L largab skrev:
Inkommande är max 3x25A. Jag vet inte om det är 4 el 5 ledare in. Det är byggt 1971.
FJV rören går ju ända in i värmeväxlaren och där är ju även KV och VV anslutna, även om det är PEM in för KV.
Jag ska ringa FJV leverantören och fråga hur de anser det ska göras. Vad jag minns så fanns det då (2006) inga direktiv från dem avseende potentialutjämning.
MEN …
"Det är ju just det, tappar du din PEN-ledare så finns det fortfarande sann jord i alla vattenburna radiatorer"
Vad är det för problem med detta? Borde inte JFB bryta direkt om det går ström till denna sanna jord-krets?
Var ska potentialutjämningen anslutas om man ska ta hänsyn till "tappad PEN". Det känns som svårt ...
Den ansluta till centralens jordskena eller om du sätter en potentialutjämningsskena. Leverantören av FJV kommer nog inte ge dig några råd det intressanta om du har PEN är att fjärrvärmerören kan bli en utmärkt återledare för den naturliga nollströmmen.
 
L Leif i Skåne skrev:
Ja tänk så många RITTAL-skåp det finns i industrien som felaktigt har en Gul/Grön jordförbindelse mellan dörren och skåpet!
Den skall vara en bar jordfläta eller MK med transparent hölje. Så man kan se eventuella skador vid många dörröppningar.
Det var inte det jag syftade på. Den ledare du pratar om är en skyddsledare och ska vara gröngul, ledaren från en patchpanel är en funktionsjord och den får inte vara gröngul.
 
  • Gilla
goreng
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Finns många bostäder där stalldelens armering hänger ihop med bostadens.
Det är inte en vanlig villa. Jag är något skeptisk till att det är vanligt oavsett.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte en vanlig villa. Jag är något skeptisk till att det är vanligt oavsett.
Det förekommer, enligt gällande regelverk är det inget krav då den ofta är isolerad från jord då den ligger på en bädd av sprängsten och sen cellplast. Om man däremot pålar så har man med stor sannolikhet fört in en främmande potential i fastigheten.
 
Men behöver du utjämna den om den ligger i bottenplattan?
 
Menar du pålarna, Nej, men jag menar plattan. Skyddsutjämning handlar ju om att alla främmande ledande delar samt elektriskt ledande delar, utsatta delar, delar av värmesystem ska ha samma potential. Med en platta med pålar utan skyddsutjämning i plattan är det inte möjligt. Vid fel utanför fastigheten kan då en farlig beröringsspänning uppstå mellan plattan och t.ex. utsatt del.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte en vanlig villa. Jag är något skeptisk till att det är vanligt oavsett.
Du får sluta förutsätta saker, det står bara nyinstallation i första posten av TS, den första som nämner ordet villa är du, där du just förutsätter att det pratas om villainstallationer.
 
E
J Johan456 skrev:
Det var inte det jag syftade på. Den ledare du pratar om är en skyddsledare och ska vara gröngul, ledaren från en patchpanel är en funktionsjord och den får inte vara gröngul.
Panel och stativ får ju skyddsjordas, och är således även funktionsjordade, och då ska en gröngul användas enligt föreskrifterna.
 
X xLnT skrev:
Du får sluta förutsätta saker, det står bara nyinstallation i första posten av TS, den första som nämner ordet villa är du, där du just förutsätter att det pratas om villainstallationer.

Nej. Jag läste det här inlägget av TS och förutsatte att fler gjorde det.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle vara glad ifall vi i denna tråd fokuserar på sådan potentialutjämning som avses med föreskrifter, standarder såsom 4364000 osv, dvs det som gäller den elektriska installationen i normala hem.

Jag tycker vi kan lämna dina esoteriska fantasier utanför denna tråd, ty jag tror det finns nog att avhandla även om vi bara tar det som är mainstream inom elinstallation. Tråden kommer kapsejsa och bli värdelös annars.
 
J Johan456 skrev:
Menar du pålarna, Nej, men jag menar plattan. Skyddsutjämning handlar ju om att alla främmande ledande delar samt elektriskt ledande delar, utsatta delar, delar av värmesystem ska ha samma potential. Med en platta med pålar utan skyddsutjämning i plattan är det inte möjligt. Vid fel utanför fastigheten kan då en farlig beröringsspänning uppstå mellan plattan och t.ex. utsatt del.
Hur menar du att armeringen i en bottenplatta är beröringsbar?
 
E Emil_K skrev:
Panel och stativ får ju skyddsjordas, och är således även funktionsjordade, och då ska en gröngul användas enligt föreskrifterna.
Nja, problemet blir ju om det dras fram en svart ledare till stativet och man sedan ansluter gröngula skyddsledare till stativet. Ja alltså det var ju inte meningen att det skulle bli en lång följetong. Men panelerna ansluts inte av skyddsändamål utan om de ansluts till jord så är det av funktionsskäl och då får ledaren inte vara gröngul.
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Hur menar du att armeringen i en bottenplatta är beröringsbar?
Problem blir t.ex. i vissa garage, många verkstäder, maskinhallar och andra byggnader där vägg och takkonstruktioner är i metall och ingjutna i plattan.

I bostadshus kan sådant förekomma, men är ovanligt.

Men hur ska man bedöma ifall ett spirorör (i metall) är ingjutet i plattan, som tilluft till en braskamin?
Då är det ju ingjuten metallkonstruktion i plattan, som kan vara åtkomlig ovan betongytan.
Krävs det att plattan också har kontakt med marken för att detta spirorör måste skyddsutjämnas?
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur menar du att armeringen i en bottenplatta är beröringsbar?
Jag vet vad som står i elinstallationsreglerna. Du läser vad som står, jag förstår det men jag håller inte med SEK i detta. Som en rolig historia har jag fått en stöt, ståendes i strumplästen när jag kom åt ett strömförande rör i taket. Betong leder ström.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Problem blir t.ex. i vissa garage, många verkstäder, maskinhallar och andra byggnader där vägg och takkonstruktioner är i metall och ingjutna i plattan.

I bostadshus kan sådant förekomma, men är ovanligt.

Men hur ska man bedöma ifall ett spirorör (i metall) är ingjutet i plattan, som tilluft till en braskamin?
Då är det ju ingjuten metallkonstruktion i plattan, som kan vara åtkomlig ovan betongytan.
Krävs det att plattan också har kontakt med marken för att detta spirorör måste skyddsutjämnas?
Ja röret kommer ju utifrån och går in, så det ska jordas om man är petig.
 
J Johan456 skrev:
Jag vet vad som står i elinstallationsreglerna. Du läser vad som står, jag förstår det men jag håller inte med SEK i detta. Som en rolig historia har jag fått en stöt, ståendes i strumplästen när jag kom åt ett strömförande rör i taket. Betong leder ström.
Det får du i gummistövlar också....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.