Hade varit najs, eller få det tillskuret med vattenstråle ännu hellre.
Men nej, jag sågar till grovt (millimetrar) på en liten kallsåg som står vertikalt. Sen formar jag med kontakthjulet på bilden ovan. De små radierna gör jag med mindre hjul.
 
Cheesen
Hittade en fulsomstrykbyrå i Mammas klädkammare... Den var omklädda med röd vinyl och inte i något speciellt fint skick... Hon hade visst köpt den billigt på en loppis och tänkt klä om den... Nu när jag ärvt byrån så har jag tagit några spillbitar i garaget och gjort om den på mitt sätt...
God jul på er alla.
Renoverad byrå med trätopp och vita lådor i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 8 till
  • Laddar…
Byggt en halvvägg till entrén, blev färdig idag. Hundar som älskar besök + baby på väg så känns det som vi vill kunna montera upp en grind så folk inte blir påflugna fick köpa en bit ekskiva från lokala snickeriet för 30€, klöv den i min supervassa clasohlson bänksåg. Hela snittet blev svarbränt så spenderade 2 timmar med sandpapper för att få bort fanskapet toppade med osmo top-oil, gillar att den inte ger någon färg eller ens ton till träet, ser mer eller mindre obehandlat ut.
 
  • Nybyggd obehandlad halvvägg i ett hem, med en skål och skor framför samt stol och väska vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd halvvägg i en entré med en trätopp och plats för en grind, intill en vattenskål och en röd dammsugare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd halvvägg i en entré med ekbänkskiva ovanpå, bredvid en skohylla och en upprullad dammsugarslang på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
skewby och 16 till
  • Laddar…
Cheesen
Blandade till lite vaxolja i min fenomenala limgryta... 50kr kostade den på myrorna...
En gammal fläckig barnmatsvärmare bredvid en glasburk med vaxolja på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade en olycka förra veckan... av nån anledning så vaxoljade jag garagegolvet istället för den där byrån jag höll på med.. då tog burken slut, därav behovet av att göra en ny. Nu är det bara svårigheten att få tag på mer bivax kvar... Har inte nån stor snutt hemma nu.


Sen så har frun beställt en garderob med lådor... Nu är lådorna ihop
Ihopmonterade vita lådor från IKEA på ett arbetsbord i en verkstad, med verktyg och förvaringslösningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste faktiskt få säga att Ikea levererar en bra sak.. jag gillar verkligen pax systemet. Håller på att göra om både klädkammare, hall och sonens sovrum.. nog kan man få bättre kvalité men då skulle garderoberna hamna på 65-80 000:-
Nu blir det blygsamma 18000:-
Dessutom så gillar jag vissa smarta saker som jag bara sett på Ikeas garderob.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Polerade handtaget på den här som precis blev färdig.

Polerat handtag på hantverkskniv mot bambubakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
calibramicke och 11 till
  • Laddar…
Bereder plats för svarven. Bort med verkstadsskåpen och in med kraftiga lägre skåp (Bott) som jag kommer lägga plåtskodd skiva ovanpå. Ovanför svarven blir det överskåp för modulbackar.

Blå verkstadsskåp i metall som ska ersättas för att göra plats till en svarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blåa verkstadsskåp från Bott med öppna lådor och dörrar, förberedda för svarvverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Demonterade blåa och gråa verkstadsskåp och lådor utspridda på golvet, förberedelse för omorganisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tallguy196 och 9 till
  • Laddar…
S snajgel skrev:
Polerade handtaget på den här som precis blev färdig.

[bild]
Nice. Berätta mer om kniven. Och visa hela!
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Nice. Berätta mer om kniven. Och visa hela!
Inte så mycket att skriva hem om, men ett hyfsat no-name blad i vg10 på ca 230mm. Jag har alltså bara gjort handtaget.

Kockkniv med eget gjort handtag i flerfärgat material på bambu skärbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Trodde att,Osmo var bäst. Men icke.

Vem tillverkar Festools olja,
Brun kakelgolv och parkettgolv med öppen golvlucka som visar förvaring av köksverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad verktygslåda med sorterade Festool-maskiner och tillbehör på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
S snajgel skrev:
Inte så mycket att skriva hem om, men ett hyfsat no-name blad i vg10 på ca 230mm. Jag har alltså bara gjort handtaget.

[bild]
Snygg, och användbar. En "gyuto" då, om jag inte har det helt om bakfoten.
Det är en fin känsla när man polerar fram lystern i träet och projektet är avslutat.
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
bulleribock bulleribock skrev:
Trodde att,Osmo var bäst. Men icke.

Vem tillverkar Festools olja
Asså jag har precis vaknat så jag kanske e extra trög....men jag begriper verkligen ingenting. Är det nån gåta man ska lista ut?
 
  • Gilla
Vespa och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Asså jag har precis vaknat så jag kanske e extra trög....men jag begriper verkligen ingenting. Är det nån gåta man ska lista ut?
Jag är otydlig som vanligt :oops:

Jag slipade och oljade bänkskivan med Surfixolja.

Jag har tidigare använt Osmo hårdvaxolja. Men appliceringen med surfix är mycket enklare, jag undrar vem som tillverkar åt Festool?
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Asså jag har precis vaknat så jag kanske e extra trög....men jag begriper verkligen ingenting. Är det nån gåta man ska lista ut?
Jag tycker det är briljant! De flesta x vs y - diskussioner är så söndertjatade vid det här laget. Nu öppnas det upp oändliga möjligheter; Osmo vs TS55, vad är bäst?
Flex giraff vs Arboga pelarborr, DW777 vs Fein 350, DC 2900 vs Hultafors MST är förslag på fler ämnen som verkligen inte bottnats ordentligt :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
tobbbias och 13 till
  • Laddar…
bulleribock bulleribock skrev:
Jag är otydlig som vanligt :oops:

Jag slipade och oljade bänkskivan med Surfixolja.
Du va nog väldigt tydlig för Festoolskaran men för oss som aldrig hört ordet Surfix eller vet att Festool levererar olja va det kanske lite svårare...iaf, tack för förklaringen:)
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
bulleribock bulleribock skrev:
Jag är otydlig som vanligt :oops:

Jag slipade och oljade bänkskivan med Surfixolja.

Jag har tidigare använt Osmo hårdvaxolja. Men appliceringen med surfix är mycket enklare, jag undrar vem som tillverkar åt Festool?
Jag googlade men förstod ändå inte? Surfix verkar vara en oljeapplikator men någon olja hittade jag inte att dom hade.

Vad är det du tycker är krångligt med appliceringen av Osmo?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.