Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad för regler menar du att föreningen skulle kunna skapa? Att en enskild medlem (men ingen annan) åläggs att hålla sitt förråd frostfritt? Det skulle förstås aldrig hålla.

Byggbolaget har levererat en dålig lösning. Den lär väl inte vara jättedyr för föreningen att hantera över tid, men man kan knappast lägga den uppgiften helt på en enskild bostadsrättsinnehavare.
Aldrig hålla? Utveckla gärna hur du tänker. (Jag diskuterar alltså inte vad som är en tekniskt vettig lösning eller vad TS och föreningen borde kunna komma överens om utan vilka rättigheter TS har om föreningen inte vill backa.)

Föreningen har sina ledningar i förrådet, har isolerat utrymmet och monterat ett elelement för uppvärmning. Det behövs inga särskilda regler utöver bostadsrättslagen.

TS ska helt enkelt på vanligt vis sköta lägenheten, d v s undvika att sabotera vattenledningarna genom att t ex stänga av elementet och meddela föreningens styrelse om det blir problem med uppvärmningen av förrådet. Föreningen bekostar reparation av ledningarna om de skulle gå sönder, TS bekostar egen vårdlöshet eller försummelse. Det senare skulle troligen gälla om TS aktivt stänger av elementet i och med att TS förstått att det krävs uppvärmning av utrymmet för att rören inte ska frysa sönder.
 
Mikael_L
Okarlsson Okarlsson skrev:
Hela situationen bara skriker trubbel i mina öron. Även om det är lite pyssel nu så försök lösa det så du slipper allt engagement framöver. Om föreningen har ett förråd för förvaring av gemensamma prylar, kan ni byta? Om det inte finns, kan föreningen bygga ett förråd åt dig och ta över ditt? Hade jag varit styrelse hade jag gått med på väldigt mycket gör att undvika den här situationen. Du är säkert enkel att ha och göra med, men nästa person som flyttar in har man ju ingen koll på. Argumentera för att det sänker värdet på din bostadsrätt att den kommer med massa krav, men får inte fylla förrådet hur man vill osv.
Nu är det väl byggbolaget som utgör styrelsen?
De gör allt för att komma så enkelt och billigt undan som möjligt, och vill helst skicka problemen fram till den kommande styrelsen.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Det finns en likhetsprincip i associationsrätten. Att uttryckligen särbehandla en andelsägare torde strida mot den.
 
  • Gilla
ganooo
  • Laddar…
Mikael_L
Det här är bara att kriga för.

Och skippa alla märkliga speciallösningar (mer än det som inte längre går att undvika, att rören nu sitter där de sitter är kanske oundvikligt idag).
Att hålla på med att mäta elen och fakturera sen, eller dra av på avgiften, att ha en massa märkliga avtal hängandes osv är bara dumt.
Lösningen som nu blir ska leva mycket länge, gör det bra direkt.

Först och främst borde rören ifråga flyttas, så detta inte alls blir någon fråga för TS förråd.

Men nu är detta kanske omöjligt, och då måste det väl värmas, och det finns absolut ingen anledning att inte sätta denna uppvärmning på fastighetsel, nu direkt.
Det är väl nu det är lätt, markarbeten är kanske inte klara, entreprenörerna är kanske fortfarande på plats, gräv ner en ledning nu direkt. Förbered med ev lösningar för att få frostlarm (för föreningens skull)

Nästa problem att ta tag i, är ingreppet i TS nyttjande av sitt förråd.
Här tycker jag att man ska justera andelstalet så det motsvarar förlusten av nyttjandegrad (inte yta, utan användbarhetsgrad, man kan ju inte använda väggyta lika bra sen, t.ex.).

Men kan intrånget anses vara rätt litet så kanske det kan kvittas mot vinsten av att förrådet sen blir frostfritt, men det är en diskussion mellan TS och styrelesen.


Och som redan sagts, ta tag i detta med en gång, skjut inte upp problemet till den framtida permanenta styrelsen, de har nämligen ingen skuld i detta.
 
  • Gilla
banjoragge och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns en likhetsprincip i associationsrätten. Att uttryckligen särbehandla en andelsägare torde strida mot den.
Likhetsprincipen bygger på att lika fall ska behandlas lika men också att olika fall får behandlas olika. Men den principen tar också hänsyn till sakomständigheter, t ex att föreningens centrala vatteninstallation finns i TS förråd men inte i de andra förråden. Denna princip kan styrelsen således följa utan att ändra på något.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här är bara att kriga för.

Och skippa alla märkliga speciallösningar (mer än det som inte längre går att undvika, att rören nu sitter där de sitter är kanske oundvikligt idag).
Att hålla på med att mäta elen och fakturera sen, eller dra av på avgiften, att ha en massa märkliga avtal hängandes osv är bara dumt.
Lösningen som nu blir ska leva mycket länge, gör det bra direkt.

Först och främst borde rören ifråga flyttas, så detta inte alls blir någon fråga för TS förråd.

Men nu är detta kanske omöjligt, och då måste det väl värmas, och det finns absolut ingen anledning att inte sätta denna uppvärmning på fastighetsel, nu direkt.
Det är väl nu det är lätt, markarbeten är kanske inte klara, entreprenörerna är kanske fortfarande på plats, gräv ner en ledning nu direkt. Förbered med ev lösningar för att få frostlarm (för föreningens skull)

Nästa problem att ta tag i, är ingreppet i TS nyttjande av sitt förråd.
Här tycker jag att man ska justera andelstalet så det motsvarar förlusten av nyttjandegrad (inte yta, utan användbarhetsgrad, man kan ju inte använda väggyta lika bra sen, t.ex.).

Men kan intrånget anses vara rätt litet så kanske det kan kvittas mot vinsten av att förrådet sen blir frostfritt, men det är en diskussion mellan TS och styrelesen.


Och som redan sagts, ta tag i detta med en gång, skjut inte upp problemet till den framtida permanenta styrelsen, de har nämligen ingen skuld i detta.
Jag har pratat med högsta hönset jag fått nummer till. Och han hade inte reflekterat över radiatorn tydligen. Men jag förklarade att jag vägrar att den går på min el. Så under tiden den är kopplad till mitt hus är radiatorn av gjorde jag klart för honom. Så han skulle fixa en lösning och ringa mig efter julledigheten. Så vi får se vad som händer.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Bra! Men du behöver en mer permanent lösning för vattnet och elen. Helst vill man ju se denna flyttat till egen bod där enbart styrelsen har tillgång.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Bra! Men du behöver en mer permanent lösning för vattnet och elen. Helst vill man ju se denna flyttat till egen bod där enbart styrelsen har tillgång.
Ja absolut det håller jag med om. Men om jag får uppvärmt förråd utan någon extra kostnad tycker jag det är winwin faktiskt. Pågarna har el sparkcyklar etc perfekt att förvara dom där vintertid. ( med tanke på batterierna) men vi får se vad som händer. Jävlas dom så kommer dom få ångra det. Den saken är klar det garanterar jag!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det väl byggbolaget som utgör styrelsen?
De gör allt för att komma så enkelt och billigt undan som möjligt, och vill helst skicka problemen fram till den kommande styrelsen.
Det bör sitta iaf ett par "oberoende" ledamöter i byggstyrelsen. Försök tala med dem
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det bör sitta iaf ett par "oberoende" ledamöter i byggstyrelsen. Försök tala med dem
Ska ta reda på det tack för informationen. Mvh
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men kan intrånget anses vara rätt litet så kanske det kan kvittas mot vinsten av att förrådet sen blir frostfritt, men det är en diskussion mellan TS och styrelesen.
Jag kom på en sak till ang detta.

BRF kanske väljer att bara bekosta precis frostfritt, typ +5°C, att de sätter in en termostat som styr värmen som BR-ägaren inte kan påverka.
Då kan inte förrådsinnehavaren få mer värme än denna utan att denne bekostar all värme, ty sätter förrådsinnehavaren in en egen radiator ställd på högre temp så kommer bara den att värma, aldrig den som går på fastighetsel.

Detta är också en sak att fundera över.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
En annan viktig sak är att vem som helst inte får sälja el - så därför fungerar det dåligt att fakturera styrelsen för el - betalar de inte - så får du väldigt svårt att driva in.

Hoppas du får till ett bra avtal!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
D Destrier skrev:
En annan viktig sak är att vem som helst inte får sälja el - så därför fungerar det dåligt att fakturera styrelsen för el - betalar de inte - så får du väldigt svårt att driva in.

Hoppas du får till ett bra avtal!
Hur menar du? Får man inte göra utlägg för elkostnader?
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Hur menar du? Får man inte göra utlägg för elkostnader?
Nej, det får man inte, när det är någon annan som ska ha elen på permament basis.
 
Ena rimliga lösningen är väl att de bygger ett nytt förråd till dig och låter föreningen ta över detta förråd?
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.