Svartvit bild av ett mindre, vintage enfamiljshus omgivet av träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Händer som öppnar gammal fönsterlucka på renoveringsbehövande ödehus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallå!

För er som följt vårt förra projekt vet ni säkert en hel del om oss redan men om det är några nya som läser kan jag bara berätta lite snabbt att jag och min fru sanne köpte tillsammans med våran lilla ilse (då relativt nyfödd) ett ödehus i Tärnsjö. Efter en omfattande restaurering i byggnadsvårdandets tecken (vad nu det innebär nuförtiden, vi hade iallfall fokus på miljön och hållbart byggande typ) bestämde vi oss för att sälja och skaffa något mindre, för många rum att städa och värma upp, sagt och gjort, nu står vi här, med ett likande hus fast betydligt mindre, gamla huset är sålt, dom nya (fantastiska människor som påminner om oss själva när det gäller tänk och livsåskådning) flyttar in i april, till dess ska vi göra nya huset inflyttningsklart, kanske inte klart, klart, men åtminstone inflyttningsklart!

startar den här tråden för att jag ärligt talat skulle aldrig ha klarat av våran förra renovering utan er här på forumet och är övertygad om att vårt nya hus behöver er precis lika mycket! Det kommer dyka upp massvis frågor, men nu ska vi försöka klä granen och trösta sjuka barn, så jag hör av mig snarast! :)

Tack på förhand!!
 
  • Gilla
Maria T och 36 till
  • Laddar…
Åh, vad kul att få följa ert nästa projekt! Med tanke på förra huset kan det här inte bli annat än fantastiskt! Stort lycka till (y)
 
Carro_D Carro_D skrev:
Åh, vad kul att få följa ert nästa projekt! Med tanke på förra huset kan det här inte bli mer än fantastiskt! Stort lycka till (y)
Tack för dom fina orden!
 
  • Gilla
jan_martinsson
  • Laddar…
M Meurman skrev:
[bild] [bild] Hallå!

För er som följt vårt förra projekt vet ni säkert en hel del om oss redan men om det är några nya som läser kan jag bara berätta lite snabbt att jag och min fru sanne köpte tillsammans med våran lilla ilse (då relativt nyfödd) ett ödehus i Tärnsjö. Efter en omfattande restaurering i byggnadsvårdandets tecken (vad nu det innebär nuförtiden, vi hade iallfall fokus på miljön och hållbart byggande typ) bestämde vi oss för att sälja och skaffa något mindre, för många rum att städa och värma upp, sagt och gjort, nu står vi här, med ett likande hus fast betydligt mindre, gamla huset är sålt, dom nya (fantastiska människor som påminner om oss själva när det gäller tänk och livsåskådning) flyttar in i april, till dess ska vi göra nya huset inflyttningsklart, kanske inte klart, klart, men åtminstone inflyttningsklart!

startar den här tråden för att jag ärligt talat skulle aldrig ha klarat av våran förra renovering utan er här på forumet och är övertygad om att vårt nya hus behöver er precis lika mycket! Det kommer dyka upp massvis frågor, men nu ska vi försöka klä granen och trösta sjuka barn, så jag hör av mig snarast! :)

Tack på förhand!!
Jahaja jösses vad ni håller igång trådar och annat...
Störtskön stil!
Börja detta projekt nu med att satsa på bergvärmepump!
Sedan samma sköna stil som det andra...huset
 
B byggarätt skrev:
Jahaja jösses vad ni håller igång trådar och annat...
Störtskön stil!
Börja detta projekt nu med att satsa på bergvärmepump!
Sedan samma sköna stil som det andra...huset
haha, denna gång ska vi mura upp kakelugnar och vedspis! ;)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Ja, ni är väldigt duktiga!

Råkade så här på lillejulaftons förmiddag få syn på färgbilden på ert nya hus och blev något förvånad. Vi har en skånegård och har luskat lite i färgsättningen på boningshuset, som är byggt i slutet av 1800-talet. Huset har inte originalfärgen kvar, så vi har försökt oss på lite detektivarbete för att hitta äldre färgsättning.

De gröna foder på din bild är exakt (med reservation för skärmåtergivning av färger) samma nyans som finns på ett par originalfönsterfoder vi hittat bland bråtet på gården. Nyansen är äldre med troligtvis inte original. Dessutom är ert hus’ gula färg mycket lik den gula nyans vi har kommit fram till att vårt hus också var målat med förr. En linoljefärgstillverkare har tagit fram provfärg på denna gula nyans utifrån fragment vi hittat.

Tyckte det var en så rolig tillfällighet att det var värt att nämna i er nya tråd! :D
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Ja, ni är väldigt duktiga!

Råkade så här på lillejulaftons förmiddag få syn på färgbilden på ert nya hus och blev något förvånad. Vi har en skånegård och har luskat lite i färgsättningen på boningshuset, som är byggt i slutet av 1800-talet. Huset har inte originalfärgen kvar, så vi har försökt oss på lite detektivarbete för att hitta äldre färgsättning.

De gröna foder på din bild är exakt (med reservation för skärmåtergivning av färger) samma nyans som finns på ett par originalfönsterfoder vi hittat bland bråtet på gården. Nyansen är äldre med troligtvis inte original. Dessutom är ert hus’ gula färg mycket lik den gula nyans vi har kommit fram till att vårt hus också var målat med förr. En linoljefärgstillverkare har tagit fram provfärg på denna gula nyans utifrån fragment vi hittat.

Tyckte det var en så rolig tillfällighet att det var värt att nämna i er nya tråd! :D
jaha! Ja det fanns nog mindre variation på färger förr än idag! Roligt sammanträffande! God jul!
 
M Meurman skrev:
haha, denna gång ska vi mura upp kakelugnar och vedspis! ;)
Ok det är också en väg att gå...
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Intressant. Ser fram mot nya friska tag.
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Lykke til! Jeg gleder meg!
 
Fukt och rötskadade takbjälkar med synlig kondens och isoleringsmaterial i ett gammalt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktig källare med mögliga träbjälkar och skadade väggar, synlig kondens och spillror på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk bild av ett hus' vind med grova träbalkar och 1-tumsbrädor med synliga kondensfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, första funderingen..

Huset har ett enkelfalsat skivtäckt plåttak från 1924 med fotränna i original, med stuprör osv... Ser ut att vara i ganska bra skick.

Taket ligger på 1-tumsbrädor, i en del är kattvinden oinredd och där är det luftigt och fint, lite kondensfläckar i brädorna men annars torrt. I en annan del dock där det är ett innertak (trapphus-hallen uppe) har det blivit så pass mycket fukt att pärlsponten ruttnat på ett ställe, på några ställen har det runnit längs med väggarna också i trapphuset från innertaket och ner liksom. Misstänker att det där bildas kondens mitt i takstolsfacket (bestående av kutterspån) som inte kan vandra upp på vinden och ventileras ut på grund av att man lagt mineralull på vindsgolvet direkt mot utrymmet som angränsar till kattvindarna (även då där det är ett inrett utrymme med ett innertak).. Min fundering är hur pass allvarligt det är med kondensbildningen i taket, hela huset är ganska rejält fuktigt just nu, fukt från källaren bland annat som tränger upp kanske, sen fuktigt ute, huset är och har varit ouppvärmt i cirka 30 år dessutom..


bifogar lite bilder för att förtydliga

Dom första två bilderna är från källarutrymmet (där finns det andra problem, bara så ni ska få se att det har varit duktigt fuktigt.. men dom får vi avhandla nästa gång...)
 
Åsa Lund
Första bilden!!!!
Nån slags hussvamp :worried:
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Första bilden!!!!
Nån slags hussvamp :worried:
Haha, ja men det är nog ingen större fara, har stått still under ett par månader, och är väldigt lokalt, sen är den inte så lik hussvampen, har dock inte tagit några prover. Men den har dock ”ätit” upp delar av bjälklaget så blir ett litet ingrepp där nere ändå...
 
Ser ut som ett läckage i taket nära yttervägg?
Fukt samlas i ett hus som är ouppvärmt och cirkulerar inte luften kan det inte torka ut...
Svamp och mögel måste tas bort innan det sprider sporer som det gör när man torkar ut den!
Jag hade rivit ut så mycket av det angripna som jag tycker ska ut plus lite till sedan skulle jag sätta in dieseldriven byggtork och köra uppifrån och ner så att huset upptill är ordentligt torrt när man kommer ner till källaren och det värsta....
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Håller med Byggarätt!
Bort med skiten plus lite till och eliminera sedan vattenläckan som ger svampen vätska. Nånstans hämtar den kalk, där finns mycel där med. Allt måste bort innan du går på något annat i huset tycker jag.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.