A
Ska köpa LVVP och kan få bra pris på 3 pumpar som borde passa bra, men vilken ska man välja, och varför? Ca 150m2 golvvärme, -72, Göteborg, delvis tilläggsisolerat med 3glas i 1,5 plan.

Bosch CS 7000 iAW 9 alternativt 13 samt AWM 9 eller 15.

ELLER

Nibe F2120 + 325

skiljer ca 15-17000kr på enheterna för mig och tänkt installera det mesta själv.

Har 25A huvudsäkring men skulle gärna gå ner till 20A eftersom det kostar ca 500kr extra/månad.

Hur styr man golvvärmen på bästa sätt?

tack
 
Hej!

Nu vet jag iofs inte om Bosch gjort om sina pumpar sen vi satte in vår för styvt 1 år sedan men då var iaf Bosch 1-fas vilket i mina ögon var ett stort minus!

När vi skulle skaffa LVVP så gjorde jag en hyffsat djupgående research, bla tog jag in offert ifrån 8 olika firmor och i slutändan blev det en Mitsubishi Ecodan SW75 för oss. Är grymt nöjd med den faktiskt och den har gjort det jobbet den skulle med bravur!

Kan även säga att vi endast har en 16A säkring. Gjorde nästintill inget arbete själv (men bistod ändå med hjälp) och hela kalaset landade på 96k. Det var iofs exkl fundament men det lite extra rördragning till den blivande tvättstugan.

Så den pumpen kan jag starkt rekommendera även om det kanske inte var frågan!
 
A
J Jarlsgård skrev:
Hej!

Nu vet jag iofs inte om Bosch gjort om sina pumpar sen vi satte in vår för styvt 1 år sedan men då var iaf Bosch 1-fas vilket i mina ögon var ett stort minus!

När vi skulle skaffa LVVP så gjorde jag en hyffsat djupgående research, bla tog jag in offert ifrån 8 olika firmor och i slutändan blev det en Mitsubishi Ecodan SW75 för oss. Är grymt nöjd med den faktiskt och den har gjort det jobbet den skulle med bravur!

Kan även säga att vi endast har en 16A säkring. Gjorde nästintill inget arbete själv (men bistod ändå med hjälp) och hela kalaset landade på 96k. Det var iofs exkl fundament men det lite extra rördragning till den blivande tvättstugan.

Så den pumpen kan jag starkt rekommendera även om det kanske inte var frågan!
tack för svaret. Ja det verkar som de flesta är nöjda i slutänden oavsett fabrikat.

men varför inte 1-fas? Läser det lite här och var men fortfarande inte förstått VARFÖR? Kan du förklara?
 
J Jarlsgård skrev:
Nu vet jag iofs inte om Bosch gjort om sina pumpar sen vi satte in vår för styvt 1 år sedan men då var iaf Bosch 1-fas vilket i mina ögon var ett stort minus!
Ni kan bara ha kollat på en enda modell i så fall. De minsta modellerna brukar vara 1-fas oavsett tillverkare och alla större tillverkare har 3-fasmodeller.

Nackdelen med en 1-faskompressor är just att en fas blir hårt belastad så man måste ha hyfsat stora huvudsäkringar.
 
  • Gilla
Åkeson1
  • Laddar…
När det gäller bosch så har jag för mig att det bara är den absolut största som är 3 fas och då är man uppe på en 13kw eller något sådant!

Anledningen till varför 3-fas är bättre än 1-fas är som useless sa. Har du en 9kw pump 1-fas som går fullt så kommer den dra 9kw ut en fas, har då otur så går spis, diskmaskin, tvättmaskin eller liknande på samma fas och är du inte tillräckligt uppsäkrad då så blir det mörkt.

En 3 fas splittrar effekten över 3 faser så belastningen blir jämnare.
 
En Bosch Compress 7000 i AW och Nibe F2120 är båda två av de bästa modellerna som finns.

Nibe F2120 8kw finns både i 1 fas och 3 fast så välj 3 fas varianten så du får en jämnare fördelning över faserna.

Bosch Compress 7000 i AW får du gå på 13kw för att få 3 fas. Men det går bra med en fas också, utan elpatron drar dom ändå typ hälften av vad en induktionshäll drar
 
A
Stort tack för svaren. det betyder egentligen att det inte spelar någon roll med faserna för vi har 25A huvudsäkring iom tidigare 2-fas 400V (?) elradiatorer , men skulle som sagt gärna säkra ner ett snäpp till 20A eftersom det blir billigare men kommer också ha kvar 5st elradiatorer på övervåningen, dock lär de inte bli hårt belastade iom att värmen stiger och vinden är tilläggsisolerad.

våra matarrör är redan dragna dit tänkta nya pannan ska stå, men de ser lite korta ut ifall kopplingen ska ske på ovansidan, hur kan man lösa det? Kopplas bosch på ovansidan? Om jag förstått rött är nibe’s 320/325 ensa skillnaden om de har uppe eller nere?
 
  • Gilla
Antofl
  • Laddar…
Kanske ni kan gå ner till 20A då, men håll VP på en annan fas än elementen om det blir en 2 fas maskin.


Jag hittar bara toppanslutna innedelar hos Bosch.
 
A
Och om man då skulle välja en Bosch AWM 13 istället för att få 3-fas, den är ändå billigare än Nibe’s tidigare nämnda modell, är det dåligt att överdimensionera en pump? Till en början kommer vi också enbart ha den till golvvärmen på 1a plan eftersom 1/2-planet inte är konverterat ännu.
 
Den ska vara dimensionerad för att täcka husets behov vid årets kallaste dag. Mer än så är onödigt men inte direkt ett problem.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Den ska vara dimensionerad för att täcka husets behov vid årets kallaste dag. Mer än så är onödigt men inte direkt ett problem.
Hur tänket du nu Johannes ?
Om du ska ha ut toppeffekten ur en luftvatten vp årets kallaste dag blir dom jättestora i märkeffekterna .
Man har 2 allternativ .
1 dim efter det flöde som finns i rad krets
2 koppla mot arbetstank ( ej volym koppling)
Som kan ta flödet en större luft vatten vill ha .
Då får man bra system
Mvh
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
A
V vvs facit skrev:
Hur tänket du nu Johannes ?
Om du ska ha ut toppeffekten ur en luftvatten vp årets kallaste dag blir dom jättestora i märkeffekterna .
Man har 2 allternativ .
1 dim efter det flöde som finns i rad krets
2 koppla mot arbetstank ( ej volym koppling)
Som kan ta flödet en större luft vatten vill ha .
Då får man bra system
Mvh
1. flödet antar jag att jag då hittar på tabellerna jag fick från golvvärmeleverantören, korrekt? (Ör inte hemma nu och kan kolla). Hur rent konkret vet jag vilket flöde som passar för vilken LVVP och effekt?

Annan fråga: eftersom mina matarrör nog är lite korta för toppanslutning, kan jag då skarva dem med en kopparrörsbit.

Att jag frågar ovanstående är för att jag kan få tag på både Bosch 9 samt 13-varianterna till ett lägre pris än Nibe’s motsvarande 9kw. Självinstallation med hjälp av generellt kunnig vän.
 
Har du flödet från gv tillverkaren så har du facit
Väljer du frekvens styrd vp
Välj alltid ! 3fas
Mvh
 
A
V vvs facit skrev:
Har du flödet från gv tillverkaren så har du facit
Väljer du frekvens styrd vp
Välj alltid ! 3fas
Mvh
tack, men kan du utveckla? Nu har jag det inte framför mig, men säger inte flödet endast hur många liter/h det kräver, samt kanske också vilken systemtemp som krävs? Hur översätter jag det till vilken LVVP jag ska ha?

och återigen, kan man ha en ”för stor” LVVP?
 
Det jag tror vvs facit menar är att din värmepump behöver ett MIN flöde för att processen ska fungera bra eller som de är tänkt. Ju större effekt på värmepumpen ju större min flöde behöver den.
Om dit värmesystem inte kan svälja det flöde (effekt) som värmepumpen vill ha så får värmepumpen varmt vatten tillbaka i och med att ditt värmesystem inte har "lämnat" av tillräckligt med effekt.
När detta sker så kan din värmepump gå som en påse nötter om man jämför med databladet eller den utlovade besparingen enligt installatörskalkylen.
Så ja en för stor pump är inte alltid bra. Därför tycker jag att man alltid ska installera en arbetstank när man ska dimensionera för 100 % effekt.
Då skiter värmepumpen vad som händer på värmekretsen då den har tanken som jämnar ut flödet/effekt överskottet.
 
  • Gilla
vvs facit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.