Funderar på hur liten man kan göra en toalett med dusch, räcker mått 2300 x 1200? Går det att göra den mindre utan att den blir för trång? Kommer ha en större toalett på övervåningen.
3D-planlösning av en liten toalett med dusch bredvid en trappa, storlek syns ej.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
120 cm är nog lite väl trångt för det betyder att det bara blir ung. 50 cm mellan toastolen och väggen mittemot och dels känns det väl som man håller på och går in väggen när man reser sig och dels blir det trångt när man ska förbi och in i duschen. Det minsta duschrum som är tillgänglighetsanpassat är 190 x 170 cm och eftersom det är anpassat så fungerar det bra för alla, men det måste vara utformat på ett visst sätt när det gäller placering av allt: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Intressant frågeställning! Jag planerar något liknande själv, dock med dörren på långsidan. Jag siktar på mindre mått än dina. Jag tänker mig under 1 meter på bredden, och helst inte mer än 2 meter på längden.

Men jag har tänkt det mer som en toalett med duschmöjlighet än ett fullödigt badrum.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
BirgitS
joakim_j joakim_j skrev:
Intressant frågeställning! Jag planerar något liknande själv, dock med dörren på långsidan. Jag siktar på mindre mått än dina. Jag tänker mig under 1 meter på bredden, och helst inte mer än 2 meter på längden.

Men jag har tänkt det mer som en toalett med duschmöjlighet än ett fullödigt badrum.
Stockholmsdusch?
Där man antingen kan duscha eller använda handfatet och toaletten?
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Som Birgit är inne på finns det tillgänglighetskrav att förhålla sig till om det är nyproduktion. Att man då teoretiskt sett kan klämma in en reservdusch på mindre yta blir då just en teoretisk övning i de flesta fallen.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Stockholmsdusch?
Där man antingen kan duscha eller använda handfatet och toaletten?
Du menar väl tvärtom? Grejen med en stockholmsdusch är ju att man kan använda toaletten och duschen på samma gång :D

Nä, men dusch på 90x90 cm och toadel ungefär lika stor... det är minmalt, men jag tror att det kan funka. Visst får man kanske ha fötterna på tröskeln till duschen när man sitter på tronen, men det kan jag leva med. Jag var på en visning i ett hus som hade ett sådant badrum, och det såg inte alls dumt ut.

Det hör ju inte till tråden, men för min del har jag redan ett tillgängligt badrum.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Illustration av minsta mått för ett hygienrum enligt Boverkets byggregler med angivna mått och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som Birgit är inne på finns det tillgänglighetskrav att förhålla sig till om det är nyproduktion. Att man då teoretiskt sett kan klämma in en reservdusch på mindre yta blir då just en teoretisk övning i de flesta fallen.
Nyproduktion eller genomgripande ändring av planlösning så att bygglov/-anmälan krävs brukar innebära att tillgänglighetskraven behöver uppfyllas.
Sen är det nog så att försöker man sig på att göra ändå mindre duschrum än 1,7 x 1,9 m så kommer det att upplevas som trångt och svårstädat.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Alla råd träffar naturligtvis inte rätt, men för att få igenom bygglovet måste du ha ett tillgängligt badrum i entréplan, eller i alla fall tillgängligt utan att man måste gå i trappor till det. Har du det är naturligtvis allt gott och väl, men av den bifogade planritningen att döma trodde jag inte det.

Edit: Jag verkar ha blandat ihop TS med @joakim_j när jag svarade; trodde det var TS som skrev att hon redan hade ett anpassat badrum.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänkte på den här: [länk]
Coolt :) En sådan har jag aldrig sett. Men jag tänker mig typ det formatet på rummet, men lite längre, så att man kan ha ett draperi för duschen istället
 
Vi har ett badrum som är 250×120 cm. Dörren är på kortsidan och sen sitter längst långväggen:
Högskåp 30 cm brett
Handfat med kommod ca 70 cm bred
Toalett, vägghängd med extern cistern
Dusch med draperi
Det fungerar jättebra och är varken trångt eller svårstädat tycker vi.
Om man tar bort högskåpet borde 230 långt räcka. Man kan ju ha ett smalare handfat också.
Men vi har inte behövt ta hänsyn till tillgänglighetskrav.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Svärföräldrarnas lilla toa mäter 115x235 och är med dusch. Det funkar fint (y)
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
BirgitS
J Jarlsgård skrev:
Svärföräldrarnas lilla toa mäter 115x235 och är med dusch. Det funkar fint (y)
Hur är planlösningen för den?
Det måste ju vara kritiskt på vilken vägg som dörren är t.ex. när det är så litet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur är planlösningen för den?
Det måste ju vara kritiskt på vilken vägg som dörren är t.ex. när det är så litet.
Dörren sitter mitt på ena långväggen, dusch till vänster med draperi, wc rakt fram och en 60cm kommod till höger om den, allt är monterat på den andra långväggen :)
 
  • Gilla
Petra13 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.