R RiKr skrev:
Använder du påse? Med påse du fungerar det bra och filtret sätter inte igen så ofta
Nej jag har inte använt påse så mycket. Det har varit sådana mängder att jag kört mot Grovisen och tömt den i svartsäckar eftersom.
 
Så coolt projekt och du kör så dammet ryker...
 
  • Haha
mr.Ola
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Så coolt projekt och du kör så dammet ryker...
Haha tack så mycket! :D
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Jag har inte gjort så mycket den senaste tiden, jobb och fritid har tagit rätt mycket av min tid. Men idag har jag iallafall varit ett par timmar i huset. Jag började första timmen med att skotta snö sedan fortsatte jag med slipningen i pannrummet. När det sedan blev för jävla dammigt fortsatte jag istället med att städa upp i sovrummet i källaren där jag rivit upp golvet. Jag hade även en snickare på besök som mest bara skakade på huvudet åt min plan att putsa upp väggarna. Han gissade på ca 50 säckar med 25kg puts skulle behövas och han spådde även att jag skulle bli tokig medans jag gjorde det. Han avslutade med att jag istället borde kakla/klinka väggarna för det skulle gå snabbare och förmodligen bli bättre också!
Förvirrad efter detta samtal slipade jag en stund till i pannrummet då dammet lagt sig igen..
Nu är jag hemma för kvällen med några sköna flaskor julmust som jag plockade upp på vägen hem!
(inga bilder idag)
 
  • Gilla
Renhorn och 1 till
  • Laddar…
Tänk om och skiva och regla med aluminiumreglar
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Tänk om och skiva och regla med aluminiumreglar
Det är ett alternativ! :D
 
JanneJanne123
Inte för att vara sådan, men inte helt otippat att en snickare föreslår en snickerilösning på problemet. Bjud dit en murare nästa lördag så ska du se att du får ett annat svar.;)
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Tänk om och skiva och regla med aluminiumreglar
Var hittar man sådana? Det borde väl funka med vanliga stål också? De är väl galvade?
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Var hittar man sådana? Det borde väl funka med vanliga stål också? De är väl galvade?
Jo men aluminium med slitsar som bryter kyla om det är ytterväggar är bättre och de ska bara ta upp skador så de kan vara 45 eller mindre!
Sedan bör det vara skivor som inte är organiska... tex våtrumsskivor
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Jag satte plåtläkt istället för att putsa på några av källatväggen, funkar helt ok, bygger inte så mycket och lätt att fästa
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Inte för att vara sådan, men inte helt otippat att en snickare föreslår en snickerilösning på problemet. Bjud dit en murare nästa lördag så ska du se att du får ett annat svar.;)
Du det ligger något i det!
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vilken typ av putsbruk skall jag använda för ytterväggarna? Dessa utsätts ju för en viss mängd med fukt utifrån!

Ju mer jag läser desto mindre begriper jag..

Har förstått att gipsbruk behöver målas med en färg som "färgar av sig" och detta vill jag inte.
Även att den nedre delen av tvättstugan, den som varit grå är av en hårdare kvalitet typ nån form av cementbruk.

.. Ju mer jag läser ju mindre begriper jag!
 
M
mr.Ola mr.Ola skrev:
Vilken typ av putsbruk skall jag använda för ytterväggarna? Dessa utsätts ju för en viss mängd med fukt utifrån!

Ju mer jag läser desto mindre begriper jag..

Har förstått att gipsbruk behöver målas med en färg som "färgar av sig" och detta vill jag inte.
Även att den nedre delen av tvättstugan, den som varit grå är av en hårdare kvalitet typ nån form av cementbruk.

.. Ju mer jag läser ju mindre begriper jag!
Färg som färgar av sig menar du med kalkfärg, det går lika bra med silicat färg och den färgar inte av sig, putsbruk c eller gipsbruk, eller tunnputs med glasfiberväv i botten, men i ditt fall skulle jag rekommendera gipsbruk, åtgången blir inte så myckt om du har relativt släta väggar som du nu värkar ha med att du flexat dom
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
M
Men ska du putsa med gipsbruk så är det gipsum du ska ha, det andra är skit som säljs, vill du ha tips o råd så kan du fråga mig, bor du i närheten av Västerås området kan jag till och med komma förbi (y)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Men ska du putsa med gipsbruk så är det gipsum du ska ha, det andra är skit som säljs, vill du ha tips o råd så kan du fråga mig, bor du i närheten av Västerås området kan jag till och med komma förbi (y)
Allting är ju som sagt relativt så om du är ute på resa och råkar passera Jokkmokk så är du ytterst välkommen men det är ju inte någon resa som görs på en kvart direkt! :crysmile:
Jag ska jämföra c-bruk och gipsbruk som du föreslår. (y)
Jag ska även se var jag isåfall kan köpa gipsum. Jo det var kalkfärg som jag menade som färgar av sig, då blir det silicatfärg till ytterväggarna förutsatt att den går på gipsbruk.
Tack för goda råd och uträtandet av mina frågetecken! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.