Immobil skrev:
Vår bur är ~9 m² och bekattas ;D av SEX katter, fyra perser och två huskatter. De trivs kanon, fast OK de är inte vana vid något annat = bortskämda ::).
Våra katter är vana vid att sova i sängen = inte alls bortskämda! ;D
 
Det är ju väldigt välmenande att dela ut vattensprutor till grannarna. Men hur effektivt är det att hålla grannens katter (pluralis till råga på allt) borta från hela ens tomt med hjälp av en vattenspruta?

Katterna är ute ca 12 timmar om dagen i 365 dagar. Själv är jag ute i trädgården i snitt 2 timmar om dagen i 180 dagar (eller nåt). Hur stor är sannolikheten att jag skall möta katten just när jag råkar vara ute? Och hur stor är sannolikheten att jag skall råka ha med mig vattensprutan i handen just då? Och hur stor är sannolikheten att jag lyckas spruta vatten på alla fyra katterna någon gång? Och hur stor är sannolikheten att jag skall lyckas få alla fyra katterna att förstå att de inte får vara på någon del av min tomt, någon gång, även när jag och vattensprutan inte är där? Svar: mycket liten. Tyvärr. Jag skulle nog gärna se att kattägaren själv ansvarade för att hans/hennes katter inte orsakar olägenhet, istället för att de lämpar över det ansvaret på mig som är granne.
 
...nu blir du en måltavla för alla husdjurägare, Jureit ;)
Å andra sidan känner jag några som önskar sej en sån gevär ;D.
Själv har vi 2 hundar i vakttjänst som ersätter också dörrklocka och larminstallation inom en inhängnad revir. Bor utanför tättbebyggt.
gaia
 
jureit skrev:
Ett lagom slött gammalt luftgevär brukar kunna fixa sådana saker som att markera osynliga gränser för frispringande husdjur...  ::)
Funkar det även på störande ungar? ;)

M
 
Ha katterna inomhus eller bli hatad av grannarna alltså? Lysande framtidsutsikter... :-[
 
Charlie skrev:
Har hittat den ultimata lösningen, funkar garanterat mot objudna gäster, både två- och fyrbenta...  ;D ;D ;D

[länk]
Riktigt kul! ;D
Den kanske man kan ha som komplement till villalarmet också - ge inbrottstjuven en dusch innan han ska bryta sig in kan inte skada.
 
Ni tror att ni har problem med katter utomhus...

Vi bor i hyreshus på söder.
En av våra grannar tycker att bra djurhållning är att släppa ut katten i trapphuset, på tredje våningen, och sedan låta grannarna släppa ut och in.
Jag skulle köpa det om det inte var så att kattrackarn trivdes så bra i vår dotters barnvagn, som ju inte får stå i trapphuset, på grund av brandsäkerhet.
Detta gör att jag ogärna diskuterar det med grannen, utan istället vidtar åtgärder själv.
Åtgärd ett är att dra för barnvagnen med sufletten.
Åtgärd två var att, efter att ha hittat katten liggandes i vagnen, bjuda den på vatten.
Jag lyfte upp katten, som är rätt kelig och go', och ställde den på golvet. Den tyckte tydligen att jag var en okej kille just då, för den stod kvar.
Då fick den en liter vatten tömd rakt över sig...

Om Pinger bara har träffat svansspetsar så var det väl ungefär det som var torrt på den stackars kissen...

Nåväl, den tar rätt stora omvägar runt mig och jag har inte hittat vare sig katt eller katthår i vagnen sedan dess.
Så vatten verkar funka.
 
Maken släppte in våra katter häromkvällen. In i sovrummet kom så Sune kutande, när jag var på väg att somna. Sömdrucket tittar jag på Sune, som inte ser sig riktigt lik ut. Eftersom jag var rätt trött, tog det en stund innan jag började reagera. Tittade på maken som såg fundersam ut han med. Sune SÅG konstig ut. Fast nu hade han sprungit ut i vardgasrummet igen och satt i ett fönster och pep.

Gick dit för att titta. Mycket riktigt var det INTE Sune, utan en annan, väldigt missbelåten katt, som satt i fönstret och med all önskvärd tydlighet talade om att han gått in i fel hus och nu gärna ville bli utsläppt igen. Vi släppte ut honom... *ler*

 
Hörde en kul historia som jag ej kan garantera sanningshalten i men det handlar om att bygga skyddsplank/staket vilket kanske kan bli aktuellt för några i den här tråden. Historien byggde på att någon ej fick bygga ett nog högt och tätt staket mot grannen.
Då gjorde han så att han byggde en friggebod med måtten 0,5 x 20 med full höjd(2,5 m) mot grannen. Blev tvungen att ha den 4 m in på tomten förvisso men både insyn och buller dämpades. Perfekt att förvara stegar och flaggstänger i dessutom. Någon kanske kan dementera eller verifiera historien men kul är den tycker jag / LOB :surprised:
 
jureit skrev:
Ett lagom slött gammalt luftgevär brukar kunna fixa sådana saker som att markera osynliga gränser för frispringande husdjur...  ::)
Hur skulle du tycka om att få luftgeväret uppkört där solen aldrig skiner... På tvären!

Djurplågeri är ALDRIG försvarbart.

 
BAS skrev:
Man kanske måste vara "för" eller "emot" kattägande då man bor i tätbebyggt område  ???
Självklart! Fast katter mår inte dåligt av att vara inne...
Innekatter kan man ha i ett tätbebyggt område.
Ska katterna vara ute får man göra en inhägnad hage, eller inhägnad altan/balkong...
En katt drar oftast till sig fler katter...
En hund måste röra på sig mer än en katt, men en hund får man inte släppa ut vind för våg (vilket man gör med katter)...

 
byggimpert skrev:
jag hyperkänslig för att de skulle få i sig nåt smittsamt från ffa. kattbajset.
.
Jag tycker oxå det är äckligt med kattbajs i sandlådor. Min lillasyster veterinären säger dock att det inte finns något direkt smittsamt i bajjan. Med det inte sagt att man ska skynda sig ut i sandlådan och äta lortar... 8)
 
Vi har råkat ut för en korkad katt en gång. Vi sprutade vatten på honom så det skvätte men kattaf*n fattade aldrig budskapet...Han bara stirrade och såg ut som om alla hjärnceller flytt fältet. Vi har även kommit i kontakt med "vagabonden" och den "smarte". Så jo, katter har olika intelligens, precis som vi människor.... :surprised:
 
Webe skrev:
Så jo, katter har olika intelligens, precis som vi människor.... :surprised:
Absolut! Och eftersom jag märkt att alla här ÄLSKAR katter skall jag bjuda på en bild på "hur man gömmer sig att matte och husse inte hittar mig inomhus"

Innan+vi+hittade+honom....jpg

Förlåt, kunde inte låta bli... ;D

Allvarligt talat. Som kattägare förstår jag att alla andra inte älskar mina katter. Tycker själv inte att det är så kul då de bajsat i barnens sandlåda och sprutar vatten på dem då jag tar dem på bar gärning. Då det gäller VÅRA katter så har de i stort sett slutat med detta otyg nu (i alla fall så hittade jag aldrig något kattbajs i sandlådan förra sommaren) och de bajsar för det mesta på lådorna inne, trots att de springer fritt ut och in.

Vi har katterna kastrerade, avmaskade och försöker hålla koll på dem. Och de är ID-märkta. Men jag kan ju inte garantera att de uppför sig JÄMT sen när vi ska flytta in i tättbebyggt område. Det bästa jag kan göra är ju att försöka ha dem inne så mycket jag kan, och be folk att spruta vatten på dem om de inte "uppför sig". Men jag kan ju inte avliva katterna bara för att vi flyttar? Jag kan inte heller tvinga katter som är vana att röra sig fitt att helt plötsligt ha sele på sig.

Om man gör så gott man kan, räcker inte det då? Jag kommer ju inte att skaffa FLER katter, men jag tycker inte att jag skall behöva göra mig av med de familjemedlemmar jag har. Djuren är fantastiska uppfostrare av barn! Våra barn har sedan början lärt sig att behandla djuren med respekt, det tycker jag är en bra egenskap som katterna hjälpt till med. De är inte BARA till förtret! Bemöter man katterna med vänlighet får man vänlighettillbaka. Vill man inte ha med dem att göra kan man visa det på ett respektfullt vis genom att till exempel spruta vatten på dem. Det brukar få DE FLESTA katter att "fatta vinken". Det är mer än vad man kan säga om många människor, både vuxna och barn...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.