Hej Cheesen
Kalastips, tack o bock! Förvaring är ju en röd tråd alltid i garage o förråd. Och stora tydliga etiketter också! Måste försöka få tummen ur och skaffa en apparat som får till sådana.
Bänkar var det ja..lite bökigt för mitt struliga huvud att försöka komma ihåg ordningen och få bilder i något så när rätt ordning.
Men stommen var ju så gott som klar, och elen framdragen och uttagen monterade. Ovanför bänkar är det ju lämpligt att ha överskåp, så i en hast så rotade jag fram några plywood skivor och en sådan här:
Gul cirkelsåg på skena för att kapa plywood på ett enkelt arbetsbord i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ungefärliga mått bestämdes, det sågades, förborrades, limmades och skruvades ihop två stommar, granntjejen gjorde en insats med färg och pensel igen och dom skruvades raskt upp ovanför bänken. Ungefär så här blev det:
Plywoodskivor som förbereds för ihopsättning med förborrade hål och en borrskruvdragare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemsnickrade träbänkar med öppna lådor och överskåp i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av garage med hemmasnickrade bänkar, lådor samt väggskåp och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggda träbänkar och väggmonterade skåp i ett garage under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bänkskivorna fick bli återvunna skrivbordsskivor som jag fått av en bekant
Verkstadsbänkar med återvunna bänkskivor, handtagsförsedda lådor, kopparhandtag och eluttag i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och i bänkar vill man ju ha lådor, eller hur? I alla fall ville jag ha det i mina. Så, fram med såg, lim och skruv igen. Biltema hade sådana där behändiga skenor för lådor visade det sig, så några sådana fick följa med hem också. Så beväpnad med allt detta och kaffe givetvis, drog jag igång lådtillverkningen.
Arbetsbänk med återanvänd skrivbordsskiva och en låda under tillverkning, verktyg och monteringstillbehör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksprojekt i garage med plywoodlådstommar under tillverkning på återvunnen bänkskiva, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjorda plywoodlådor på arbetsbänk med skenor, omgivna av verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskivor och skenor för lådor upplagda på en arbetsbänk under tillverkning av garageförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två trästommar med skenor för lådor bredvid en borr i ett garage under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite pillrigt från början men det funkade något så när. Här vill jag flika in att jag är absolut ingen möbelsnickare, så ni som verkligen kan sådant här får kisa lite med ögonen så ni inte får med er så mycket detaljer av mina snickerier. Det duger åt mig i mitt garage. En annan bra å ha grej på lådor är ju som bekant handtag, och jag hade ingen aning om hur dom skulle se ut. Inte heller hade jag ju några liggande som kunde fungera här. Så jag var in efter en påtår kaffe och funderade lite till, och råkade få syn på några kopparrör i ett hörn som blivit över efter något tidigare bygge.

Hmm.. hade jag inte några rörsvep i koppar liggandes någonstans också?..en snabb tur ner i källaren avslöjade att minnet faktiskt fungerar ibland, en påse med 15mm rörsvep i den ädla metallen koppar! Då kanske jag kan ro iland det här med handtagen ändå, och till och med med grejor jag bara hade liggande. Så efter lite funderande snodde jag till det så här:
Egengjort handtag på låda av kopparrör och rörsvep fästat på grå lådfront.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Egenbyggd bänk med grå lådor och innovativa handtag av kopparrör i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjorda arbetsbänkar i ett garage med återvunna skrivbordsskivor som bänkskivor och egentillverkade lådor med kopparhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, bänkarna något så när klara med eluttag, bänkskivor och handtagsförsedda lådor. En betydlig skillnad redan mot tidigare, och sannerligen kändes det som att det gick åt rätt håll nu.
 
  • Gilla
nanowire och 13 till
  • Laddar…
Ser nu sedan jag postat ovanstående att bilderna kommer inte alltid i rätt ordning, hoppas ni har överseende med det. Det är mycket bilder att sortera bland och jag är gammal och trög..
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
P P-G H skrev:
Hej Cheesen
Kalastips, tack o bock! Förvaring är ju en röd tråd alltid i garage o förråd. Och stora tydliga etiketter också! Måste försöka få tummen ur och skaffa en apparat som får till sådana.
.
Dataskärm som visar utskriftsförhandsvisning av etiketter med texten "GÅNGJÄRN, KROKAR, REDSKAPSHÄNGARE" i ett ordbehandlingsprogram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag köpte en låda hyllkantlist på kontorsbutiken, etiketter gör jag i Excel.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hyllkantlist, det grejar jag nog att få tag i. Men Excel, nä då är jag helt borta. Ingen aning om hur man använder sådant. Gammal och trög, sa jag ju:confused: allt jag behöver ha gjort som innefattar hämtningar, upp eller nedladdningar, uppdateringar m.m. behöver jag hjälp med. Tragiskt men tyvärr sant. Min son är min IT-jour vid alla sådana tillfällen. Men jag ska visa honom ditt inlägg, och höra om han har tid att hjälpa mig. Så, tack igen!
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Det hände ju faktiskt en grej före detta beslut att få ordning i garaget också, nämligen vart skulle åkgräsklipparen, snöslungan, spadar, krattor och allt annat trädgårdsrelaterat ta vägen? Jag ville ju absolut ha ut det ur garaget eftersom det tog upp stor plats där. Så eftersom jag tagit min medicin idag och varmkört tidsmaskinen, tar vi ett kliv bakåt till sommaren före.
Eftersom jag alltid haft mycket mer idee'r och impulser än sunt förnuft, så kom helt plötsligt tanken om ett förråd.

Naturligtvis helt utan planer och eftertanke bestämde jag mig för att bygga ut hela baksidan på garagets bredd 4m.
Sagt och gjort, och innan jag hann tänka igenom ev. konsekvenser naturligtvis, hyrde jag en liten gullig grävmaskin av en bekant. Hoppade i den och slevade snabbt ur det som behövde slevas ur på baksidan garaget. Levererade tillbaks maskinen samma dag och kände mig väldigt nöjd med mig själv. Tanken var att gjuta en sula och ansluta en dränering runt utbyggnaden till den befintliga runt garaget. Vad jag däremot inte ens tänkt på var att kolla vädret, så här såg det ut nästa morgon:
Vattenfylld utgrävning bredvid byggnad, oplanerad efter regn, före grunden gjuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskinsarbete vid garage med grushög och utgrävd mark inför byggande av förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som gräver med en liten grävmaskin på baksidan av ett garage, för att förbereda för bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin nära utgrävd mark vid en baksida av ett garage med märkfärg och skugga av personen som fotograferar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrundad betongplatta vid garage för förvaringsutrymme, med dräneringsrör och plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mmm just precis. snacka om drömstart! Som tur var torkade det upp på några fina dagar och jag kunde hämta den lilla grävaren igen och beställa ett par lass bärlager. Mätning, några duschar med märkfärgen och sedan planerade jag ut det hela till något som såg ut att kunna fungera. Vibroplattan motionerades tills den gjorde halvmeterhöga skutt av ren glädje.

Dränering är ju alltid en fördel att ha, så den kom sedan och anslöts till den befintliga. Isolering, form, armering och en skvätt cement senare såg det riktigt lovande ut: Nyutgjuten cementplatta vid garagets baksida med träformar och grus, på landet med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagd cementgrund vid trävägg med dörr, skugga av person, verktyg och grus i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några dagar senare var kakan färdigbakad. Resvirke införskaffades och så var det klart för start.
Nu måste jag stoppa, åker till Oslo och jobbet nu, tillbaka måndag nästa vecka. Ha det gott så länge!
 
  • Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Vart var vi nu då?..
Jo just ja, sulan var gjuten och klar, och hade fått vara ifred ett par dagar för att brinna. Detta var mitt i sommaren, så det var skiftgång med vattenslangen för att den inte skulle brinna för fort. Så dräneringen klar och överfylld, formen riven och lite återfyllning mot kanterna så kunde snickerierna börja. detta var utgångsläget:
Nyutgjuten betongsula klar för att bygga på, med virke och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuten betongplatta med träformar vid kanten och en skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuten betongplatta med träkantstöd vid en grusväg, bredvid byggnad och grushög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och inne i garaget låg det en bunt limträbalk med måtten 55x180mm. lite väl grovt för detta kanske, men jag fick ett oslagbart pris på den där stabben. Därför fick det bli så.
En bunt limträbalkar i storleken 55x180mm staplade på golvet i ett rörigt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här har ni ju alla gjort, så det kräver ingen närmare förklaring. It ain't rocket science, som dom säger.
Gjuten betongsula med satta träramar för byggprojektets startfas, i ett landskap med gröna fält och ett rött hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor trästomme i form av en gles stege, tillverkad av limträbalkar, på en nyligen gjuten betongplatta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trästomme för byggprojekt på gjuten betongplatta vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggkonstruktion av trä med en pågående installation av ett takstödssystem intill en vit tegelvägg under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd stomme till byggnad med grusgrund, träreglar och halvtäckt tak i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så grabben och jag satte igång och snart hade vi en stor, gles stege som vi gemensamt beslutade att den skulle det vara käckt att se upprest, så då fick det bli så. Dagen efter tyckte vi det såg så vingligt ut för den där stackars stegen, så vi beslöt oss för att staga upp den med några strävor mot garageväggen. Det var ungefär här som grabben fick sin snilleblixt, nämligen att sätta alla strävor mot väggen, i samma höjd och så högt som möjligt. För att, som han sa, "lägga något vattentätt ovanpå dom så slipper vi bli blöta om det skulle regnar". Fiffig kille det där! Och det var så varmt den dagen, så jag orkade inte dividera med honom, utan han fick som han ville. För husfridens skull. Här står han förresten den spelevinken, och ser ut att vara jäkligt nöjd med sig själv.
En man står på taket av ett byggnadsstomme med träreglar och vindskyddsplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person står på taket till en byggnad under konstruktion med isolering och trästomme synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi gjorde holken vindtät och slog på lite plåtreglar på ovansidan och ett till gäng åsar invändigt för innertaket. Plast och regling invändigt i taket, och sedan hoppade grabben in i hjullastaren och hämtade några stöddiga skopor kruttorrt spån som vi fyllde i taket utifrån och isolerade med. Funkade riktigt bra!
Inre byggarbetsplats med trästomme, byggplast på väggar och svart takisolering, reflekterande ljus och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre ställning av en byggnadsstruktur med vadderade takbjälkar och en stegstege framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hjullastare med skopa full av spån under soligt väder, används för isolering i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstomme av trä med spånisolering mot en bakgrund av grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hjullastare som lyfter isolerande spån över en gles trästege på en byggarbetsplats en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hjullastare häller ut spån över takstolar på en byggkonstruktion för takisolering utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan i vanlig ordning byggplast och takplåt. Då var det väggarna utvändigt, som beslutades kläs i plåt. mest p.g.a. att jag fått tag i ett parti svart TP20 till ett riktigt rövarpris. Och eftersom jag är äldre än grabben, så bestämde jag det. Han tyckte vi skulle klä fasaden med liggande träpanel! Det var tacken för att man sett till att han fått en uppfostran och någorlunda vett.
Nä, det vet vi alla som har barn, att det gäller att sätta gränser och inte vika från dom!:D
Det är inte heller så intressant för er att se, hur man skruvar upp plåt på tre väggar utvändigt. Men det vart så här till slut:
Byggnad under konstruktion med isoleringsmaterial och delvis monterad svart plåt på ena väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nybyggd svart plåtskjul med plåttak och synliga träreglar på takkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida av byggnad klädd med svart TP20 plåt, taköverhäng synligt ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då var det i alla fall vädertätt, och allt stök invändigt kunde börja. Ber om ursäkt om jag tråkat ut er med den här utläggningen till post, men om ni orkat ända hit så tackar jag för ert tålamod! Jag avrundar här, och fortsätter en annan kväll.
Ha det så gott, alla!
 
  • Gilla
kristofo och 8 till
  • Laddar…
Eftersom utsidan var något så när klar, (läs vädertät) så måste ju insidan också få lite uppmärksamhet. Isolering, fuktspärr och reglar. Och det oerhört roliga jobbet med att komplettera med reglar uppe i innertaket. Inte ett dugg jobbigt att stå med armarna över huvudet och skruva reglar i tak en hel dag. Det är definitivt ett jobb för ungdomen, inte gamla gubbar som jag.
Interiör av ett byggprojekt med isolering, fuktspärr och träreglar samt en stege och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av byggnad med isolering och reglar, ogjorda glasblocksöppningar upptill, och en öppning för rullport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innervägg med isolering, fuktspärr och reglar under konstruktion i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertak och väggar i ett pågående byggprojekt med isolering och regelverk, samt en oisolerad rullportsöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett oinrett rum med isolering och reglar på väggarna samt ouppvärmda reglar i taket, och en rullportsöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerade väggar med uppsatta träreglar i ett halvfärdigt renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nåväl, det kom så sakteliga på plats i alla fall. De liggande, oisolerade öppningarna uppe mot taket är tänkt att få rader med glasblock insatta i sig, för ljusinsläpp. Det var ganska mörkt därinne vid den här tidspunkten. Och öppningen i östra väggen på bilden är tänkt att få en rullport i sig. Klart så långt? Bra! Så småningom blev ju insidan också klar för någon sorts väggbeklädnad, och här blev det dubbelgips. Enkla skivor i taket, och dubbla på väggarna. Jag fortsatte så här:
Renoverat utrymme med isolering och träreglar, stege och omonterade glasblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med träreglar, isoleringsmaterial och fuktspärr i ett ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innertak med nymonterade gipsskivor, isolerade väggar med fuktspärr och staplad stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bestämde mig för att avdela utbyggnaden till att bestå av dels ett förråd för åkklipparen, snöslungan och andra trädgårdsrelaterade grejor, och dels en varma arbeten plats. Svetsning, slipning, blästring m.m. Därav den lilla rullporten i förrådsdelen. Jag mätte bredden på åkklipparen, tog till lite extra och gjorde väggöppningen efter det. Förrådet är 2,5x4m, och svetsverkstaden blev 5,5x4m. En öppning togs upp i garageväggen för svetseriet, och till förrådet hade jag ju sedan tidigare en dörröppning. Knackade upp mellanväggen, isolerade den också, klädde med gips och sedan fick grannjäntan komma och göra en insats igen.
Renoverat rum med dubbelgips på väggen och verktyg på bord i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med omålad gipsskivor på väggarna och en vit stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en renoverad byggnad med nymonterad gipsvägg och takbeklädnad, obelyst och oinredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gick inte riktigt så där fort i verkligheten,;) men nu var det gjort i alla fall. LED armaturer i taken, 1 och 3 fasuttag på väggarna, en egen elcentral till utbyggnaden och lite övrig eldragning så var det värsta gjort. Då tror jag det täcker utbyggnaden, så då kan vi återgå till inredning nästa gång. Nu sticker jag på jobb igen, så det dröjer några dagar till nästa uppdatering från mig. Tack till er som orkat läsa så här långt, och en riktigt Glad Påsk på er alla!
 
  • Gilla
SaabNiklas och 4 till
  • Laddar…
Glömde ju en sak sist, den lilla behändiga rullporten. Den beställdes från USA också, och hämtades från sthlm på en släpvagn.
Förpackad rullport liggandes på garagets golv med datumstämpel och delar av monteringstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En monterad rullport i en verkstad, visande rullmekanismen upptill och glidskenorna på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten rullport monterad i ett garage, med fästen och glidskenor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta skulle senare visa sig inte vara det smartaste beslut jag tagit, men mer om det senare. Porten beställdes i storleken 4x6 fot, d.v.s. ca. 120x180cm. Väldigt enkel att montera. två fästen för rullen upptill, och två glidskenor på sidorna. That's it!
Apropå port, så är min garageport 5m. bred och med åldern blir man lat och trött på att öppna och stänga den för hand.

Hade funderat ett tag på en lämplig portöppnare, och läst lite på interwebben om några olika varianter av detta. Valet föll till slut på en Liftmaster 8500, en modell som monteras direkt på ena änden av axeln ovanför porten. Nackdelen var att den drevs med 110v. Så jag beställde en, snokade reda på en firma som hade 220v. transformatorer till dessa motorer och beställde även en sådan. Bytte transformatorn i motorn, micklade dit en elkabel med jordad stickpropp och monterade den på ena axeländen.
Stängd vit garageport i ett garage med synlig portöppnarmekanism och gula väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LiftMaster garageportöppnare i förpackning på arbetsbänk med datumstämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liftmaster 8500 garageportöppnare installerad på vägg bredvid garageportens axel med synliga ledningar och rörkonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det följde även med en fjärrkontroll med ett metallclips på, som sitter på solskyddet i bilen. Fantastiskt så lättsamt det blev att öppna porten helt plötsligt.
Jag håller för övrigt på att byta all el på min släpvagn, så jag har inte mycket tid till datorn idag. Så jag avrundar här. Hoppas alla haft en fin påsk med sina nära och kära!
 
  • Rullport i en verkstad storlek 120x180cm, enkel montering med fästen och glidskenor, nära verktygsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Grr, bilder i fel följd igen.. beklagar det.
 
Tiden går tydligen fort även om man inte har roligt. Nästan en månad sedan sist. Det har varit körigt både på jobbet och här hemma på sistone, och därför inte så mycket tid till att slå sig ner framför datorn. Ska försöka rätta till det nu. Vart var jag nu då?.. utbyggnaden var ju i det närmaste klar, så vi hoppar över den så länge. Garaget rensat invändigt, bänken med lådor klar.
Med tanke på allt jag tänkt få fast på väggarna, fattade jag, efter ett snabbt styrelsemöte med mig själv som enda deltagare, beslutet att förstärka väggarna på något vis.

Kompisen på limträfabriken fick ett mycket uppskattat telefonsamtal halv tolv en kväll. Då han slutat svära och förbanna mig, han är lite känslig, så lovade han se vad han kunde hitta nästa dag. Han hittade precis vad jag behövde, i rätt mängd, men var fortfarande lite sur över telefonsamtalet kvällen före. Så i tillägg till köpesumman ville han ha inte bara en, utan två flaskor av sin favoritmedicin för invärtes bruk, nämligen Jack Daniels. Så efter att jag tvingats acceptera denna ytterst okamratliga utpressning förklarade han glatt att partiet ifråga var klart för avhämtning närhelst jag fick tillfälle.

Jag hade inte riktigt fattat hur stort partiet jag just köpt var, när jag backade in bilen och lastade i den fick det bli flera vändor. Här är ungefär en fjärdedel av alltsammans:
Träbrädor lastade i bagageutrymmet på en röd bil, ungefär en fjärdedel av totala partiet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Däcken vart betydligt plattare, och bilen vart väldigt lättstyrd! Så inget ont som inte har något gott med sig. Det blev fyra sådana vändor innan allt var hemma i garaget. Sedan började det fantastiskt roliga jobbet med att skruva fast alltihop på väggarna. Tanken var att täcka en lång, och en kortvägg. Det gjorde jag också till slut, det blev ett tjugotal brädor över.
Vill minnas att det gick åt ett par tusen skruv. Men nu var i alla fall väggarna täckta, och utgångsläget ett helt annat.
Garage med nytt träklätt vägg och stege, med fokus på renoveringsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av ett garage med nyinstallerade, obehandlade träbrädor på väggarna och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så kunde jag då börja fundera lite på hur jag ville ha det, en fortsättning på bänken nere i hörnet som löpte utmed långväggen. Någon sorts spånutsugssystem och en fast plats för kap o gersågen. Och jag ville dessutom ha en dammsugare som startade automatiskt när sågen startades. Det blev ett separat elsystem för detta, dammsugaren har ju ett "automat" läge. Så dammsugaren har alltid ström tillkopplad, sågens elkontakt sitter inpluggad i dammsugaren, som därmed startar så fort sågen startar, och går ca. 5-10 sekunder efter att sågen stannat. Mycket effektivt! Så några ramar till bänkar smiddes ihop, ett elsystem knåpplades till, och alltsammans fortskred ungefär som jag tänkt mig.
Nybyggda väggar i garage med träpanel och elektriskt kopplingsskåp samt ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg i garage förstärkt med nyinstallerade träbrädor, eluttag och verktygslåda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstärkta väggar med skenor och bänk i ett nyligen rensat och uppdaterat garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träarbetsbänk under konstruktion i ett verkstadsutrymme med förstärkta träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett garage med nyligen installerade träväggar och en arbetsbänk under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garaget med förstärkta väggar av träpanel och en bänk under konstruktion i träbjälkar stödd på en arbetsbock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garage med nytillverkade träbänkar och förstärkta väggar klädda i träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träklädd vägg i ett garage med en elkontakt och en vit PVC-rörinstallation för dammutsug ovanför en träbänk under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsutrymme med nymonterade träväggar och bänk, högst upp en grön och grå kap- och gersåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk i ett garage med en kap- och geringssåg av märket Ryobi, och PVC-rörsektioner i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågen på sista bilderna är inte den som slutligen hamnade där, jag lyckades inte få till något vettigt utsug från den. Jag bytte senare ut den mot en modell som fungerade mycket bättre där. Mer om detta senare, nu avslutar jag här för denna gång. Ha en fin kväll alla!
 
  • Gilla
  • Wow
Magnus Larsson och 5 till
  • Laddar…
Eftersom det är alldeles för varmt för att få något gjort ute i solgasset, så kan man ju göra lite nytta inomhus istället kanske?
Ja, bänken var ju klar. Den klädde jag med MDF skivor och fortsatte bygga rörsystemet för spånutsug. Dammsugaren och hinken för spånuppsamling hamnade under bänken och anslöts till röret ovanpå bänken med slang. Knivventiler monterades för att kunna dirigera suget.
Hink med plaströr och slang för spånuppsamling i ett hemmasnickarprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörsystem med knivventil och slang för spånutsug installerat under arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dammsugare och spånuppsamlingshink under arbetsbänk, anslutna med slangar för spånutsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har faktiskt fungerat riktigt bra hittills.Jag hade lite funderingar över plaströren och ev. problem p.g.a. statisk elektricitet, men det har inte varit några problem än. Kap o gersågen som slutligen hamnade där blev en DeWalt, en av dom enklare modellerna. Mycket p.g.a. hur bra den styr upp spånet i sugslangen som är kopplad till den. Sedan råkade jag få syn på en radialarm såg. Och en sådan bör väl finnas i en snickarbod? Så efter att ha släpat hem den från Ö-vik, fick den en alldeles egen plats i änden på bänken. Lite knepigt att justera in bordet på dom där, och lika knepigt var det att få till ett fungerande spånutsug för den. Men det gick skapligt, inte perfekt, men skapligt. Så nu kan jag växla utsuget mellan sågarna med knivventilerna, riktigt praktiskt!
Verktygsbänk i snickeri med DeWalt kapsåg, sugslangar och verktygshållare på väggen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av en arbetsbänk med monterade plaströr för spånutsug nära en kap- och gersåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En arbetsbänk med MDF skivor och ett anslutet rörsystem för spånutsug under en kap- och gersåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kap- och gersåg monterad på en arbetsbänk, med spånutsugsslang och MDF-skivor, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radialarmsåg monterad på arbetsbänk med anpassat spånutsugssystem och MDF klädd arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken med det här knåpandet var ju som ni förstår att ha en lång arbetsyta med stationära sågar, för att täcka det behovet.
Har dock upptäckt efter en tids användning att bordet på radialarm sågen tenderar att ändra sig lite, det verkar sjunka lite i framkant. Så det har jag måstat justera ett par gånger. Vet inte riktigt vad det kan bero på heller. Ska ta tag i det så småningom, det funkar ju ändå eftersom jag bara tvärkapar i den. Men lite irriterande är det. Nu behöver jag glass, så ni får ha det så bra i sommarvärmen!
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Trodde inte att det varit SÅ länge sedan jag var inne här sist, höll aldrig på att hitta igen tråden. Det har varit mycket annat sedan i somras, så att sätta sig vid datorn har inte prioriterats. Nåja, nu har jag lite tid till det. Fortsätter väl där jag slutade sist, väggarna klädda med panel, bänkskivor på plats och spånutsug och sågar också där dom ska vara. Såg på Youtube för länge sedan någon som satte upp "french cleats" på sina väggar för att kunna hänga upp i stort sett vad som helst i verktyg eller materialväg.

Såg väldigt praktiskt ut, så jag sågade till ett gäng 90mm breda "remsor" av plywood, klöv dom sedan på längden med klingan på bordssågen i 45 graders vinkel. Vips så hade jag ett gäng "french cleats" i 1,5m längder. Skruvade fast dom längs efter långväggen på lämpligt avstånd från varandra, och där var mina upphängningar för div. olika verktyg.
Verkstad med panelklädda väggar och en arbetsbänk, "french cleats" på väggen för verktygsupphängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsrum med väggpanel, arbetsbänk, skåp, och olika verktyg och material på hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då var det ju bara att fundera ut div. hållare att hänga upp där. Först blev det en hållare för mina 12V blå Bosch maskiner
Verktygsvägg med upphängda Bosch borrmaskiner på "french cleats" och hylla med diverse föremål ovanför en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan var det bara att gå loss med fantasin, Det blev hållare för tejprullar, dammsugare, dyckertpistol, tumstockar o pennor och några till. Väldigt praktiskt att kunna se vart grejorna finns.
Verktygshylla med upphängda elverktyg och verktygslådor i ett organiserat garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygshållare med flera upphängda Bosch 12V batterier på plywoodpanel med french cleats på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygshållare av plywood med utskurna hål på arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsvägg med french cleats och upphängda verktyg såsom klämmor samt blå förvaringslådor med skruv och spik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsvägg med träpanel och french cleats som håller verktyg och verktygshållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygshållare monterad på trävägg med dyckertpistol och borrmaskin samt förvaringshyllor för förpackningar och småsaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sedan micklade jag upp ett litet materialställ på kortväggen ovanför min bänk, för att kunna få undan virke som är ungefär mellan 1 och 3meter långt. Blev också bra att få upp det på väggen så jag kan se vad som finns. Allt det upphängningsmaterialet köpte jag på Biltema, och det passade ju bra till det här.
Verktygshyllor installerade på trävägg med "french cleats"-system för enkel upphängning av verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska jag bort till bekanta och hjälpa till med att bära en gammal rikt o planhyvel från en släpvagn och in i ett garage. Får se hur det går. Hoppas ni alla har det gott så här dagarna innan stora kaoset.
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Cheesen
P P-G H skrev:
Trodde inte att det varit SÅ länge sedan jag var inne här sist, höll aldrig på att hitta igen tråden. Det har varit mycket annat sedan i somras, så att sätta sig vid datorn har inte prioriterats. Nåja, nu har jag lite tid till det. Fortsätter väl där jag slutade sist, väggarna klädda med panel, bänkskivor på plats och spånutsug och sågar också där dom ska vara. Såg på Youtube för länge sedan någon som satte upp "french cleats" på sina väggar för att kunna hänga upp i stort sett vad som helst i verktyg eller materialväg.

Såg väldigt praktiskt ut, så jag sågade till ett gäng 90mm breda "remsor" av plywood, klöv dom sedan på längden med klingan på bordssågen i 45 graders vinkel. Vips så hade jag ett gäng "french cleats" i 1,5m längder. Skruvade fast dom längs efter långväggen på lämpligt avstånd från varandra, och där var mina upphängningar för div. olika verktyg.
[bild] [bild]
Då var det ju bara att fundera ut div. hållare att hänga upp där. Först blev det en hållare för mina 12V blå Bosch maskiner
[bild]
Sedan var det bara att gå loss med fantasin, Det blev hållare för tejprullar, dammsugare, dyckertpistol, tumstockar o pennor och några till. Väldigt praktiskt att kunna se vart grejorna finns.
[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Och sedan micklade jag upp ett litet materialställ på kortväggen ovanför min bänk, för att kunna få undan virke som är ungefär mellan 1 och 3meter långt. Blev också bra att få upp det på väggen så jag kan se vad som finns. Allt det upphängningsmaterialet köpte jag på Biltema, och det passade ju bra till det här.
[bild]
Nu ska jag bort till bekanta och hjälpa till med att bära en gammal rikt o planhyvel från en släpvagn och in i ett garage. Får se hur det går. Hoppas ni alla har det gott så här dagarna innan stora kaoset.
Oj vad fint med alla verktygen på väggen... Det där skulle dock aldrig fungera hemma hos mig... Här behövs det dammskydd, har skruvdragare med sin laddare framme, allt annat i dammskyddade lådor. Ibland glömmer man en låda öppen medans man pysslar och oj vad det kan bli skitigt. Slipdamm är väl vanligast men ibland har det vart färg och olja... Inte lika kul i verktygen.

Gillar din 12v samling... Den är mer komplett än min.. hade gärna haft dremeln, fräsen och hyveln....(dammaskiner)
 
Tack Cheesen
Jo nog blir det lite dammigt, men det mesta försvann när jag skaffade en sådan där luftrenare som hänger i fyra små kättingar i taket. Den är påslagen nästan hela tiden och verkar fungera bra. Men helt dammfritt är det inte..
Jo jag gillar min 12V samling, mest på grund av formatet. Har dock inte hyveln, har inte behov av den tycker jag. Och med två st. 2 amp., två 3 amp. och ett 4 amp. batteri klarar dom enkelt mina behov. Proffsmagasinet hade kampanj nyss på Bosch prylar, så jag passade på att handla två st. 6 amp. batterier till samlingen.
Nyinköpta Bosch 12V 6.0Ah batterier och verktyg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har tillbringat dagen med att byta ut kap o gersågen. Har ju haft en DeWalt där fram till nu, men den har bara 216mm. klinga, och det blir lite för lite ibland har jag märkt. Kan någon säga efterklok? Har letat lite större såg ett tag, men det är inte alldeles enkelt. Men så råkade jag titta in i våran verktygscontainer på jobbet i Oslo en dag, och där stod en sagolik maskin alldeles ensam och övergiven. En Bosch GCM 12 GDL, och hade tydligen stått där ett tag.

Så jag tog reda på vem som ägde den, och ringde honom. Han verkade nästan ha glömt bort att han hade sågen där, och jovisst kunde han tänka sig att sälja den. Så vi kom överens om att sågen skulle byta ägare, jag tog med sågen hem och han fick fem lådor Singha öl av mig! En av dom bättre affärer jag gjort.
Bosch kap- och gersåg på ett rörigt arbetsbord, omgiven av verktyg och avsågade bitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och Boschen var ju dubbelt så stor som DeWalten, så det innebar ju att jag måste göra om bänken lite där sågen ska husera. Så häromdagen rev jag bort DeWalten och började göra plats för Boschen. Det har sett ut så här i ett par dagar nu, men det blir bra så småningom.
Hörn av verkstad med trävägg och arbetsbänk under renovering, tom plats där verktyg saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En arbetsbänk under konstruktion med verktyg, träreglar och en verktygslåda i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tur det finns att pyssla med så man slipper bli förslöad..
 
  • Gilla
F.Taleman och 2 till
  • Laddar…
P P-G H skrev:
Tack Cheesen
Jo nog blir det lite dammigt, men det mesta försvann när jag skaffade en sådan där luftrenare som hänger i fyra små kättingar i taket. Den är påslagen nästan hela tiden och verkar fungera bra. Men helt dammfritt är det inte..
Jo jag gillar min 12V samling, mest på grund av formatet. Har dock inte hyveln, har inte behov av den tycker jag. Och med två st. 2 amp., två 3 amp. och ett 4 amp. batteri klarar dom enkelt mina behov. Proffsmagasinet hade kampanj nyss på Bosch prylar, så jag passade på att handla två st. 6 amp. batterier till samlingen.
[bild]
Har tillbringat dagen med att byta ut kap o gersågen. Har ju haft en DeWalt där fram till nu, men den har bara 216mm. klinga, och det blir lite för lite ibland har jag märkt. Kan någon säga efterklok? Har letat lite större såg ett tag, men det är inte alldeles enkelt. Men så råkade jag titta in i våran verktygscontainer på jobbet i Oslo en dag, och där stod en sagolik maskin alldeles ensam och övergiven. En Bosch GCM 12 GDL, och hade tydligen stått där ett tag.

Så jag tog reda på vem som ägde den, och ringde honom. Han verkade nästan ha glömt bort att han hade sågen där, och jovisst kunde han tänka sig att sälja den. Så vi kom överens om att sågen skulle byta ägare, jag tog med sågen hem och han fick fem lådor Singha öl av mig! En av dom bättre affärer jag gjort.
[bild]
Och Boschen var ju dubbelt så stor som DeWalten, så det innebar ju att jag måste göra om bänken lite där sågen ska husera. Så häromdagen rev jag bort DeWalten och började göra plats för Boschen. Det har sett ut så här i ett par dagar nu, men det blir bra så småningom.
[bild] [bild]
Tur det finns att pyssla med så man slipper bli förslöad..
Tycker du det fungerar bra med 50mm-rör till dammsugaren? Och var har du fått tag i spjäll som passar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.