Hej, har ett bekymmer som jag har svårt att se logiken i, hoppas ni kan sprida lite ljus över frågan. Har sökt här på forat men inte hittat något.

Vi har en badtunna som värms med el men något är galet i den för efter att den har varit inkopplad några timmar så löser jordfelsbrytaren ut.

Ovanstående är i sig kanske inte något konstigt även om det är trist att något i baljan mest troligt är trasigt men vad som är konstigt är att säkringen till vardagsrummet alltid löser ut samtidigt och det är inte denna säkring som baljan är kopplad till. Men säkringen som baljan är kopplad till är orörd...

Har testat att koppla baljan till olika uttag utomhus som går på olika säkringar och resultatet blir samma: säkringen i vardagsrummet löser alltid ut när jfb löser ut så något känns mystiskt.

Har nyligen renoverat en hel del i vardagsrummet, spikat nya lister, skruvat upp gips osv. Kan något ha hänt? Kan jag ha lyckats sätta en spik eller skruv i en jordkabel så när badbaljan jordfelar så blir det ett överslag på något sätt i vardagsrummet? *tänker högt och antagligen fel*

Mycket tacksam för input!
 
Är du säker på att säkringen som löser ut inte har med tunnan att göra? Går tunnan bara på en fas, inte två eller trefas?

Om man tänker sig att tunnan drivs av ex. två faser, och den ena samtidigt ger el till vardagsrummet. Då vore problemet inte fullt så mystiskt längre.
 
Hej och tack för tankar och funderingar!

Badtunnan går på enfas. Har ett uttag på väggen vid tunnan som den varit ansluten till i många år så min första tanke var att detta uttag fått vatten i sig eller liknande. Därav drog jag nu en förlängningskabel till ett annat uttag i uterummet som jag vet går på egen säkring och inte har med badtunnans tidigare uttag att göra men samma sak inträffar. Jordfelsbrytaren klipper och vardagsrumssäkringen löser ut, trots att vardagsrum och uterum går på två olika säkringar.

blir inte riktigt klok på det

Eller ligger vardagsrumsslingan (av någon anledning?) för nära 10A i förbrukning så när jfb löser ut blir det en strömspik då motorn i pumpen antagligen fortfarande snurrar något varv till?

Spekulerar vilt...
 
Löser säkringen ut även om du manuellt löser ut jfb'n med testknappen?
 
useless useless skrev:
Löser säkringen ut även om du manuellt löser ut jfb'n med testknappen?
Hmm, intressant, det har jag faktiskt inte testat. Får helt klar prova efter helgen.
 
Är säkringen för vardagsrummet en vanlig säkring eller en personskyddsautomat med inbyggd jordfelsbrytare?
 
Jag snöar nog ändå in på tvfasdrift. Det är det enda någorlunda logiska skälet för att en säkring till en ”annan” grupp skulle kunna lösa ut.

Om du har möjlighet, mät spänningen i uttaget för tunnan. Fungerar tunnan även om säkringen till v-rummet ör avslagen? Kontrollera med ngt annat som drar hög effekt, ex. vattenkokare i samma uttag istället för tunnan, koka många liter vatten, om det brukar ta lång tid för felet att inträffa. Har du inte kollat spänningen först, så testa med något billigt.

Om vi antar att säkringen till v-rummet är just en säkring, inte en personskyddsaut. då måste ström från v-rummet på något sätt gå till badtunnan, den kan inte lösa ut av något annat skäl.

Man kan tänka sig diverse extremt osannolika fel, typ att en skruv gått igenom dels en fasledare till v-rummet, dels nollan till tunnan, och då kapat nollan (annars skulle säkringen till v-rummet löst direkt), så att tunnan numera matas med två faser. Men något sådant känns som en sannolikhetsmässig omöjlighet. Här finns säkert en enklare förklaring.
 
  • Gilla
wretan
  • Laddar…
Jag ser ingen direkt koppling till badtunnan här, dvs varför tror du att det är badtunnan som löser JFBn? Den är ju rimlig att misstänka, men det låter mer som att felet ligger i vardagsrummet och att du bara råkat uppfatta ett samband med tunnan.

För att komma med bättre gissningar, fortsätt med dina observationer. Vad gör ni i vardagsrummet samtidigt som tunnan värms? Beskriv allt som finns på gruppen som matar vardagsrummet, det borde finnas fler rum som säkringen betjänar. Kontrollera även vilka andra grupper som ligger på samma fas. Man kan ju tänka sig någon form av störning, spänningsspik eller dylikt från tunnan som fångas upp av något i vardagsrummet men det är osannolikt.
 
  • Gilla
wretan
  • Laddar…
Hur står tunnan placerad i relation till vardagsrummet? Direkt utanför fönstret? Tänker om det skulle tränga in vattenånga i någon dosa utomhus eller något liknande.

Det är inte stereon i vardagsrummet som skjuter säkringen när du badat en stund? ;)
 
A Avemo skrev:
Är säkringen för vardagsrummet en vanlig säkring eller en personskyddsautomat med inbyggd jordfelsbrytare?
Hej, yes säkringen till vardagsrummet är en helt vanlig automatsäkring. Samma typ i hela kåken ink badtunnan.
Har en gemensam jfb för hela proppskåpet. Har planen att låta elektrikern sätta en separat jfb till badtunnan. Är trist nu annars om jfb löser ut när man inte är hemma.
 
H hempularen skrev:
Jag snöar nog ändå in på tvfasdrift. Det är det enda någorlunda logiska skälet för att en säkring till en ”annan” grupp skulle kunna lösa ut.

Om du har möjlighet, mät spänningen i uttaget för tunnan. Fungerar tunnan även om säkringen till v-rummet ör avslagen? Kontrollera med ngt annat som drar hög effekt, ex. vattenkokare i samma uttag istället för tunnan, koka många liter vatten, om det brukar ta lång tid för felet att inträffa. Har du inte kollat spänningen först, så testa med något billigt.

Om vi antar att säkringen till v-rummet är just en säkring, inte en personskyddsaut. då måste ström från v-rummet på något sätt gå till badtunnan, den kan inte lösa ut av något annat skäl.

Man kan tänka sig diverse extremt osannolika fel, typ att en skruv gått igenom dels en fasledare till v-rummet, dels nollan till tunnan, och då kapat nollan (annars skulle säkringen till v-rummet löst direkt), så att tunnan numera matas med två faser. Men något sådant känns som en sannolikhetsmässig omöjlighet. Här finns säkert en enklare förklaring.
Hej, tack för bra idéer och tankar!

Japp, tunnan funkar även om säkringen för vardagsrummet är frånslagen. Jag drog själv fram kabeln till tunnan en gång i tiden och lät elektrikern koppla in den. Drog då fram en enfas (fas, nolla, jord) 2,5mm2 kabel.

en sak som slår mig är att det sitter en separat elmätare (i samma format som en automatsäkring) i proppskåpet som bara är kopplad till badtunnans uttag. Men det uttaget vid tunnan körde jag ju med för några veckor sedan och fick då detta skumma fel med vardagsrummet. Sedan har det gått några veckor utan att jag hunnit tagit tag i det. Har någonstans tänkt att uttaget vid tunnan har spökat, regnig höst och fukt överallt...

Därför tänkte jag igår att jag skulle dra en förlängningskabel till annat uttag direkt till tunnan för att utesluta uttaget vid tunnan. Men ca 10h senare händer exakt samma problem och detta flera veckor sedan förra gången med andra uttaget.

Är så drygt när jfb slår av mitt i natten med kylen full av julmat. ;-)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser ingen direkt koppling till badtunnan här, dvs varför tror du att det är badtunnan som löser JFBn? Den är ju rimlig att misstänka, men det låter mer som att felet ligger i vardagsrummet och att du bara råkat uppfatta ett samband med tunnan.

För att komma med bättre gissningar, fortsätt med dina observationer. Vad gör ni i vardagsrummet samtidigt som tunnan värms? Beskriv allt som finns på gruppen som matar vardagsrummet, det borde finnas fler rum som säkringen betjänar. Kontrollera även vilka andra grupper som ligger på samma fas. Man kan ju tänka sig någon form av störning, spänningsspik eller dylikt från tunnan som fångas upp av något i vardagsrummet men det är osannolikt.
Hej och tack!

Eftersom det gått några veckor mellan att jag fick felet när tunnan var inkopplad till ”sitt” uttag och samma fel igår/natt när den var kopplad till annat uttag/annan säkring så är jag brydd. Har inte haft några andra frånslag på säkringen för vardagsrummet under dessa veckor nämligen.

jätteknepigt...

kan det vara som du skriver, någon form av strömspik när jfb slår till? Kan ju vara så att de ligger på samma fas även om de har olika säkringar och på så sätt påverkar varandra?

Kanske borde be elektrikern att dra tunnan på helt egen fas och egen jfb så den blir helt ”stand-alone”?
Oavsett vill man ju inte ha en badtunna som löser ut en jfb. Men där är ju både pump och elvärmare så då krävs lite fortsatta observationer vilken enhet som löser ut jfb.

mvh
Wretan
 
P PatrikJo skrev:
Hur står tunnan placerad i relation till vardagsrummet? Direkt utanför fönstret? Tänker om det skulle tränga in vattenånga i någon dosa utomhus eller något liknande.

Det är inte stereon i vardagsrummet som skjuter säkringen när du badat en stund? ;)
haha, tänk om det vore så väl ;-) nä den hinner inte upp i go temp ens, fick nog upp den till 20grader igår innan jfb löste ut och det är väl kallt till och med för mig :)
 
  • Gilla
ostersundaren
  • Laddar…
Om du löser ut jfb med testknappen på jfb. Vad händer då med säkringen till vardagsrummet?

Det jag är ute efter är om det beror på utlöst jfb att vardagsrummets säkring löser. Jag har väldigt svårt att förstå vilken typ av fel som skulle kunna göra det. Men det vore intressant att reda ut orsakssambanden här.
 
Har du rening i tunnan ? Mutt spa. Gjorde likadant då ozonisatorn sagt upp sig . mvh a
 
  • Gilla
wretan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.