Hej Andreas!

Bilder och info kommer under dom närmaste dagarna.

Dag
 
  • Gilla
Andreas5
  • Laddar…
Hej stigen
Apropå din kap o gersåg, enligt alla tokiga experiment jag gjort genom åren med spånhantering på sådana sågar så är det största problemet den lilla "bågen" som på insidan förbinder vänster och höger linjal med varandra. Den fungerar i praktiken som en skateboardramp för spånet och skickar det tämligen okontrollerat i alla möjliga riktningar. Har aldrig förstått riktigt varför det sitter där?! Linjalerna sitter ju ändå bultade var för sig i bordet. Kapa bort den bågen och förläng "kappan" bakom klingan ner emot bordet så ska du få se på skillnad! Annars kan du, med bågen bortkapad, göra som den här killen. Han påstår sig få bort 96% av dammet med den lilla lådan han snickrade till. Nackdelen med lådan är att den fungerar ju bäst vid raka 90 graders kap.
Värt ett försök kanske? Ha det fint och God Jul
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
A Andreas5 skrev:
Hej Dag o tack för en mycket trevlig tråd! En bit bak i tråden ser man en bild på din justersåg där det ser ut som du har en uppfällbar skiva på sidan av justerbordet. Stämmer det? Om så, du har inte möjlighet att ta lite bilder på hur du gjort o berätta om det fungerar bra?

Mvh Andreas

Hej igen Andreas!

Här kommer lite text och bilder.
För några år sedan hittade jag denna Metabo justersåg på Blocket. Jag hade tidigare modellen med påhängt justerbord som löpte en bit från klingan. Chassiet på båda sågarna var lika stort så det blev ett enkelt val att byta. Detta justerbordet har en längd på 1800mmm och slagländen är 1400mm.

Att hushålla med utrymme i en alltför liten verkstad är en ständig kamp. Därför har jag valt bort att använda ett expanderande stödsystem till justerbordet. Den platsen finns inte!
I stället har jag monterat ett hyllplan i stavlimmad ek som är fastsatt med fyra fällbara konsoler,
Mina konsoler köptes på Jula men det finns flera andra att välja mellan. Ekplanet är stagat under för att hålla det plant. Dom fyra lodräta ekbitarna har måtten 35 x 35 x 130 och är fästa i sågslädens T-spår. Jag har schimsat ekbitarna i nederkant så att såg och hyllplan hamnar i samma våg.
Hyllplanet är 1600 x 400 och fungerar väldigt bra när olika skivmaterial skall sågas. Den extra stödytan gör arbetet mycket enklare och säkrare. När den inte används sticker den bara ut 7cm från justersläden. En enkel vinkellist av aluminium utgör anhåll för 90˚ och jag gör alltid några provsågningar för att kolla vinkeln.
En enkel hålrad 20mm borrade jag först men jag tror att jag skall utöka hålen med mallen som jag använde till MFT-bordet. Det är aldrig fel med spännmöjligheter!

Har du fler funderingar om konstruktionen är det bara att återkomma.

God Jul!
Dag

Två hopfällbara vita metallkonsoler för montage på vägg, visade i utfällt läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fällbar konsol i rostfritt stål för montering på byggprojekt eller möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Justersåg med hyllplan i ek och fällbara konsoler under, använd för att spara utrymme i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Justersåg med anpassat justerbord på 1800 mm och slaglängd 1400 mm i trång verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hyllplan av stavlimmad ek monterat med fällbara konsoler intill en Metabo justersåg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Justersåg med justerbord i verkstad, hyllplan i stavlimmad ek och konsoler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stavlimmad ekbänk fastsatt med fällbara konsoler framför en justersåg i en välorganiserad verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsbild på ett hyllplan i ek fastsatt vid en justersåg med aluminiumvinkel och utförda borrade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anpassat justerbord i verkstad med ett hyllplan i ek och en Metabo justersåg med en aluminiumvinkellist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsinredning med justerbart Metabo justerbord och hyllplan i stavlimmad ek förutsedd med fällbara konsoler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anpassad hyllplan i stavlimmad ek över en Metabo justersåg med fällbara konsoler i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närvarande bild visar ett detaljpass av en Metabo justersåg med ett hyllplan i ek och vita, fällbara konsoler i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Justersågslädens T-spår med fastsatt ekbit för stöd av hyllplan i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett närbildsfoto på anpassat justerbord för såg med hyllplan i ek och aluminiumvinkellist, fokuserat på justersläden och ekbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över en verkstad med ett hyllplan i stavlimmad ek, fällbara konsoler och en Metabo justersåg, utan expanderande stödsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på en brun träbit med en infälld fällbar konsol och en nivåmätare i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsbild visar en justersåg med ett intilliggande hyllplan i stavlimmad ek och fällbara konsoler, samt anhåll och hålrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcussjogren och 2 till
  • Laddar…
P P-G H skrev:
Hej stigen
Apropå din kap o gersåg, enligt alla tokiga experiment jag gjort genom åren med spånhantering på sådana sågar så är det största problemet den lilla "bågen" som på insidan förbinder vänster och höger linjal med varandra. Den fungerar i praktiken som en skateboardramp för spånet och skickar det tämligen okontrollerat i alla möjliga riktningar. Har aldrig förstått riktigt varför det sitter där?! Linjalerna sitter ju ändå bultade var för sig i bordet. Kapa bort den bågen och förläng "kappan" bakom klingan ner emot bordet så ska du få se på skillnad! Annars kan du, med bågen bortkapad, göra som den här killen. Han påstår sig få bort 96% av dammet med den lilla lådan han snickrade till. Nackdelen med lådan är att den fungerar ju bäst vid raka 90 graders kap.
[media]Värt ett försök kanske? Ha det fint och God Jul

Tack för länken och tipset!
Får se vad som hinns med när alla kalasen är över.
Jag återkommer med en utvärdering.

God Jul!
Dag
 
Hej Dag,
Stort tack för bilder o din utförliga beskrivning! Har själv köpt en mycket sliten Moretens PS315 som jag håller på att försöka få ordning på. Då jag också har begränsat utrymme finns inte riktigt platsen för ordinarie bordsbreddare så detta verkar vara en fiffig lösning.

En riktigt god jul till dig också!

Andreas
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Närbild på en klocka som visar fem minuter i tolv, symboliserar tidsreflektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




”Fem i tolv” för år 2019

Varje år vid den här tiden brukar jag unna mig en stund för reflektion över det gångna året och fundera ut nya mål inför det nästa.

Året 2019 har varit händelserikt. Första halvan haltade sig fram mest i moll då min slitna knäled fick mig att röra mig som en skadeskjuten Zeb Macahan. I maj tog det ortopeden med stort O 53 minuter att byta knäleden och efter den dagen har det verkligen GÅTT i dur! En makalös "finsnickare" med en enorm skicklighet och erfarenhet som har gjort livets promenad betydligt lättare! Hans verktyg och kunnande på ortopeden skulle passa utmärkt i min egen "Snickerboa"!


En återblick i trådfältet här på BH visar att det ändå blev ett antal olika projekt avklarade under 2019.

Uppstädningen av "laddträsket" bland maskinerna och övergång till bara två olika kraftfulla batterisystem har gjort att många sladdmaskiner kunnat ersättas. Dock finns fortfarande några gamla trotjänare kvar. Ingen nämnd och ingen glömd.
Några olika maskiner och verktyg har producerats och de flesta delarna i verkstaden har utvecklats, förbättrats och finjusterats. Så det mesta är nog på topp nu i "Snickerboa" när vi går in i 2020.

Men det finns ett stort MÅL inför nästa år! Tillbaka till rötterna!


Det skall bli "Handverktygens År"!


Att verkligen lära sig konsten att slipa alla eggverktygen och börja använda dom till att utveckla snickerikonsten i nya spännande projekt. Den resan kommer att göra året både lärorikt och spännande! Förhoppningsvis blir det mer om det i ”Tråden” under året.


Gott Slut och Gott Nytt År!

önskar

Stigen/Dag
 
  • Gilla
bulleribock och 8 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Bandsågen justerad och fixade till nya skivor till anhållen.

[bild]

Använder den inte så mycket men det beror kanske på att den är nog några nummer för liten.
På önskelistan står en ny bandsåg runt 50cm hjul med gjutjärnsram och bord.
Det lär nog bli ett projekt framöver.

Dag
hur har du gjort med bladstyrningen?
Har en likadan och tyckerdet är ett helsike att såga rakt med den...
 
Hej!

Har lite svårt att ge ett rakt svar på din fråga. Använder inte sågen så ofta men givetvis kollade jag sågen lite efter ditt inlägg. När jag klöv en 50mm ekregel ville den dra ämnet till höger bort från anhållet.
Jag tittar närmare på problemet när firandet och festandet är över och återkommer.

Dag
 
Verktyg för slipning av verktyg, så kallad knivslip och bryne, på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När "Tomten" själv fick bestämma!

Förbereder den nya inriktningen för året genom att beställa ett centralt verktyg i jakten på skärpa.

Dag
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
[bild]

När "Tomten" själv fick bestämma!

Förbereder den nya inriktningen för året genom att beställa ett centralt verktyg i jakten på skärpa.

Dag
Snyggt, väldigt snyggt till och med, men centralt vet jag inte.
Jakten på skärpa kan gå längs många olika stigar och själv så gav jag hyvelstålet en skärpning mha ett bryne och undersidan på kaffemuggen medan den sista julmaten sjönk ner
Även en Stanley med plasthandtag är ett effektivt verktyg om den hålls riktigt vass. Hyvel och brynen på bordet med använd kaffekopp och tom tallrik i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snickerbänk med spån och hyvlat trä, samt hyvlar och ett Festool-fodral på ett trärums golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
För mig lär det bli central då jag har ca. 25 st gamla Bahco, hajmärkta järn som nu är Tormekslipade med konkav yta. Första projektet blir att slipa rak 25 graders vinkel på järnen och därefter börja använda dom japanska vattenstenarna jag köpte för ett tag sedan.
Funderar och forskar på en anordning till min bandslip för att underlätta omslipningen till rak spets.
Men först skall det festas och firas en tid framåt.
Men sen när livet återgår till vardagen hoppas jag att att komma igång.

Dag
 
stigen stigen skrev:
För mig lär det bli central då jag har ca. 25 st gamla Bahco, hajmärkta järn som nu är Tormekslipade med konkav yta. Första projektet blir att slipa rak 25 graders vinkel på järnen och därefter börja använda dom japanska vattenstenarna jag köpte för ett tag sedan.
Funderar och forskar på en anordning till min bandslip för att underlätta omslipningen till rak spets.
Men först skall det festas och firas en tid framåt.
Men sen när livet återgår till vardagen hoppas jag att att komma igång.

Dag
För mig låter det lite slösigt, du behöver väl inte ta bort fasen? Bara att börja bryna i din önskade vinkel och dra nytta av att det går snabbare då ytan nu är konkav. Ska du ha väck allt material ner till plan slipfas gör du stämjärnen kortare i förtid tänker jag, ”hajar” växer inte på träd direkt, rent av utrotningshotade faktist.
 
  • Gilla
stigen och 4 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
För mig låter det lite slösigt, du behöver väl inte ta bort fasen? Bara att börja bryna i din önskade vinkel och dra nytta av att det går snabbare då ytan nu är konkav. Ska du ha väck allt material ner till plan slipfas gör du stämjärnen kortare i förtid tänker jag, ”hajar” växer inte på träd direkt, rent av utrotningshotade faktist.
Hej nanowire!

Jag ”hajar” vad du skriver!
Men har man fått en ide i skallen så är det bara att genomföra och testa.
Ordspråket ” Det enda sättet att bli kvitt en frestelse är att fall för den” tycker jag har funkat bra hittills i livet.
Att hitta en ny funktion/jigg för bandslipen är ett spännande projekt som kan ge ännu fler idéer vad man kan göra med den maskinen. Dom få millimetrarna stålämne som försvinner kommer inte att påverka järnen då dom fortfarande är långa.
Jag uppdaterar när arbetet kör igång.

Dag
 
  • Gilla
Miki2 och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej nanowire!

Jag ”hajar” vad du skriver!
Men har man fått en ide i skallen så är det bara att genomföra och testa.
Ordspråket ” Det enda sättet att bli kvitt en frestelse är att fall för den” tycker jag har funkat bra hittills i livet.
Att hitta en ny funktion/jigg för bandslipen är ett spännande projekt som kan ge ännu fler idéer vad man kan göra med den maskinen. Dom få millimetrarna stålämne som försvinner kommer inte att påverka järnen då dom fortfarande är långa.
Jag uppdaterar när arbetet kör igång.

Dag
Klart du ska bygga om bandslipen, det kommer du ha massor med nytta av :)
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
En resa börjar alltid med ett steg! Nu har resan börjat!

Fixade en perfekt liten skärbräda med droppskåra till mina japanska vattenstenar. Fodralen till stenarna skruvades fast i skärbrädan och kommer att fungera som stenhållare när det blir dags att nå den efterlängtade skärpan.
Efter avslutat arbete är det bara att skölja av hela anrättningen och lägga tillbaka stenarna i fodralen.

Tre japanska vattenstenar i blått, orange och rosa fodral uppradade på en skärbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre japanska vattenstenar för slipning i blått, rött och gult fodral på en skärbräda med droppskåra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robin Wahlman och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.