K Kurtivan skrev:
Alltså det här med att dra i innerväggar, på vissa av låter det så enkelt; bara sätta en rotdosa och fiska fram etc... mina mellanväggar har isolering, har inte era det?
Det kräver lite övning. En EQLQ kan vara utmärkt att fiska med, dra sedan ut den någon meter och pressa på slangen så långt du kan. Håll sen tryck på slangen medans du backar kabeln. Tumstocken är också bra.
 
Nu vet jag inte om du tapetserat eller målat, har du målat är det enklare att skruva ut skruvarna som håller gipsskivan och plocka ut hela skivan hel. Dra vp-rör (betydligt bättre än slang) efter du tagit bort isoleringen och satt en riktig dosa.
Sen sätter du tillbaka skivan och skruvar i den.

Sen tycker jag det är ett helvete med presstänger som har metallbygeln mellan handtagen, där vill ma ha fritt så man kan föra igenom en kabel.
Biltemas presstång är faktiskt riktigt bra, har säkert pressat över 1000 kontakter med min.

Sen är jag inte så förtjust i att sätta aktiv utrustning uppe på vinden, där blir för varmt på sommaren.
Speciellt om du tänker använda POE.

Som många skriver hade jag valt 20mm rör, allt blir enklare. Keystone är också vettigt.
 
Jag ska dra nätverk i mitt hus och jag tänker sätta in patchpanel och switch. Därifrån kommer alla kablar gå på vinden via rör och sedan ner och gå via kabelkanaler ner till utanpåliggande uttag.
 
Jag skulle vilja slå ett slag för att man inte nödvändigtvis behöver ha uttag överallt. Om man har flera bra trådlösa routrar uppkopplade på kabel och sätter upp dem som mesh så ersätter det många uttag. Om du är hyfsat nära en bra trådlös router så är det mer eller mindre lika bra som ett uttag.

jag kör med asus-routrar som är kopplade på kabel och uppsatta som mesh och jag har fulla bandbredden av fibern överallt i huset genom dem.

det är overkill att gå loss och göra hela huset till en schweizerost med patchpaneler och grejer. Hur många av dom där uttagen kommer ni att använda i realiteten. De flesta enheter går trådlöst numera.
 
  • Gilla
Izze
  • Laddar…
Finns det inte rör för tv-antenn i huset? Det är ju bara att dra ur och ersätta med ethernet.

jag drog eth och koax till alla rum när jag renoverade men hann aldrig börja använda koaxen innan det systemet gick ur tiden......
 
B bearmaniac skrev:
Apropå nätverkstestare: direktronik har ett bra och väldigt prisvärt kit med både testare och verktyg:
[länk]
Såg liknande bundle paket på Kjell o co idag.

Edit: Dubbelt så dyrt på Kjell
 
Redigerat:
Vilken kabel är det jag ska köpa och finns den i längre längd någonstans? Tanken är att jag kan klippa den i vilka längder jag vill. Och måste jag dra i rör på vinden? Är det enbart för att kablarna inte ska bitas sönder av möss och liknande?
 
Kabel finns att köpa i lite olika längder, 100m-rullar finns exempelvis ofta. Tror du att du är lite prestandakänslig, satsa på en cat6a-kabel.
 
L
Jag tycker du ska fundera en extra gång gällande att blanda UTP och FTP i samma fasta installation i bostaden, vinner man något på det? Jag skulle kört UTP rakt igenom alla dagar i veckan. Det svårt att motivera att satsa på FTP installationskabel i en bostad, om du ska få bättre prestanda än 1GBit är det Cat 6a UTP som gäller.

Gällande patchpanel är det absolut inget krav att ha från dag 1, det kan du skaffa när det blir för stökigt och det är svårt att ha koll på vart kablarna går. Ur min synvinkel tillför patchpanelen mest ett naturligt sätt att få fasta installationen tydligt dokumenterad där varje uttag i rum motsvarar ett uttag i panelen med en logisk uppmärkning.
 
Redigerat:
I en "normalinstallation" så har man ett uttag i vardera ände av installationskabeln och använder patchkablar för att ansluta utrustning till dessa. Patchpanelen är som sagt ett sätt att samla ett antal uttag i en central punkt, men om man har relativt få kablar kan man mycket väl använda vanliga uttag i den änden av kablarna i stället.
Din kundvagn innehåller en tång och RJ45-kontakter men ingen kabel avsedd för detta, nånting går inte riktigt ihop. Om tanken var att sätta RJ45 direkt på installationskabeln för att ansluta den till switchen så skall du välja kontaktdon avsedda för det, men det är enligt min mening inte så smidigt att göra så i och med att kabeln är styv och bråkig.
Och som tidigare påpekat, kör på UTP-kabel,
 
L Lenza skrev:
Jag tycker du ska fundera en extra gång gällande att blanda UTP och FTP i samma fasta installation i bostaden, vinner man något på det? Jag skulle kört UTP rakt igenom alla dagar i veckan. Det svårt att motivera att satsa på FTP installationskabel i en bostad, om du ska få bättre prestanda än 1GBit är det Cat 6a UTP som gäller.

Gällande patchpanel är det absolut inget krav att ha från dag 1, det kan du skaffa när det blir för stökigt och det är svårt att ha koll på vart kablarna går. Ur min synvinkel tillför patchpanelen mest ett naturligt sätt att få fasta installationen tydligt dokumenterad där varje uttag i rum motsvarar ett uttag i panelen med en logisk uppmärkning.
Vad är skillnaden på utp och ftp? Bad webhallen sätta ihop ett paket åt mig och detta var vad dom la ihop. Vad bör jag byta ut/varför och vad har dom gjort tokigt?
 
messijah messijah skrev:
Vad är skillnaden på utp och ftp? Bad webhallen sätta ihop ett paket åt mig och detta var vad dom la ihop. Vad bör jag byta ut/varför och vad har dom gjort tokigt?
UTP står för Unshielded Twisted Pair och FTP står för Foil Twisted pair, alltså oskärmad eller skärmad kabel. Man använder skärmad kabel för att undvika att kabeln tar upp luftburna störningar men den sortens kablar har oftast fler nackdelar än fördelar.

För det första så behövs det oftast inte skärmad kabel i bostäder eller kontorsmiljö utan behovet finns nästan bara ute i tung industri med en massa elmotorer, ställverk och andra eländen.

För det andra så är det svårt att göra installationen av nätverket på rätt sätt. Skärmen på kabeln måste vara jordad för annars fungerar den som en antenn och tar upp störningar istället. Men den får inte vara ansluten till jord i bägge ändarna för då bildas det jordloopar och det går ström genom skärmen. Oftast så jordar man patchpanelen och drar skärmad kabel ut från den. Men sen måste man också se till att ifall man ansluter någon utrustning till nätverket genom en skärmad kabel som även är anslutet till ett jordar uttag, då får den utrustningen inte ha en intern förbindelse mellan nätverkskortets signaljord och utrustningens skyddsjord för då bildas det en jordloop där.

Undvik skärmad kabel så långt det går, och har du ändå behovet pga. störningar så dra fiber istället.
 
  • Gilla
messijah och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.