Mao är strängsäkringar onödigt i mitt fall.

Inkopplingspunkter blir det samma eftersom det redan är inkopplat på taket. Skillnaden skulle bli att det blir två parallella matningar till taket istf en. Vilket då skulle leda till något mindre spänningsfall. Men det lär väl vara försumbart i det här fallet.

Kontentan blir då att det är ok att koppla ihop det på taket och att strängsäkringar är onödigt.
 
F fsn skrev:
Nu pratar du om industriella eller stora installationer igen? Det är ett tveksamt nöje och mervärde med brandkårsbrytare. En relästyrd brytare för att göra kabeln mellan växelriktaren och brandkårsbrytaren spänningslös.... vad handlar det om på en normal villa 5-8m kabel? Man behöver fö inga DC-lådor på en normal villainstallation, finns MC4 som löser det.

Vad tillför säkringen?
Nej, SEK 444 är en generell rekommendation för solel.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Och som vanligt kan det vara vettigt att kolla på den typen handböcker, standarder generellt innan man börjar, sen kan man givetvis göra fackmässiga avvikelser men grunden är bra att utgå från.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
F
GK100 GK100 skrev:
Och som vanligt kan det vara vettigt att kolla på den typen handböcker, standarder generellt innan man börjar, sen kan man givetvis göra fackmässiga avvikelser men grunden är bra att utgå från.
Var hittar man den, finns den tillgänglig på nätet?

Som vanligt när Robert-San01 svarar på nånting så är det halva svar som lämnar fler frågor än svar.

Exakt vad är det SEK 444 rekommenderar av det som nämns ovan, är det säkring, DC-lådor PÅ taket eller brandkårsbrytare? För säkring är avhandlat tidigare och det var ju den allmäna uppfattningen att det tillför inte ett skit på två eller färre slingor på samma MPPT och en brandkårsbrytare fyller ett otroligt begränsar syfte på en villa om man inte har lång kabeldragning på tex vind.
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Var hittar man den, finns den tillgänglig på nätet?

Som vanligt när Robert-San01 svarar på nånting så är det halva svar som lämnar fler frågor än svar.

Exakt vad är det SEK 444 rekommenderar av det som nämns ovan, är det säkring, DC-lådor PÅ taket eller brandkårsbrytare? För säkring är avhandlat tidigare och det var ju den allmäna uppfattningen att det tillför inte ett skit på två eller färre slingor på samma MPPT och en brandkårsbrytare fyller ett otroligt begränsar syfte på en villa om man inte har lång kabeldragning på tex vind.
Tyvärr som du säkert vet från andra branscher är de inte allmänt tillgängliga det kan vi bara beklaga som mycket annat inom elområdet. Det jag menade är att många av HBxxx ger en bild av praxis som man kan ha nytta av att känna till särskilt om man ska göra avvikelser då många ser det som Mose stentavlor. Dvs ibland kan det vara lätt att följa och göra enligt dem så väcks inget ont blod i onödan och motiveringar mm kan undvikas. Alltså bra att vara lite informerad, uppdaterad och det tror jag du är även utan HB av vad jag sett kring dina förberedelser för köp och installation.

Just det specifika du nämner här ser jag som helt ok dvs:

Ingen brandkårsbrytare vid små ej utbredda, långt dragna anläggningar. Ja ev om småpåvar inom räddning vaknar kanske inte lönt att i onödan veva med/mot väderkvarnarna där.

Samma för DC-lådor de gör sig vid samma förutsättningar bra skyddade och invid omformare etc. Kanske lite att tänka på kring SPD (överspänningsskydd) har sett en del mer obskyra omformare som sägs ha dem intern men som visar sig inte ha det. En onödig källa till problem att inte samtidigt som DC-brytare ordna via box.

Säkringar samma överväganden som Bo visar i sina skisser dvs kanske mer sällan aktuellt med den parallellningen på villa-, mindre anläggningar.
 
R Robert-san01 skrev:
Har du kollat om de är auktoriserade att montera produktionsanläggning?
hej
Ja jag har kollat och dom har alla utbildningar så som heta arbeten, tak säkerhet, och så har montörerna/företaget dom el-behörigheterna dom behöver för att få utföra sådana installationer
 
Pg1 Pg1 skrev:
hej
Ja jag har kollat och dom har alla utbildningar så som heta arbeten, tak säkerhet, och så har montörerna/företaget dom el-behörigheterna dom behöver för att få utföra sådana installationer
Är de?

Skärmdump från Elsäkerhetsverkets webbplats visar sökresultat 'Antal träffar: 0' för "Brommas hantverkare AB".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pg1 Pg1 skrev:
hej
Ja jag har kollat och dom har alla utbildningar så som heta arbeten, tak säkerhet, och så har montörerna/företaget dom el-behörigheterna dom behöver för att få utföra sådana installationer

Ja det har dom så kommer nog köra med dom
 
Pg1 Pg1 skrev:
Ja det har dom så kommer nog köra med dom
Enskild firma reggad 2019...

Lycka till!
 
tommib
Jag tycker nog att det luktar reklaminlägg jag...
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Frånsett alla andra varningsklockor. När man googlar "Brommas hantverkare" dyker det upp en gruppledarchef med initialerna PG. Här har användaren Pg1 rosat företaget. Det kan vara en slump. Eller så är det inte det.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Pg1 Pg1 skrev:
hej
Ja jag har kollat och dom har alla utbildningar så som heta arbeten, tak säkerhet, och så har montörerna/företaget dom el-behörigheterna dom behöver för att få utföra sådana installationer
Nej, firman är inte registrerad för elinstallationer. Däremot finns ägaren med på Lexbase...
 
  • Haha
kest och 3 till
  • Laddar…
I iMicke skrev:
Nej, firman är inte registrerad för elinstallationer. Däremot finns ägaren med på Lexbase...
Ägaren och två av de andra som han bor tillsammans med:surprised:
Nog vettigare att välja en annan firma.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Man bryter denna under växelriktaren, frånskiljer DC kretsen, men bryter först AC sidan så riktaren kopplar i från, jag har då kopplat lös inkommande Kontakter från växelriktaren under strålande sol..

Och elektrikern/reparatör/installatör är jag..
Det skall man absolut inte göra. Du kan få en härlig ljusbåge som då också förstör kontakterna. Är man utbildad installatör vet man sånt. En DC-brytare kommer ni att sakna om ni inte sätter upp en.

Den här köpte jag till min anl. https://www.elbutik.se/product.html...fSGc8BVobxZY1C4I3QjRt2zo45GXakxRoCxPYQAvD_BwE
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Säkring på varje sträng behövs bara om du har tre eller fler parallellkopplade strängar.

Det är ju ingen större skillnad på märkström och kortslutningsström, så med två solcellsmoduler där det blir kortslutning i den ena kommer inte att generera en felström som kan identifieras. Det är först vid tre st som två av dem tillsammans kan det. Jag är osäker på om det är krav på överströmsskydd, men det är ju en god ide att bryta bort den kortslutna modulen. Ett annat sätt är backdioder. Här är ett felfall med säkring respektive med backdiod. Det är kortslutning i en del av strängen till vänster. I fallet med säkring kommer säkringen i strängen till vänster att lösa.

[bild]
Lite svårt att få en säkring på 20A att lösa i en anl. som max kan ge 10A. 6mm2 klara 40A och kan säkras till 35A. Det finns en viss marginal innan det börja brinna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.