Jag tycker om katter... :)

De lär barn empati och att vara rädda om levande varelser. Och de vi sprutar på är enkom de envisa individer som envisats med att gå in genom vår altandörr och vidare in i huset. Vi kan tyvärr inte ha katt eftersom min man är en av de olyckliga som vuxit upp utan djur pga en allergirädd förälder. Vilket lett till att han har noll känsla för djur och inte förstår vitsen med dem...Tyvärr, för jag skulle gärna ha en liten kissemiss. En liten Sven, kanske ;D
 
Webe skrev:
Jag tycker oxå det är äckligt med kattbajs i sandlådor. Min lillasyster veterinären säger dock att det inte finns något direkt smittsamt i bajjan. Med det inte sagt att man ska skynda sig ut i sandlådan och äta lortar... 8)
TYvärr så är inte kattbajs helt smittfritt...
Med tanke på att gravida kvinnor uppmanas att INTE göra rent i kattlådan...
Det är hur äckligt som helst att hitta kattbajs och känns lukten av kattpiss i sandlådan!

Lika äckligt är det när barnen trampar i hundbajs bara för att hundägaren inte orkar ta upp bajset...
 
fia_mstd skrev:
Allvarligt talat. Som kattägare förstår jag att alla andra inte älskar mina katter. Tycker själv inte att det är så kul då de bajsat i barnens sandlåda och sprutar vatten på dem då jag tar dem på bar gärning. Då det gäller VÅRA katter så har de i stort sett slutat med detta otyg nu (i alla fall så hittade jag aldrig något kattbajs i sandlådan förra sommaren) och de bajsar för det mesta på lådorna inne, trots att de springer fritt ut och in.

Vi har katterna kastrerade, avmaskade och försöker hålla koll på dem. Och de är ID-märkta. Men jag kan ju inte garantera att de uppför sig JÄMT sen när vi ska flytta in i tättbebyggt område. Det bästa jag kan göra är ju att försöka ha dem inne så mycket jag kan, och be folk att spruta vatten på dem om de inte "uppför sig". Men jag kan ju inte avliva katterna bara för att vi flyttar? Jag kan inte heller tvinga katter som är  vana att röra sig fitt att helt plötsligt ha sele på sig.

Om man gör så gott man kan, räcker inte det då? Jag kommer ju inte att skaffa FLER katter, men jag tycker inte att jag skall behöva göra mig av med de familjemedlemmar jag har. Djuren är fantastiska uppfostrare av barn! Våra barn har sedan början lärt sig att behandla djuren med respekt, det tycker jag är en bra egenskap som katterna hjälpt till med. De är inte BARA till förtret! Bemöter man katterna med vänlighet får man vänlighettillbaka. Vill man inte ha med dem att göra kan man visa det på ett respektfullt vis genom att till exempel spruta vatten på dem. Det brukar få DE FLESTA katter att "fatta vinken". Det är mer än vad man kan säga om många människor, både vuxna och barn...
det är absolut inte synd om katterna att få vara inne efter att ha varit utekatter!
Tänk alla adopterade hundar som kommer hit från utlandet. Dom är vana att vara lösa i sitt hemland... Sedan kommer dom hit och måste vänja sig vid koppel...
Alla hundar och katter kan lära sig oavsett ålder...
Även en gammal katt kan lära sig att gå i koppel...

Lösningen för dig kan ju vara att bygga en stor kattbur/hage som dom kan vara i...
Tänk på att alla barn är inte snälla vid djur... Inte vuxna heller för den delen... Tänk bara på biltrafiken... Vill du att din katt ska bli ett offer för bilarna???

Du får helt enkelt ursäkta men jag älskar katter, är en fd uppfödare av raskatt (som sadlat om till hundar pga allergi). Men jag tycker att katter kan vara inne! Dom behöver inte vara frigående utomhus. Man kan tillgodo se deras behov på andra sätt...
 
Är mer en hundvän än en kattvän men har inte upplevt lösspringande katter som ett så stort problem. Däremot upplever jag kopplade hundar som ett stort problem, när de skiter överallt. Det är ett otyg speciellt när barnen var mindre och inte tittade var de gick.
Ta gärna nyss nämnda luftgevär, (gärna ett oslött), och skjut alla mattar och hussar som inte bryr sig att plocka upp efter sina hundar. Eller om du ser var de bor, "take a dump" utanför dörren deras. Tror inte att ett vattensprut räcker i detta fall.

mvh
David

 
Tror att vi helt enkelt får acceptera att vi alla är av olika uppfattning. men det är väl tur det! ;)

Vi bor invid en väg som inte är så hårt trafikerad, däremot kör bilarna FORT. Särskilt timmerbilarna! >:( Men katterna har självbevarelsedrift nog att springa åt andra hållet då det kommer en bil. På somrarna ligger de till min förskräckelse gära och solar på asfalten, men springer iväg då de hör en bil närma sig.

Förhoppningsvis kommer detta ändå att lösa sig med lite humor och ödmjukhet den dagen vi flyttar. Jag hoppas att vi och våra grannar kan komma överens på bästa sätt. Katterna KOMMER att få gå ute "lösa" men jag ska försöka hålla dem inne så mycket det går. Det är ju sommaren som är värst, vintertid ligger de helst i våra duntäcken och mysar istället för att vara ute...

 
Hehe ::) Du har så rätt så! Jag tycker då verkligen inte att katter är något större problem (jo möjligtvis när det vimlar av stackars förvildade katter som någon hårdhjärtad människa slängt ut). Då är det värre med otrevliga grannar :p
 
jureit skrev:
Nä, så vill man stänga ut världen och ändå inte vill låsa in sig i en lägenhet så är det nog bara en hög mur, alternativt en vinterträdgård, eller det gamla slöa luftgeväret som funkar.
Aaaahhh... Så klokt så klok! *suckar beundrande* ;)
 
malin skrev:
Hmmmm, vi fick reklam uppspikad på väggen.  >:(Innomhus... Dock inte av grannen!
Reklam för vad? Uppsatt av vem? :surprised:
 
Pinger skrev:
Det är otroligt hur "osynlig" en skitande hund kan bli. Matten/hussen tittar åt alla andra håll utom på den skitande hunden! Det är skrattretande att åse!
Jag skulle bli mer orolig om Matten/Hussen var alltför intresserad av hundens hukande aktiviteter... ;)
 
[quote author=jureit li Ett lagom slött gammalt luftgevär brukar kunna fixa sådana saker som att markera osynliga gränser för frispringande husdjur...  ::)[/quote]



Jaaaa.... :D det funkar säkert på ALLT som du finner störande, idiotiska grannar, ungar, grillar, bilar mm, mm ;D
 
Mmm. Men med tanke på hur han står på altanen och juckar med sin skenande motorsåg så är det nog inte omöjligt att grannen skjuter HONOM istället. :)
 
Javisst.... :D han har säkert oxå sitt sätt han löser sina irritationsmoment på.... ;) en ksp löser väl det mesta man irriterar sig på.... ;D
Annars tycker jag vattensprutan som vakt var genial.. 8)
 
Fy f*n, VAD var det där???? Var det på riktigt, eller??? Usch, så illa berörd jag blev, det är GROVT djurplågeri, det där. :'( Nä fy f*n, det finns gränser!!!
 
Inger-Pinger skrev:
Katten hoppade väl in genom solluckan? Eller vad var det jag inte såg?
Nehej, knappast! Titta igen...eller gör inte det förresten, det är bara obehagligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.