Mikael_L
F fsn skrev:
Det finns ingen total rättvisa och i detta fallet skall det väga över åt TS håll. Så för att hålla administrativa kostnader begränsade (som avläsning och fakturering) så borde en schablonsumma på säg 1200kr/år vara rimligt.
Jag gillar inte tanken på att det ska finnas avtal flytande för att hålla igång en sådan här lösning.

Men dock finns det ju en fördel ifall det regleras med en ersättning för varmhållningen, det blir till BR-ägaren själv att välja hur varmt denne vill ha, så länge det håller sig lite över noll.

Nära frostfritt är det gratis, eller kanske t.o.m en liten vinst, med 20grader i förrådet för BR-ägaren själv skjuta till lite pengar.
 
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag gillar inte tanken på att det ska finnas avtal flytande för att hålla igång en sådan här lösning.

Men dock finns det ju en fördel ifall det regleras med en ersättning för varmhållningen, det blir till BR-ägaren själv att välja hur varmt denne vill ha, så länge det håller sig lite över noll.

Nära frostfritt är det gratis, eller kanske t.o.m en liten vinst, med 20grader i förrådet för BR-ägaren själv skjuta till lite pengar.
Jag tycker BR-ägaren skall ha hela uppvärmningen betalt oavsett temperatur som en kompensation för det besväret.. sen ser jag inte skillnaden i avtal på ett schablonbelopp jämfört med reglering av kostnaden. Det blir ju skitkrångligt, en normalbegåvad människa klarar ju nätt och jämnt med att reda ut en elräkning, priser varierar mm. Nä, en ordentligt tilltagen schablonavgift är det rätta. Såpass hög att föreningen mycket väl kan fundera på att lösa sina problem på ett mer permanent sätt som inte berör TS.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är ju en bra sammanfattning.

Även om det så småningom i viss mån ramlar ner på att fixa tekniska lösningar, så är det dock ett mest juridisk problem, som alltså bör lösas så gott det går nu, inte bara plåstras om med någon nu billig lösning, som sen i all framtid kommer vara en belastning att hålla igång.

Alla slags avtal som inbegriper ersättningar kommer hela tiden utgöra en arbetsbelastning, och en grogrund till osämja.
Ja, framförallt ditt sistnämnda
 
Claes Sörmland
Ska det betalas schablonbelopp så ange de som en andel av prisbasbeloppet. Det räknas ju upp med den allmänna prisutvecklingen (även om elpriset troligen kommer att stiga mer än så över tid).
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är en helt annan sak. Då har man avtalat med elbolaget om att fakturera elen på det sättet.
Anna, så behöver det inte alls vara. Det vet jag av egen erfarenhet och då kan Energimarknadsinspektionen bli inkopplad beroende på omständigheterna. Dock knappast i detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.