F Fisk3n skrev:
Hittade även en bild på köket. En strypning kvar! [bild]
Ha inte ihjäl någon bara.
 
  • Gilla
  • Haha
JJJBBBJJJ och 3 till
  • Laddar…
Jag blir så inspirerad av dig så nu har jag bestämt mig för att köpa lite limfog och bygga hallmöbler.
 
  • Gilla
Goelette och 1 till
  • Laddar…
Vad kör du med för frässtål till luckorna? Profilen ser väldigt trevlig ut :)

fortsätt kämpa, bra jobbat
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Har skummat igenom tråden och ska gå igenom den mer sen.
Verkligen fantastisk och köket kommer bli kanon. :love:
Limmat du enbart ihop Luckorna?

Använder du bara en handöverfräs eller bordsfräs?
Tack :) nu börjar det att bli många sidor att läsa igenom!

Luckorna limmas ihop i ramen och spegeln är flytande.

Jag använder mig av en Triton tra001 fräs. En handöverfräs som är gjord för att monteras i ett fräsbord. Den är på 2400w så den är rätt stark. Riktigt nöjd med den faktiskt, den kostade drygt 3000kr och den är värd varenda krona!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Ha inte ihjäl någon bara.
Haha, om snuset tryter kan jag inget lova!
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag blir så inspirerad av dig så nu har jag bestämt mig för att köpa lite limfog och bygga hallmöbler.
Spännande! En kregjig med, så är möbeln redan klar :) detta får du dela med dig av senare
 
F frollic123 skrev:
Vad kör du med för frässtål till luckorna? Profilen ser väldigt trevlig ut :)

fortsätt kämpa, bra jobbat
Det är ett cobolt stål, 226-007. Blev tjusiga luckor !
 
  • Gilla
Goelette och 1 till
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
Tack :) nu börjar det att bli många sidor att läsa igenom!

Luckorna limmas ihop i ramen och spegeln är flytande.

Jag använder mig av en Triton tra001 fräs. En handöverfräs som är gjord för att monteras i ett fräsbord. Den är på 2400w så den är rätt stark. Riktigt nöjd med den faktiskt, den kostade drygt 3000kr och den är värd varenda krona!
Ok, tack.
Då är det kanske en sådan jag ska införskaffa
Har du ett hemmabyggt fräsbord också?
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Ok, tack.
Då är det kanske en sådan jag ska införskaffa
Har du ett hemmabyggt fräsbord också?
Kan ta lite mer kort i veckan. Men såhär ser de ut. Detta är en gammal bild på såg och fräsbord! Helt okej setup då jag använder anhållet till både klyvsågning och fräsning
 
  • Gammal kombinerad klyvsåg och fräsbord med anhåll i ett verkstadsrum med spån och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Simsu och 6 till
  • Laddar…
Fantastiskt imponerande. Det där hade jag trivts med om jag kunde koppla bort barn, familj och vanligt jobb i ett år så hade jag älskat att kötta på sådär!

Byggde ju en egen snickarbod förra hösten och i våras. Ett mikroprojekt jämfört med vad du gör, men hursomhelst. Jag har insett att jag skulle älska att ha ett riktigt furugolv där inne istället för den epoxymålade betongen. Har funderat flera vändor på hur man skulle gå till väga men att skruva brädorna direkt ner i betongen har jag inte hört talas om förut. Men jag undrar hur man går till väga rent praktiskt? Borrar du med borrhammare snett ned genom fjädern och slår sen ner pluggen genom brädan? Lite mer information skulle uppskattas.

Min tanke har varit att att skruva 12mm plywood i betongen och sen skruva 15mm golv i plyfan, men frågan är om 12mm plywood räcker, känns knappt så?
Välorganiserad snickarbod med träväggar och diverse träbearbetningsmaskiner samt verktyg upphängda på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tallguy196 och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Fantastiskt imponerande. Det där hade jag trivts med om jag kunde koppla bort barn, familj och vanligt jobb i ett år så hade jag älskat att kötta på sådär!

Byggde ju en egen snickarbod förra hösten och i våras. Ett mikroprojekt jämfört med vad du gör, men hursomhelst. Jag har insett att jag skulle älska att ha ett riktigt furugolv där inne istället för den epoxymålade betongen. Har funderat flera vändor på hur man skulle gå till väga men att skruva brädorna direkt ner i betongen har jag inte hört talas om förut. Men jag undrar hur man går till väga rent praktiskt? Borrar du med borrhammare snett ned genom fjädern och slår sen ner pluggen genom brädan? Lite mer information skulle uppskattas.

Min tanke har varit att att skruva 12mm plywood i betongen och sen skruva 15mm golv i plyfan, men frågan är om 12mm plywood räcker, känns knappt så?
[bild]

Tack! Ja, det är riktigt kul att bygga hus och det tycker jag fortfarande! Sambon är inte lika mycket delaktig i produktionen som jag är, men så fort hon får 1 minut över så hänger hon med ut till huset Och börjar jobba! Det som jag tycker är tråkigt är att jag har inte gjort något annat än att spika,skruva och såga sedan mars månad. Jag längtar verkligen att kunna få vara hemma en kväll och umgås med familjen och bara göra något annat. Tack och lov är det julafton snart och då kanske jag håller mig undan arbetet.

Snygg verkstad och bra ordning! Skitkul att se när det är ordning på verktygen.

Japp, jag borrade med 5mm betongborr snett ner genom fjädern. Sedan i med en röd plugg, slå ner den så långt det går till den är jämskant med brädan. Sedan tar du skruven och slår ner pluggen ytterligare så att pluggen har gått genom brädan. Sen är det bara att skruva i skruven. Det finns dock betongskruv som är till för detta, men det var 3 veckors leveranstid på dom och jag han ej vänta. Så jag provade med plugg och skruv, och än så länge så har ej golven blåst bort. Det går ganska bra att borra och skruva fast golvet, men det tar sin tid.

Det går även att limma ihop hela golvet och lägga det flytande, men jag vet ej hur stor yta som är rekommenderat att göra det på.

Fast jag tycker att ditt betonggolv ser schysst ut så det enklaste är väl att låta det vara som det är :)
 
  • Gilla
Simsu och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Fantastiskt imponerande. Det där hade jag trivts med om jag kunde koppla bort barn, familj och vanligt jobb i ett år så hade jag älskat att kötta på sådär!

Byggde ju en egen snickarbod förra hösten och i våras. Ett mikroprojekt jämfört med vad du gör, men hursomhelst. Jag har insett att jag skulle älska att ha ett riktigt furugolv där inne istället för den epoxymålade betongen. Har funderat flera vändor på hur man skulle gå till väga men att skruva brädorna direkt ner i betongen har jag inte hört talas om förut. Men jag undrar hur man går till väga rent praktiskt? Borrar du med borrhammare snett ned genom fjädern och slår sen ner pluggen genom brädan? Lite mer information skulle uppskattas.

Min tanke har varit att att skruva 12mm plywood i betongen och sen skruva 15mm golv i plyfan, men frågan är om 12mm plywood räcker, känns knappt så?
[bild]
har du funderat på att limma mot betonggolvet då? Limmade när jag la fiskbensparkett och det sitter kanonbra..
 
Limma går nog skitbra, dock kan det vara svårt om brädorna är lite krokiga eller skeva att spänna ner dem ordentligt. Men det går ju helt klart att göra!
 
Är det fischers spikplugg som du syftar på?
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Godkväll!

2 veckor sedan jag uppdaterade här nu. Vi blev en till i familjen förra måndagen. En liten flicka som ska få heta viola. Allt med förlossningen gick bra och mamma och dotter mår bra. Så förra veckan var vi lediga. Inte en spik slog jag i förra veckan, därför blev det ingen uppdatering förra söndagen.

Denna vecka har det arbetats desto mer! Det börjar ta på snickeri jobben nu. Inte jättemycket kvar att göra på den fronten, däremot är det mycket målerijobb kvar. Mycket pill med målandet när det ska vara platsmålade snickerier!

Började veckan med att sätta upp taklisten i sovrum, hall och kök/vardagsrum.
Nyinstallerad vit taklist i ett rum med ljusa väggar och en olivgrön inbyggd hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svärmor och svärfar målade bröstningen i vardagsrummet. 1 strykning kvar.
Renoverat rum med nyuppsatta vita väggpaneler, bröstlister och en fönstersektion under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klinkersläggning i badrummet och tvättstugan. Samma klinkers som i hallen.
Nyinstallerade klinkers på ett badrumsgolv med ljusgrå fog och en avloppsbrunn i centrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fogat med ljus fog
Nyinstallerad klinkers i ett rum med ljus fog och synlig golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrummet
Nyinstallerade ljusgrå klinkerplattor i ett ofärdigt badrum med synlig rördragning och blå vattentät matta på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen lister runt dörren och lite fotlist.
Renoverat rum med nytt klinkergolv och en ommålad vit dörr, fotlister saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därefter lite bänkskivor i köket! En rostfri diskbänk. Bra och praktisk.
Installation av rostfri diskbänk och askbänkskiva i ett kök under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bänkskivan tillverkar jag av kvistfri Ask, limfog. Kanonfin skiva, även supertung.
Obehandlad kvistfri ask-bänkskiva på ett tillfälligt stöd i ett under renovering befintligt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omonterad kvistfri ask-bänkskiva ovanpå gröna köksskåpstommar med en integrerad rostfri diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visa bilaga 372745
Skarven limmas och skruvas ihop.
Unfinished wooden countertops made of knot-free ash wood prepared for installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanterna rundas till
En arbetsbänk med kvistfri askbänkskiva och en upp-och-nervänd slipmaskin på toppen, with construction materials around.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan montering
Kvistfri askbänkskiva under montering på gröna köksskåp, med verktyg och limflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Viola! Blev hur jävla bra som helst!
Ej färdiginstallerade köksskåp med bänkskiva och rostfri diskho, verktyg och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visa bilaga 372745
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.