligt mer vikt.

[länk]
Tack för tipset. Verkar svårt att få tag på?
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för tipset. Verkar svårt att få tag på?
Vet att Ekesiöö Bromma hade tidigare , finns även några webhandlare. Prova annars prata med ett snickeri eller företag som gör platsbyggd förvaring om dom kan hjälpa dig.
 
V Vredet skrev:
Hej,

Är på gång att bygga en infälld hylla i väggen (se bifogad bild).
Har tänkt att bygga själva "lådan" i MDF för att sedan sänka in den i liv med väggen.

Vill helst inte ha några lister runt omkring utan istället en snygg övergång mellan gips och mdf.
Dock är jag lite osäker på hur jag göra detta bäst.

Kan jag köra på vanliga hörskydd för ytterhörn som jag spacklar in? Vad ska jag i så fall köra på för spackel?
Samma mot både gips- och mdf-ytan?

Vh
För info så heter det recess.
 
Mazen Mazen skrev:
Vet att Ekesiöö Bromma hade tidigare , finns även några webhandlare. Prova annars prata med ett snickeri eller företag som gör platsbyggd förvaring om dom kan hjälpa dig.
Tack för tipset.
Om man ändå skulle begränsa sig till bygghandelns utbud, någon som har en uppfattning om vad som kan fungera på 110 cm?
 
Mazen Mazen skrev:
Dra en limsträng med tex Pl600 el Tec7 mellan MDF och gips, sedan ett bra snickeri spackel alt latex spackel så kommer det inte spricka.
Efter att ha bestämt oss för att leja bort spackling och målning passade vi på att rådfråga honom kring den infällda hyllan. Han tyckte att Mazens lösning med att låta gipsen täcka mdf-kanten lät bra så det fick det bli!

Återkommer med bild när allt är klart!

Tack alla för all hjälp!
 
  • Gilla
Wouter Wildeboer och 1 till
  • Laddar…
Hej Vredet - Funderar på bygga liknande hylla som du. Har du några bilder på den färdiga hyllan?
 
U Ulf1 skrev:
Hej Vredet - Funderar på bygga liknande hylla som du. Har du några bilder på den färdiga hyllan?
Vi blev kanonnöjda! Dock har vi endast utnyttjat det renoverade planet i en vecka så hyllan gapar ännu tom :)

Letade men hade visst dåligt med kort.

Reglade upp väggen och satte OSB, måttade sedan hålet noga och byggde ihop hela innanmätet på backen. Sköt därefter in hela hyllan så den kom i liv med OSBn å fäste i reglarna. Sen upp med gips till kant (täcker mdf-skarven) och spacklade in hörnskydd.

Beställde även en liten bit av bänkskivan som vi har i köket som fick gå ca 1cm utanför vägg för att få en lite snyggare botten i hyllan.


Nybyggd, tom vägghylla inbyggd i en gråmålad vägg med en parkettgolv i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående hyllinstallation i renoverat rum med OSB-vägg och vit gipskant, byggmaterial syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med OSB-vägg och inbyggd, halvfärdig hylla, samt gipsade kanter och arbetsbelysning på stativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Marjalisa3 och 2 till
  • Laddar…
Hemma har vi gamla väggar som är gjorda av mdf skivor. Kan man bygga så och slippa gips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.