Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Tele2/Telenor är samma 4G-nät på landsbygden.
 
kisumisu
G GargamelSE skrev:
350kr/månad för obegränsad Tele2 Unlimited är väl inte "svindyrt"?
549kr kostar ju unlimited.
Telenor och Telia tar ungefär samma pris.

I Finland kostar likadant abb 200kr månad.
 
Jag verkar rätt ensam på forumet om att gilla HomePlug men jag undrar omviinte skulle vara betjänta av en nyare version för glesbygd. Då kunde man dra fiber till ställverket och så köra HomePlug över 10kV fram till stolptransformatorn på gården och där plocka ut åtminstone några megabit. Men sådana lösningar kanske inte fungerar över längre sträckor?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag verkar rätt ensam på forumet om att gilla HomePlug men jag undrar omviinte skulle vara betjänta av en nyare version för glesbygd. Då kunde man dra fiber till ställverket och så köra HomePlug över 10kV fram till stolptransformatorn på gården och där plocka ut åtminstone några megabit. Men sådana lösningar kanske inte fungerar över längre sträckor?
Nej, koppar har dåliga egenskaper på långa sträckor. Blanda dessutom in störningar från elnätet och resultatet blir väldigt dåligt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Min svärmor råkade ut för exakt samma sak utanför Haparanda. Inga alternativ förutom mobilt fanns. Telia erbjöd deras 4G, men de hade dålig täckning precis där hon bor. Det slutade med Telenor då de hade bra täckning i hennes hus. Jobbigt ändå, eftersom hon är tvungen att ha Telia på telefonen för att ha bra täckning annorstädes i norr.
Ja det är det som jobbigt.

Telia har dålig täckning på vissa ställen och gör inget åt problemet.

Telenor har dåligt på andra håll och gör heller inget åt problemet.

Därför jag i ett inlägg skrev att allt skulle fungera bättre om alla samarbetade om masterna.

Telenor har fungerat riktigt bra där jag bor medans Telia krånglat. Telia har visserligen blivit bättre i o med 4G. Men deras 3G är helt hopplös.
 
L lindquist_o skrev:
Efter att ha testat både Telenor, Tele2 och Telia fastnade vi för Tele2.
Vid mätningar gav Tele2 högst Mbit/s, så vi valde detta.
Problemet är att även de flesta grannar valde Tele2 och detta påverkade effekten...
På dagtid vardagar är det inga problem men när folk börjar komma hem från skola och jobb sjunker hastigheten kraftigt. Tror därför att Telia faktiskt är snabbare hos oss nu, men då vi får fiber inom några veckor orkar jag inte lägga energi på detta.

Ett tips: Berätta för alla grannar hur mycket bättre en viss leverantör är jämfört med de andra. Välj sedan själv en annan...

Detta är ju ett exempel på att det löser sig till slut även om kopparnätet försvinner och man måste använda mobilt bredband en period. :)
 
kisumisu kisumisu skrev:
Telenor har fungerat riktigt bra där jag bor medans Telia krånglat. Telia har visserligen blivit bättre i o med 4G. Men deras 3G är helt hopplös.
Beror också att 3G är en betydligt sämre teknik för att hantera höga belastningar, därför kommer den att försvinna framöver.
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Beror också att 3G är en betydligt sämre teknik för att hantera höga belastningar, därför kommer den att försvinna framöver.
Jodå det är ju gammal teknik.

Men nu handlade det helt om täckning. Får bara 1 stapel på 3G mottagning på vissa ställen i huset.
 
J
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, koppar har dåliga egenskaper på långa sträckor. Blanda dessutom in störningar från elnätet och resultatet blir väldigt dåligt.
Elbolagen testade som sagt det där för några år sedan men man la ner det då det inte fungerade bra.
 
Redigerat:
Om det fungerat så hade det varit allenarådande idag.
 
Fiber kostar ju ganska mycket att dra, och så har de en mindre månadsavgift. Det man sparar in är fri surf-abonnemang. Före fiber hade vi (två vuxna, en 11-åring) mobilabonnemang för 1000+ kr/mån och använder nu istället abonnemang som kostar totalt 200 kr/mån. Tror ändå att vi sparar i alla fall 500 kr i månaden på det här upplägget så det tar bara 5 år för investeringen att betala av sig?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ja, investeringen betalar ofta av sig snabbt, så investeringskostnaden ska man inte vara rädd för tycker jag.

I vårt fall fick man 3 års "gratis" internet (10/10), samtidigt så betalde man av fibern med 599 spänn i månaden eller nåt sånt. Så i princip hade man lite dyrare internet i 3 år, och sen var fibern betald. Vi gick ju från ADSL, och på den tiden fanns det i princip inga mobila bredband utan trafiktak. Det här med fri surf på mobilt bredband är ett relativt nytt påfund.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Här belyser du verkligen det stora problemet med de trådlösa alternativen.

Nu blir detta bättre med 5G i millimeterbanden (dvs en trådlös "fast" anslutning med extern antenn till husets router), men för de korta sträckorna så är det lika bra att gräva in fiber ändå(man pratar om en mast per kvarter, men det blir kanske en mast per fyra kvarter i verkligheten).

Denna teknik är intressantast där det är svårt/dyrt att lägga ned fibrer i backen, exempelvis i USA...
Här ute på landet pratar vi inte villakvarter med gemensam mast...
Det ironiska blir att ”fiberhatarna” ju är de stora vinnarna av att vi får fiber. Eftersom 75% av 4G-kunderna nu kommer att gå över till fiber kommer det att bli bra sprutt på 4G. De kommer därmed att få ännu ett bevis på att de inte behöver fiber. Men det bjuder jag gärna på!
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Näe, 75% kommer inte gå över till fiber. Det kommer fortfarande vara fullt i mobilnäten pga trafik från mobila enheter. Precis som idag. Från folk som har fiber och sådana som inte har det.
 
F
useless useless skrev:
Problemet är att ju högre bandbredd man vill ha trådlöst desto fler och högre frekvenser och kortare mellan basstation och klient krävs. Det är en fysikalisk begränsning man inte kommer förbi genom att kalla det 6G eller 7G.
Ska det vara ett alternativ för höghastighetsinternet på landsbygden så behöver i stort sett varje hus en egen basstation. Den basstationen behöver matas med fiber, så varför inte koppla in datorn på fibern istället?
Nu orkar jag inte läsa alla inlägg så det kanske redan är debatterat men det behöver inte alls gå vidare med fiber, det finns alla förutsättningar att trycka det vidare med länk.

Jag tror fö inte heller på att trådlöst ersätter fiber inom överskådlig framtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.