Ni som tackat nej till fiber, ångrar ni er?

  • Nej, jag ser fortfarande ingen anledning att skaffa fiber

    37 Röster 56,1%
  • Ja, men jag har efteranslutit mig

    19 Röster 28,8%
  • Ja, och jag har inte får möjlighet att efteransluta mig

    10 Röster 15,2%
  • Antal röster
    66
Som komplement till tråden om att ångra sig efter att ha skaffat fiber tänkte jag att det vore intressant att se hur de som tackat nej tycker.

Här är tråden om de som skaffat:
https://www.byggahus.se/forum/threads/angrar-ni-att-ni-har-skaffat-fiber.348804/

Ni som har efteranslutit er får gärna komplettera med inlägg om hur pris, väntetid och leveranstid skiljde sig gentemot att ha hoppat på från början.

Och ni som inte fått möjlighet till efteranslutning får gärna tala om ifall ni fått nån som helst tidsuppgift om hur länge ni kan behöva vänta.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte för tre år sedan ett hus av några som tackat nej till Stadsnätsbolaget några år tidigare. Jag fasade för hur dyrt och svårt det skulle bli att ansluta sig i efterhand, med tanke på vad som stått i prospekt jag fått från samma bolag angående gamla huset. Inga summor, men rätt tydligt att det är ”nu eller jättedyrt”.

Från det att jag hörde av mig tog det två månader innan det var grävt, inkopplat och igång. Till samma pris och villkor, men lite högre hastighet, än det vi samtidigt väntat i ett år på i vårt gamla hus några kilometer därifrån.
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vi köpte för tre år sedan ett hus av några som tackat nej till Stadsnätsbolaget några år tidigare. Jag fasade för hur dyrt och svårt det skulle bli att ansluta sig i efterhand, med tanke på vad som stått i prospekt jag fått från samma bolag angående gamla huset. Inga summor, men rätt tydligt att det är ”nu eller jättedyrt”.

Från det att jag hörde av mig tog det två månader innan det var grävt, inkopplat och igång. Till samma pris och villkor, men lite högre hastighet, än det vi samtidigt väntat i ett år på i vårt gamla hus några kilometer därifrån.
Vet du hur det priset står sig i förhållande till de som anslöt sig direkt?
 
Nej. Hade ingen lust att betala flera tusen euro bara för att ansluta mig till något som inte går att ångra sen. När man kan få obegränsat trådlöst för 20€ i månaden som fungerar finns det inga incitament till att ansluta sig. De som har fiber måste ändå ha en trådlös anslutning till mobilen så de betalar dessutom för dubbla anslutningar. Det känns onödigt när man kan dela allt från telefonen. Och vill man mot förmodan efteransluta sig nångång så lär det knappast bli dyrare nu när infrastrukturen redan är dragen och betald.
 
  • Gilla
Plutus och 3 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vet du hur det priset står sig i förhållande till de som anslöt sig direkt?
Exakt samma. Enda skillnaden är att jag har snabbare uppkoppling än de som band upp sig ”från början”.
 
Hep Hep skrev:
Exakt samma. Enda skillnaden är att jag har snabbare uppkoppling än de som band upp sig ”från början”.
Är det öppen fiber, eller är det ett "privat nät"? Och vad menar du med snabbare uppkoppling, det är väl bara att grannarna ökar sin hastighet eller?
 
F Finndjävel skrev:
Nej. Hade ingen lust att betala flera tusen euro bara för att ansluta mig till något som inte går att ångra sen. När man kan få obegränsat trådlöst för 20€ i månaden som fungerar finns det inga incitament till att ansluta sig. De som har fiber måste ändå ha en trådlös anslutning till mobilen så de betalar dessutom för dubbla anslutningar. Det känns onödigt när man kan dela allt från telefonen. Och vill man mot förmodan efteransluta sig nångång så lär det knappast bli dyrare nu när infrastrukturen redan är dragen och betald.
Detta förutsätter dock att man har bra täckning. Där jag bor ska jag ha full täckning och har åtminstone 4 av 5 bars signal på telefonen. Trots det har jag 1.5-2 Mb/s på 4G nätet. På 3G nätet har jag 5-15 Mb/s. Nu bor jag inte heller ute i Norrlands mörka skogar utan någon km utanför Borensberg. Jag har väntat på fiber i över ett år nu och längtar till dess att det kommer.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nej jag är jättenöjd med det mobila. Kommer inte efteransluta mig heller för jag tycker det är onödiga pengar. Ja det går lätt att ansluta sig på min brevlåda =)
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Är det öppen fiber, eller är det ett "privat nät"? Och vad menar du med snabbare uppkoppling, det är väl bara att grannarna ökar sin hastighet eller?
Stadsnätsbolaget, eller vilket av deras varumärken de råkade använda här. Man betalar en fast kostnad för allt, inklusive tre års internet och något TV-paket. Alla andra på gatan fick tre år med 250 Mbit och jag fick 1000. Klart att de kan köpa upp sig, men det blir rätt mycket dyrare, då de behöver bryta paketpriset.
 
Krokben
Nej, när jag och frugan var nyinflyttade blev vi erbjudna att ansluta oss men eftersom vi tyckte att vi kunde lägga de där 20 pappen på den pågående renovering så struntade vi i det. Vi kör ADSL, inte det snabbaste kanske men det enda vi gör på datorn är ungefär att läsa på sidor, och så kollar vi givetvis på vår Smart TV men tvivlar på att vi hade märkt nämnvärd skillnad med fiber. Är väl kanske en annan sak om man laddar ner saker kontinuerligt eller spelar onlinespel.
 
F Finndjävel skrev:
Nej. Hade ingen lust att betala flera tusen euro bara för att ansluta mig till något som inte går att ångra sen. När man kan få obegränsat trådlöst för 20€ i månaden som fungerar finns det inga incitament till att ansluta sig. De som har fiber måste ändå ha en trådlös anslutning till mobilen så de betalar dessutom för dubbla anslutningar. Det känns onödigt när man kan dela allt från telefonen. Och vill man mot förmodan efteransluta sig nångång så lär det knappast bli dyrare nu när infrastrukturen redan är dragen och betald.
Efter att jag läst detta inlägg kom jag fram till att det nog ändå var ett misstag att skaffa fiber.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Efter att jag läst detta inlägg kom jag fram till att det nog ändå var ett misstag att skaffa fiber.
Eh, det inlägget handlade väl om priset för trådlöst bredband i Finland och inte här i Sverige.

Förövrigt tycker jag att det är onödigt att betala för något man inte behöver.
 
Ja det stämmer väll men skillnaden i pris är inte avgrundsstor om man säger så och i mitt fall skulle det inte vara svårt att efteransluta.
 
Krokben Krokben skrev:
Nej, när jag och frugan var nyinflyttade blev vi erbjudna att ansluta oss men eftersom vi tyckte att vi kunde lägga de där 20 pappen på den pågående renovering så struntade vi i det. Vi kör ADSL, inte det snabbaste kanske men det enda vi gör på datorn är ungefär att läsa på sidor, och så kollar vi givetvis på vår Smart TV men tvivlar på att vi hade märkt nämnvärd skillnad med fiber. Är väl kanske en annan sak om man laddar ner saker kontinuerligt eller spelar onlinespel.
Här avvecklade de ADSL när fibernätet var utbyggt. Vi köpte huset efter att man kunde anmäla sig, därför fick vi vänta två år (nu snart så) och betala 15 kkr mer än det skulle kostat att vara med från början. Jag är inte helt nöjd med 4G, kanske är mina grejer som är fel, men det fungerar dåligt trots god täckning.
 
Kan dra en kul (inte för de berörda) anekdot!
I ett nät vi installerade 2014 var det ett par som skulle sälja sitt hus och därför bestämt inte ville ha någon fiberanslutning, inte ens förbereda vid tomtgräns.
De nyinflyttade bad om kostnadsförslag ca ett halvår senare.

Om föregående husägare hade beställt, var kostnaden 12800ish efter rot.
Nya ägarna fick ett kostnadsförslag på 75000kr, då installation krävde över 100 meter bruten asfalt bl a.

Lyckligtvis för dem, så har byn en väldigt stabil VDSl tills vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.