Skulle bara ”kolla lite” under parketten, det slutade med att parketten åkte ut ur huset och ett fint gammalt kalkstensgolv (jag gissar att det är det) kom fram under parkett och plastmatta. Det har suttit en gammal vägg mitt i nuvarande hall och det finns betong som delar av golvet. Har ni några idéer på vad vi ska göra av betongen för att få det att hänga ihop och bli ett rum?
Huset är ett stenhus från 40-talet, i Malmö.

Någon som vet vad det kan vara för golv? Plattorna är 25x25 cm och troligtvis sen huset byggdes. Går det att köpa nåt liknande och komplettera om vi lyckas få bort betongen?
 
  • Person i en hall med gammalt kalkstensgolv och synlig betong där en vägg har tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt kalkstensgolv med kvadratiska plattor och betongremsa där en vägg tidigare stått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Välkommen till forumet!

Kolmårdsmarmor och annan svensk marmor var rätt vanligt som golv i hallar och liknande på den tiden. Marmor är en sorts kalksten.

Eftersom det kan vara svårt att hitta samma golv idag tycker jag att det är bättre att välja något helt annat än att ta något som är nästan lika. T.ex. 10x10 cm klinker i en helt annan färg (svart eller väggfärgen?). Kan kanske fungera som en markering, hit får man gå med ytterskorna men inte längre.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
tommib
Brukar inte kolmårdsmarmor vara grön/grönaktig?

Jag tycker det ser ut som vanlig ölandskalksten. Kolla på t.ex. Mysinge stenhuggeri på Röd Alböke så tycker åtminstone jag att det ser rätt likt ut.

För övrigt håller jag med BirgitS, om det inte går att få fram exakt samma är det nog bättre att ta något som bryter av rejält. Annars blir det störande.
 
  • Gilla
Fjällpinglan och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som golvet i min högstadieskola, kommer ihåg att jag tyckte fossilerna va så häftiga. Där sa de att det va kalksten från Öland, men jag vet tyvärr inte säkert.

Kanske kan du hitta gammalt golv i en byggnadsvårdbutik? Bör ju inte vara något problem att kapa till rätt dimensioner då det är massiv sten. Så länge kan du kanske måla?
 
  • Gilla
Fjällpinglan
  • Laddar…
Tycker att du ska fortsätta med kalksten och inte blanda i klinker. Hittar du inte samma så kan du ju gå på en annan som går i samma färger, men ljusare/mörkare och lägga som en fris. Men se till att kapa rent kanterna så det blir snyggt bara. ;)
 
  • Gilla
mariafogel och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag skulle överväga att bygga en halv vägg där mot parkettgolvet och täcka den stora rektangulära betongklutten med en pelare (halvhöjd även den). Tänk bardisk. Då har du blivit av med den svåraste ytan. Kvar har du en långsmal rektangel av betong som ska bort och den kan du fylla i med annan kalksten. Det blir till och med en snygg detalj, typ en "skogräns", som delar av hallen.
 

Bästa svaret

Jag hade satsat på någon liknande kalksten, tycker inte det gör något att det inte är exakt samma när golvet är äldre och har den patinan. Kanske går det att slipa alltihop om man tycker det sticker ut för mycket. Jag hade personligen inte blandar in något nytt material.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Brukar inte kolmårdsmarmor vara grön/grönaktig?

Jag tycker det ser ut som vanlig ölandskalksten. Kolla på t.ex. Mysinge stenhuggeri på Röd Alböke så tycker åtminstone jag att det ser rätt likt ut.

För övrigt håller jag med BirgitS, om det inte går att få fram exakt samma är det nog bättre att ta något som bryter av rejält. Annars blir det störande.
Tack för bra tips! Jag tycker också att det liknar Ölandssten men jag är för novis för att säga något säkert. Ska kolla med dom och om det skulle gå att få tag på samma kan jag tänka mig att lägga om den yttre delen mot dörren med förhoppning om att få loss någon hel platta och byta ut dom trasiga vid betongranden.

Vi fick dessutom fram den gamla källartrappan under en del av parketten. Den här vill man ju också ha kvar. Längtar efter att knacka loss klinkerplattorna i källartrappan och ta fram den här rundade gjutna trappan, så mycket finare än klinkers.
 
  • Delvis renoverat golv med Ölandssten och synlig gammal källartrappa under parkett, skador vid betongkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Hemmakatten
Vacker sten! Absolut värd att bevaras.

Med tanke på att ny sten brukar kosta +1000:-/kvm så skulle jag absolut lägga en bra slant på att få denna fixad.

Det bästa vore ju om du kunde få loss en platta och åka med den till en stenfirma. Om inte kanske du kan fp stenfirman att komma på besök. Liknande sten blir snyggast. Det går även att både slipa och/eller polera stengolvet.

Trappsteget är också snyggt. Är det verkligen gjutet? Och inte nån granit?
 
  • Gilla
Fjällpinglan
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag skulle överväga att bygga en halv vägg där mot parkettgolvet och täcka den stora rektangulära betongklutten med en pelare (halvhöjd även den). Tänk bardisk. Då har du blivit av med den svåraste ytan. Kvar har du en långsmal rektangel av betong som ska bort och den kan du fylla i med annan kalksten. Det blir till och med en snygg detalj, typ en "skogräns", som delar av hallen.
Jag tänkte samma sak i två millisekunder tills jag kom ihåg att jag har två barn som kommer stå med overaller och stövlar och tusen prylar i den lilla inhägnade delen i hallen och när jag lyfter in matkassarna strax efter dom kommer jag bli tokig som inte kan be dom gå längre in för att jag har byggt ett hinder mitt i hallen. ;)
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vacker sten! Absolut värd att bevaras.

Med tanke på att ny sten brukar kosta +1000:-/kvm så skulle jag absolut lägga en bra slant på att få denna fixad.

Det bästa vore ju om du kunde få loss en platta och åka med den till en stenfirma. Om inte kanske du kan fp stenfirman att komma på besök. Liknande sten blir snyggast. Det går även att både slipa och/eller polera stengolvet.

Trappsteget är också snyggt. Är det verkligen gjutet? Och inte nån granit?
Det kan vara någon granit, ser ut som stenen i gamla trapphus det är det närmsta jag kommer på. Gissade på att det är gjutet men jag kan absolut ha fel. Jag kan posta bilder när vi knackat loss lite klinker :)

Tror du man vågar sig på att knacka loss någon platta av kalkstensgolvet? Är det inte stor risk att det går sönder?
 
Är med all säkerhet Terazzo, finns i en mängd färgställn. Gjutet, cementbruk och stenkross med slipad yta
 
  • Gilla
Fjällpinglan och 1 till
  • Laddar…
tommib
F Fjällpinglan skrev:
Jag tänkte samma sak i två millisekunder tills jag kom ihåg att jag har två barn som kommer stå med overaller och stövlar och tusen prylar i den lilla inhägnade delen i hallen och när jag lyfter in matkassarna strax efter dom kommer jag bli tokig som inte kan be dom gå längre in för att jag har byggt ett hinder mitt i hallen. ;)
Jag menade mot det parkettgolv som syns, inte mitt i hallen. Det borde inte göra någon skillnad och barnen kommer vara i vägen för dig oavsett vad du gör :)
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag menade mot det parkettgolv som syns, inte mitt i hallen. Det borde inte göra någon skillnad och barnen kommer vara i vägen för dig oavsett vad du gör :)
Haha ja sant.
 
Tycker kalkstensgolvet påminner om Borghamns stenförädlings gråbruna, inte så rött som ölandssten brukar vara. Se broschyr https://www.borghamns-stenforadling.se/uploads/documents/5afdb33a05f64.pdf
Ta kontakt med firman och be att de skickar prov, den gråbruna är lite varierande i färg, be om mörkare variant.
Har köpt en del och har bara goda erfarenheter av företaget.
 
  • Gilla
Fjällpinglan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.