Detta låter nog som en jävla absurd lösning. Om rören är dragna så kan det ju vara svårt att ändra något men elen måste ju gå att ta från bolagets allmänna mätare, den som försörjer t.ex. gårdsbelysning, värmestolpar för bilvärmare och dylikt.
 
  • Gilla
ganooo
  • Laddar…
J
Det smidigaste är att hålla inne pengar. Har själv tjafsat med HSB vid nyproduktion. Då gällde det en rökgaslucka för källaren på min uteplats samt snedmonterade blandarrör i badrum. Dom utökade uteplatsen med motsvarande storlek och jag höll inne, och fick till slut behålla 80000kr för badrummet.

Dom får dra fram en ny matningskabel från gemensamma elen till ditt förråd och utöver det kräver du en rimlig summa. Om det inte framgick vid köp att du ska husera en undercentral i ditt förråd har du nog all chans i världen att få fram en rimlig ersättning. 50000kr känns som en rimlig summa jag hade krävt för detta.
 
Jag håller med de flesta här ovan. Dålig lösning som inte borde få existera när man bygger nytt i dessa upplysta tider. Man bör inte arrangera något som förutsätter enskilda medlemmars välvilja och förstånd.

Jag är visserligen medlem i en liten brf (13 st) för fritidshus och där går gemensamma ledningar i krypgrunder och enligt stadgarna har föreningen ansvar för dessa, men det har fungerat i ca 40 år och är inte aktuellt att ändra på. Vi har också erfarenheter av föreningens el i gemensamhetsanläggning för vatten där vår granne husägaren har stulit vår el i över femton år, så sådana risker bör man inte bädda för. Om man ändå låter medlem vara inblandad i arrangemanget, bör avtal skrivas!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
OBS! Se till att lösa detta innan föreningen överlåts till medlemmarna!!! Vid överlåteelsen kommer byggaren (nuvarande styrelse) att ha formuleringar som gör att ni (medlemmarna) tar över ALL kvarvarande enterprenad. (Allting ingår inte i slutbesiktningen). Vid slutbesiktningen kommer byggföretaget själva att sitta i styrelsen och när kommunen godkänner bygget (slutintyg utfärdas) kommer avtalet mella inerrimsföreningen och medlemsföreningen att hänvisa till slutintyget. Ditt förråd kommer då automatiskt att "låsas" som det är nu. Du har då möjlighet att sätta trycka på medlemsstyrelsen och hoppas på att grannsämjan kan bibehållas. Den enklaste lösningen är att se till att bygga in denna anslutning med värmare för sig och ha en lucka/dörr utifrån. Det kommer att bli betydligt billigare än att vänta och sedan behöva bråka. Skriv ett brev till nuvarande styrelse och påtala felet och att du aldrig komemr att acceptera det. Berätta för medlemmarna om ditt ärende, så du har garderat dig om/när det inte blir åtgärdat.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
G ganooo skrev:
Hej jag bor i en ny bostadsrätt. Allt inkommande vatten till hela längan ca 20st bostadsrätter går först in via mitt förråd. Sedan vidare till hela längan. Så har lite slangar och rör där. Vi valde att inte välja till isolerat förråd eftersom det kosta ca 20k. Ville göra det själv. Men byggföretaget "gjorde detta gratis" förstår nu varför. Där sitter även ett element som byggföretaget vill att jag har på. Så att det ej blir frost. För då är hela längan utan vatten.

Nu vill jag börja förhandla. Kan jag säga blankt nä jag vill ha tex asfalterad uppfart eller något? Det är ju helt oacceptabelt i min värld att jag brassar på direktverkande el radiator och tar det på min elräkning. Utan att få något mer som isolerat förråd?

Ska tillägga att här är kallt nu. Men radiator är av. Vägrar betala för det. Utan att få något mer i gengäld.
Hej
Nu är förrådet isolerat och radiatorn dra inte mkt om den tex står på +5 grader. Du kan köpa en liten elmätare från Jula
för några hundra. När ett år har gått läser du av och skickar räkningen för förbrukad el och inköpskostnad för mätaren till föreningen som betalar 19 delat med 20 lägenheter. Detta löser man enkelt helt orimligt att kräva asfaltering för kanske 10-20 tusen. På detta forum ser man helt orimliga krav tyvärr. MVH hälsar den gamle revisorn
 
Elen kommer att kosta omkring 500 kr per år. Har egen erfarenhet av ett pumphus som står i Norrland och det är ingen som är där på vintrarna. Det är vad är elkostnaden är så det det du ska beräkna att få ersättning för och sen kan det vara udda som jämt med resten. Men skriv ett brev på en gång med dina krav. Begär mottagningsbevis.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
G ganooo skrev:
Hej jag bor i en ny bostadsrätt. Allt inkommande vatten till hela längan ca 20st bostadsrätter går först in via mitt förråd. Sedan vidare till hela längan. Så har lite slangar och rör där. Vi valde att inte välja till isolerat förråd eftersom det kosta ca 20k. Ville göra det själv. Men byggföretaget "gjorde detta gratis" förstår nu varför. Där sitter även ett element som byggföretaget vill att jag har på. Så att det ej blir frost. För då är hela längan utan vatten.

Nu vill jag börja förhandla. Kan jag säga blankt nä jag vill ha tex asfalterad uppfart eller något? Det är ju helt oacceptabelt i min värld att jag brassar på direktverkande el radiator och tar det på min elräkning. Utan att få något mer som isolerat förråd?

Ska tillägga att här är kallt nu. Men radiator är av. Vägrar betala för det. Utan att få något mer i gengäld.
Är dom sjuka i huvudet eller? Drar man inkommande vatten i oisolerade utrymmen ska rören isoleras och förses med värmekabel till att börja med, så inte röret fryser och spricker.. men man drar inte inkommande i kalla utrymmen till att börja med. Blir ju mörkrädd.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
precis som du säger. Helt orimligt att du ska stå för den kostnaden. Självklart borde de bygga en skiljevägg där dessa är monterade och värms. Det kan inte ligga på dig att du ska avsätta förrådsyta som du betalar för. Ha en dialog med styrelsen och se till att allt finns på papper.
 
Jag hade försökt ta reda på vilken besiktningsman som ska utföra besiktningen, och sedan pratat med honom. Om det är svårt att få reda på av någon anledning hade ringt en godkänd besiktningsman i närområdet och pratat med denne om hur du bör göra. Efter det hade jag kontaktat styrelsen och förmedlat vad besiktningsmannen säger om det hela. Byggarna brukar ha respekt för besiktningsmännen. Jag skulle aldrig accepterat den lösningen du beskriver av orsaker som tidigare nämnts. Men hur man löser det på bästa/smidigaste sättet kan nog en besiktningsman hjälpa till med.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
I Ivrig skrev:
Hej
Nu är förrådet isolerat och radiatorn dra inte mkt om den tex står på +5 grader. Du kan köpa en liten elmätare från Jula
för några hundra. När ett år har gått läser du av och skickar räkningen för förbrukad el och inköpskostnad för mätaren till föreningen som betalar 19 delat med 20 lägenheter. Detta löser man enkelt helt orimligt att kräva asfaltering för kanske 10-20 tusen. På detta forum ser man helt orimliga krav tyvärr. MVH hälsar den gamle revisorn
Så enkelt är det ju inte, man har tappat utrymme, kanske måste ge tillgång/nycklar till extern part.
Tiden att sköta detta är heller inte gratis...

Din syn är orimligt enkel, värdet på en asfaltering är kanske 10 000 om man skulle beställa den själv, men att få det som tillägg i samband med att resterande området asfalteras tex är kanske försumbart för föreningen.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L larka742 skrev:
Så enkelt är det ju inte, man har tappat utrymme, kanske måste ge tillgång/nycklar till extern part.
Tiden att sköta detta är heller inte gratis...
Det är en bostadsrättförening så föreningen har vanligen enligt stadgarna rätt till tillträde till bostadsrätten för underhållsåtgärder.

Medlem i en bostadsrättsförening har skyldighet att vårda sin bostadsrätt. Att t ex hålla den uppvärmd och rapportera problem med uppvärmningen till styrelsen/förvaltaren måste anses ingå i den skyldigheten. Så tidsåtgången för detta är nog svårt att ta upp som ett argument.

Den förlorade ytan borde föranleda att man ändrar i lägenhetsförteckningen och justerar ned köpeskilling och månadsavgift motsvarande den förlorade ytan.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är en bostadsrättförening så föreningen har vanligen enligt stadgarna rätt till tillträde till bostadsrätten för underhållsåtgärder.

Medlem i en bostadsrättsförening har skyldighet att vårda sin bostadsrätt. Att t ex hålla den uppvärmd och rapportera problem med uppvärmningen till styrelsen/förvaltaren måste anses ingå i den skyldigheten. Så tidsåtgången för detta är nog svårt att ta upp som ett argument.

Den förlorade ytan borde föranleda att man ändrar i lägenhetsförteckningen och justerar ned köpeskilling och månadsavgift motsvarande den förlorade ytan.
Men vi pratar om vad som i utgångspunkten var ett oisolerat kallförråd.

Bara för att någon bjuder TS på gratis isolering kan inte det göra att hans vårdplikt helt plötsligt blir större. Det upplåtna utrymmet är fortfarande, avtalsmässigt sett, ett kallförråd som TS omöjligt kan vara ålagd att värma upp på eget ansvar och på egen bekostnad. Det vore skillnad om rören monterats i ett bostadsrum som normalt förutsätts vara uppvärmt, som t.ex. rör i badrummen är.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Räknenisse skrev:
Men vi pratar om vad som i utgångspunkten var ett oisolerat kallförråd.

Bara för att någon bjuder TS på gratis isolering kan inte det göra att hans vårdplikt helt plötsligt blir större. Det upplåtna utrymmet är fortfarande, avtalsmässigt sett, ett kallförråd som TS omöjligt kan vara ålagd att värma upp på eget ansvar och på egen bekostnad. Det vore skillnad om rören monterats i ett bostadsrum som normalt förutsätts vara uppvärmt, som t.ex. rör i badrummen är.
Står det verkligen uttryckligen i upplåtelseavtalet för bostadsrätten att det tillhörande förrådet ska vara ouppvärmt när man dragit vattenledningar där, isolerat det och installerat ett elelement? TS, vad står det i upplåtelseavtalet?

Skyldigheten att sköta sin bostadsrätt regleras av bostadsrättslagen och lagen ger också föreningen möjligheter att skapa regler som TS måste följa (även om det innebär en kostnad för denne).

Sen håller jag med om att det är rimligt att föreningen står för den extra kostnaden för uppvärmningen av utrymmet. Rent rättvisemässigt. Men man har inte samma frihet som bostadsrättsinnehavare som ägare av en fastighet.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Vad för regler menar du att föreningen skulle kunna skapa? Att en enskild medlem (men ingen annan) åläggs att hålla sitt förråd frostfritt? Det skulle förstås aldrig hålla.

Byggbolaget har levererat en dålig lösning. Den lär väl inte vara jättedyr för föreningen att hantera över tid, men man kan knappast lägga den uppgiften helt på en enskild bostadsrättsinnehavare.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Står det verkligen uttryckligen i upplåtelseavtalet för bostadsrätten att det tillhörande förrådet ska vara ouppvärmt när man dragit vattenledningar där, isolerat det och installerat ett elelement? TS, vad står det i upplåtelseavtalet?

Skyldigheten att sköta sin bostadsrätt regleras av bostadsrättslagen och lagen ger också föreningen möjligheter att skapa regler som TS måste följa (även om det innebär en kostnad för denne).

Sen håller jag med om att det är rimligt att föreningen står för den extra kostnaden för uppvärmningen av utrymmet. Rent rättvisemässigt. Men man har inte samma frihet som bostadsrättsinnehavare som ägare av en fastighet.
Jag ska ta ett foto och lägga upp här senare ikväll. Har mormor hemma på besök nu. Tackar för all hjälp jag fått under tiden mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.