I en FTP-kabel kan varje par vara skärmat med folie. i en STP-kabel är det en skärmfläta runt alla par. Sen finns det en massa olika kombinationer av UTP, FTP och STP...

https://www.universalnetworks.co.uk/faq/copper/what-does-utp-ftp-stp-or-sftp-mean


Det som är gemensamt för alla skärmade kablar är dels att dom är jobbigare att använda (tjockare och styvare) och dels oftast helt onödiga.
 
  • Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
Okek då förstår jag. Så vilken kabel kommer jag att behöva? Länk uppskattas, gärna runt 300m
 
Hej.
Nu har jag bara skummat igenom tråden så jag ber om ursäkt om det redan föreslagits.
Om du har lockpanel på huset så kan du sätta en patchpanel på valt dolt ställe (under trappen? ) och borra ett stort hål genom väggen bredvid det. Ta bort en lockbräda och borra från utsidan. Ta ut alla dina 10-20 kablar där. Dra dem ner till hussockeln och dra dem i underkant panel till det rum du vill ha trådat. Ta bort lockbrädan och dra upp kabel och borta in genom väggen. Sätt ett utanpåliggande patchuttag.
Repetera för varje rum.
Spika tillbaka lockpanelen.
Avsluta med att maratonspela Boulder Dash 2.
 
L
Ni som skickar länkar till Kjell bör även ange att Kjell kör med CCA, och ej ren koppar på just den produkten Ni länkade till. Det var därför jag länkade till Webhallen och en Deltaco med ren koppar tidigare i tråden. CCA är aluminium ledare med högre resistans och ett tunt koppar pläterat hölje utanpå ledare.
 
Spelar det någon roll rent tekniskt? Uppfyller den kraven för cat6 så funkar det väl?
 
L
Problemet är att kraven inte uppfylls för Cat6 om man är riktigt petnoga. Eftersom det finns max-resistans angivet i definition för Cat6. Dock är det främst om man kör PoE som problem kan uppstå.
 
Ok. Kör man i ett normalt hus med maxlängder på 15-20 meter så lär man inte märka någon skillnad? Förutom på priset kanske.
 
Vilka problem då?
 
A aspa-hasse skrev:
Jag skulle vilja slå ett slag för att man inte nödvändigtvis behöver ha uttag överallt. Om man har flera bra trådlösa routrar uppkopplade på kabel och sätter upp dem som mesh så ersätter det många uttag. Om du är hyfsat nära en bra trådlös router så är det mer eller mindre lika bra som ett uttag.

jag kör med asus-routrar som är kopplade på kabel och uppsatta som mesh och jag har fulla bandbredden av fibern överallt i huset genom dem.

det är overkill att gå loss och göra hela huset till en schweizerost med patchpaneler och grejer. Hur många av dom där uttagen kommer ni att använda i realiteten. De flesta enheter går trådlöst numera.
Det beror ju helt på vad man ska göra.
Bra routrar är inte heller gratis.
Och visst kan det funka som du beskriver men knappast en regel.
Jag har gjort så att jag satt uttag osv i rum som behöver eller kan tänkas behöva allt eftersom det har renoverats.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
L
Okej många olika länkar, men vilken produkt kommer tt funka bra för mig? Blir lite av en djungel nu
 
  • Gilla
Lenza
  • Laddar…
Kabeln från Kjell kommer att funka.
 
  • Gilla
StaffanNiklasson
  • Laddar…
Det är en ren myt att ftp eller sftp måste vara jordad för att inte fungera som antenn. En ftp med oansluten skärm är vida överlägsen den bästa utp. Med korrekt ansluten skärm är den ungefär lika mycket bättre igen.

I vissa fall är kabel med individuellt skärmar par tunnare än utp. Kabeln behöver då inte ha en inre struktur som håller paren ifrån varandra.

I många fall är utp bra nog, men det går bra med stp också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.