Hej,

Är på gång att bygga en infälld hylla i väggen (se bifogad bild).
Har tänkt att bygga själva "lådan" i MDF för att sedan sänka in den i liv med väggen.

Vill helst inte ha några lister runt omkring utan istället en snygg övergång mellan gips och mdf.
Dock är jag lite osäker på hur jag göra detta bäst.

Kan jag köra på vanliga hörskydd för ytterhörn som jag spacklar in? Vad ska jag i så fall köra på för spackel?
Samma mot både gips- och mdf-ytan?

Vh
 
  • 3D-modell av en infälld hylla i vägg, markerat med gipsskiva och MDF-material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MDF lådan sätter du i liv med gipset och spacklar in med snickerispackel , även råkanten på MDF'n.. behöver inget hörnskydd.
Alt är en tunn list för inramning...
 
  • Gilla
fbg
  • Laddar…
Mycket intressant tycker jag då jag planerar för ett liknande projekt. Jag vill att hyllan ska ha samma färg som den målade gipsväggen, gissar att det är din tanke också? Sen funderar jag på hur jag ska bygga och fästs hyllplanen. Har du några tankar där?

Blev tyvärr bara frågor, inga svar...
 
Råkanter på MDF suger oftast bra med färg därför alltid bra att spackla dessa .. kan även använda sprutspackel.
 
  • Gilla
adamdny
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
MDF lådan sätter du i liv med gipset och spacklar in med snickerispackel , även råkanten på MDF'n.. behöver inget hörnskydd.
Alt är en tunn list för inramning...
Hej,

För att undvika missförstånd. Gissar att det du förklarar är alternativ två (se bifogad bild)? Är det då snickerispackel jag använder för att få en osynlig övergång mellan gips och mdf? För att få till en snygg övergång och jämna ut antar jag att jag behöver gå ut ett par cm på gipset med spacklet?

Vh
 
  • Diagram över två alternativ för övergången mellan gips och MDF med anvisningar för spackling.
V Vredet skrev:
Hej,

För att undvika missförstånd. Gissar att det du förklarar är alternativ två (se bifogad bild)? Är det då snickerispackel jag använder för att få en osynlig övergång mellan gips och mdf? För att få till en snygg övergång och jämna ut antar jag att jag behöver gå ut ett par cm på gipset med spacklet?

Vh
Jepp..
 
Mazen Mazen skrev:
Jepp..
Då får det bli så :)
Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Jag har infällda hyllplan i vår entre, jag körde gips på alla sidor utom botten, där är det en lackad stavlimmad ekplanka (samma stil som fönstersmygarna, gips på sidorna och ek i botten).
 
Hade spacklat in hörnlister, annars e risken att de spricker mellan mdf o gips
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hade också tagit det säkra före det osäkra och låtit gipsen gå förbi råkanten på mdfen och satt hörnlister. Inte snyggt att få en spricka runt hela hyllan. Hade också kört med rems och skarvspackel på gipssidan och snickerispackel på Mdf-sidan
 
M mackan_kal skrev:
Jag har infällda hyllplan i vår entre, jag körde gips på alla sidor utom botten, där är det en lackad stavlimmad ekplanka (samma stil som fönstersmygarna, gips på sidorna och ek i botten).
Bilder!?
 
Visserligen mot alla dina drömmar om ljust och fräscht men...
Varför inte rama in de inbyggda hyllorna med en list:
8607021021_21X21_YTTERHORNLIST_VIT_171012_102345_0098_320px.jpg
Så blir det inga problem med sprickor i färg mm, och samtidigt får du ett litet stopp, som gör att inte smågrejor rullar/välter ner från hyllorna och går sönder.
 

Bästa svaret

Dra en limsträng med tex Pl600 el Tec7 mellan MDF och gips, sedan ett bra snickeri spackel alt latex spackel så kommer det inte spricka.
 
N nybyggarn3 skrev:
Bilder!?

Jag är tyvärr inte hemma förrän början på december och hade inga bra bilder.
Hittade en där man lite suddigt kan se själva hyllorna och en när jag byggde dem (satt 15mm plyfa bakom), samt en bild på fönsterbrädan i köket och sovrum där man bättre ser gipssmygen och fönsterbrädan. Men principen för hyllan är precis som för fönsterbrädan:
Suddig inomhusbild på vardagsrum med inbyggda hyllor, takbjälkar och spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggprocess av trähyllor med OSB-väggar och verktyg i ett råbyggt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök med trähylla ovan diskbänk, gipssmyg och träfönsterbräda i förgrunden, vitt takljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad fönsterbräda i trä i hörna av rum med nedändrad fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mackan_kal skrev:
Jag är tyvärr inte hemma förrän början på december och hade inga bra bilder.
Hittade en där man lite suddigt kan se själva hyllorna och en när jag byggde dem (satt 15mm plyfa bakom), samt en bild på fönsterbrädan i köket och sovrum där man bättre ser gipssmygen och fönsterbrädan. Men principen för hyllan är precis som för fönsterbrädan:
[bild]
[bild]

[bild]
[bild]
Tack så mycket, väldig tjusigt. Vår hylla skiljer sig genom att den är högre och att hyllplanen ska vara målade i samma färg som väggen. Jag funderar på vad jag ska bygga hyllplanen av för att de ska bli stryktåliga och smälta in med väggen. Bredden blir ca 110 cm vilket antagligen kräver en tjockare skiva för att planen inte ska hänga på mitten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.