Fördelen med tjock botten är jämnare värme.

För snabb koktid på glaskeramikhäll gäller låg massa och hög värmeöverföring så koppar eller aluminium är att föredra
 
Man man också tänka sig att det är väldigt svårt (och dyrt) att göra ett kokkärl extremt plant. Då får man välja om man ska lägga sig på den konvexa eller konkava sidan om plant.

En kastrull med konvex botten gör piruetter på spisen så fort man nuddar den så hade jag tillverkat kastruller så hade jag gjort allihop lite konkava.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Tjocklek på botten har betydelse utifrån vilket material det är, kan t.ex. finnas aluminium inne i det rostfria.
Mycket av det som säljs med "mördande reklam" kan man vara utan.
Den största förbättringen för oss var byte till induktionshäll, för mig är det stor skillnad mot den tidigare glaskeramikhällen.
Med induktion så kan man finlira med de flesta kastrullerna.
 
  • Gilla
Anders Blohmé
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
En kastrull med konvex botten gör piruetter på spisen så fort man nuddar den så hade jag tillverkat kastruller så hade jag gjort allihop lite konkava.
Vår gamla gjutjärnspanna (Husqvarna 4) är lite konvex kall, men får den bara bli varm så planar den ut. Är gjord vid tiden då de var för vedspis.
 
Vulcan61
Kokade upp vatten i 5 min. Blev nog ingen märkbar skillnad faktiskt
 
  • Vattenkokningstest med en Hultafors-nivå över kokande gryta för att visa ingen skillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad glad jag blir!
Inte för att nästan alla stekpannor och grytor på marknaden är konkava undertill, utan att problemet tas upp och man inte är ensam om det.
Och det är mest vi med glashäll som märker problemet.
Köpte en AMT "Worlds Best Pan" som ligger här... provstekt en gång. Så buktig att köttet förstörs eftersom det inte steker, utan kokar :(
Det är möjligt att undersidan ska vara förbuktad lite för att det sker en utjämning när den står på plattan, men det torde i så fall handla om 10-dels millimetrar.
Hur svårt kan det vara? Jonas ”Snabbe” Andersson skrev i #2 om turbin- och kompressorblad i jetmotorer. Ja där är toleranserna mikroskopiska i ett temperaturspann på 1000-tals grader. Men ett kokkärl går tydligen inte att få rakt :(
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vad tror du att ett kompressorblad kostar?

Hostar du upp samma pengar kan du nog få en plan stekpanna också. ;)
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Dom bladen 3d printas idag och ökari volym med temperaturen precis som alla ämnen.

Sätt upp stekpannan i fräsen och plana av den
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom bladen 3d printas idag
Sure ;)
Det är lite mer high-tech än så... (men nu är vi OffTopic)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har jobbat med utveckling av 3D printers som bland annat GE Aviation använder för att printa turbinblad. Videon du länkar är snart obsolet ;)

[länk]
Jaja General Electric ska alltid vara moderna. Engelsmännen kommer aldrig att överge hantverk ;)
 
It's not broken, it's British.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Men tillbaka från jetmotorer - till kastruller och stekpannor...
Finns det några märken och modeller som är bra?
 
M MagHam skrev:
Men tillbaka från jetmotorer - till kastruller och stekpannor...
Finns det några märken och modeller som är bra?
Nä, allt som är tillverkat efter 1930 är skräp :confused:
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag kontrollerade våra kastruller. Har kastruller från bla Hackman, De Buyer, Le Creuset, Skeppshult, Rösle och AMC. De är alla lätt konkava i botten.
Tryckkokaren från WMF är dock helt plan.

Har dock läst att bottnarna avsiktligt görs lätt konkava för att inte dansa runt på hällen när de blir varma. Några av våra stekpannor som värmts lite för snabbt är konvexa i botten.
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.