Hej

Jag planerar att ta bort lite berg i källaren och undrar om det finns ngn tumregel för hur nära yttervägg man kan borra?
Tanken är (jag tror jag läste det ngn stans men hittar det inte igen) att man kan borra en begränsningslinje med hål som man inte fyller?
Väggarna består av staplad stenmur.
Erfarenheter?
 
  • En källare med delvis uthugget berg och verktyg synliga, inklusive en borrmaskin och rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Krypstocken skrev:
Hej

Jag planerar att ta bort lite berg i källaren och undrar om det finns ngn tumregel för hur nära yttervägg man kan borra?
Tanken är (jag tror jag läste det ngn stans men hittar det inte igen) att man kan borra en begränsningslinje med hål som man inte fyller?
Väggarna består av staplad stenmur.
Erfarenheter?
Experimentera ute i stenen med snedställda hål som du lägger parallellt med tänkt linje så gör du det lättare med kilar genom att kapa ett snitt och skapa drag ut från vägg så borde du kunna komma ända in mot vägg
 
Hej

du menar en tvåstegskösning, dvs ta bort det grövre i mitten och sedan fram till en linje med tätt borrade hål längs med väggen?
 
Du kan borra så nära du kan, om du borrar en linje intill väggen kan du fylla den med snigel så kommer en spricka bildas där, de en spricka blir din begränsningslinje.
Snigeldynamit är starkt som satan så en den delen som muren står på är de bra om den är homogen så inte berget under flyttar sig men de är ett mindre problem med tanke på att sprickan bara blir någon eller några millimeter stor. (Beroende på storlek på borr)
Men fyll bara linjen med bruk och inte fler hål intill,
 
Om du lägger resten av spräckningens hål ifrån sprickan kan du fylla dom om du sparar ca 3 hålrader intill spricka,
 
K Krypstocken skrev:
Hej

du menar en tvåstegskösning, dvs ta bort det grövre i mitten och sedan fram till en linje med tätt borrade hål längs med väggen?
Ja
 
såhär?

Byggarbetsplats med markerade rör och borrhål, handskrivna anteckningar i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp
 
K Krypstocken skrev:
såhär?

[bild]
Precis, när du väntat någon dag eller 2 kan du fylla resten intill sömmen med
 
Jag har precis gjort ett liknande projekt hemma. Min källare bestod av berg från vägg till vägg. Jag gjorde såhär att jag spräckte en vallgrav i mitten först så att jag hade En fri yta att arbeta mot från båda håll hela tiden. Jag borrade mina hål precis i liv med väggen eller så nära jag kom åt. Har funkat perfekt, men då står alla mina väggar på massivt berg.
 
  • Gilla
Nikorasu och 2 till
  • Laddar…
Tack

Mina väggar står också på berg( syns lite dåligt) förutom där det är sprängt för indragning av va på 60talet.
Jag kör på din metod, centrum ut till kanten men borrar alla hålen samtidigt tror jag
 
K Krypstocken skrev:
Tack

Mina väggar står också på berg( syns lite dåligt) förutom där det är sprängt för indragning av va på 60talet.
Jag kör på din metod, centrum ut till kanten men borrar alla hålen samtidigt tror jag
Låter som en bra taktik att börja gröpa ur berget i mitten av utrymmet där berget ska gröpas ur först!
Tänk på att berget spricker i 6 riktningar så att du använder taktiken åt alla håll!

Gröp ur till rätt nivå i mitten först och när du nått önskat djup tar du en vägg riktning i taget!
SprickRiktningarna uppåt och nedåt finns ju bara när du är i närheten av spräckningen närmast väggen och i botten av urgröpningen då är det bra med taktiken med tomma hål och en läpp bra!
För att få slutfinnish så kan kapsiva och kil samt slägga vara nödvändiga
 
  • Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Du kan borra så nära du kommer åt med maskin.

Jag har sprängt i källaren och även om berghällen spricker in under din grund är det så otroligt liten rörelse det handlar om så den är försumbar.
 
  • Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Vill du ha en fint avslut gör du bäst i att borra och hälla i sömen först, då blir den rak o fin...
Om du tar den sist finns det möjlighet att den spricker åt fel håll o den blir taggig så du får använda vinkelslip osv...
Vad använder du för storlek på borr?
(Använder ett antal ton snigel om året)
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Hej

35mm bergsborr i en ”Pionjär”, skall låna en tryckluftsdriven historia.
Snygga avslut är inte så viktigt, kommer att gjuta en klack runt väggen.
Grunden består av staplad stenmur på ojämnt berg och den står på ”fylle” i skrevorna. detta måste säkras med gjuten betong upp till muren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.