Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
kisumisu
hsd hsd skrev:
Ju längre norrut man kommer desto större skillnad, där uppe är telia överlägset
Både ja och nej skulle jag säga.

Det beror som sagt var man är. Hos mig där jag bor är Telia dåligt. Fungerar men inte det bästa, medans Telenor full pott i täckning och helt annan kvalite på både surf och samtalskvalitet. Medans Telenor är stendöd ute i byn var sommarstugan är och där har Telia full täckning!

Varken Telia eller Telenor gör något åt täckningen, så har bådas kontantkort nu. Vill inte betala dyra abb för nåt som ej fungerar helt prima.

Har även lite erfarenhet av Tele2. Där kan jag säga att sämsta datanätet. Går ringa men surf :rolleyes: dock har jag endast roamat i deras nät men mitt finska abb. Om det nu har någon betydelse.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Vi har precis köpt ett hus, det finns fiber i gatan (stadsnät) men jag kommer inte ha tid/ork att dra in det direkt utan kommer köra DSL. Om det räcker för vår förbrukning kommer jag inte dra in fibern, det kostar 22k här i Helsingborg att få en tomte att blåsa in. All grävning måste man göra själv.
Räkna inte med att Telia kommer att lägga ner några stora pengar på att reparera telenätet.
Om det blir kabelfel så kommer dom typ i bästa fall försöka hitta trådar som är hela.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
För att förtydliga , det är allstå inga problem med täckning där jag jämför Telia - Tele-2, det är problem med datahastigheten. Bifogar ett exempel på vad jag fick via Telia, knappt någon gång som jag får mer är 10Mb/s (Oftast under 5Mb/s) hos Tele-2
 
  • Skärmavbild av bredbandsmätning som visar 202,18 Mbit/s nedladdning och 72,17 Mbit/s uppladdning med Telia 4G.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Vi har precis köpt ett hus, det finns fiber i gatan (stadsnät) men jag kommer inte ha tid/ork att dra in det direkt utan kommer köra DSL. Om det räcker för vår förbrukning kommer jag inte dra in fibern, det kostar 22k här i Helsingborg att få en tomte att blåsa in. All grävning måste man göra själv.
DSL kommer inte att räcka. Har du tur så kommer du att få behålla DSL ett tag och kommer dessutom att få vara ensam. Det är kraftig överhörning mellan trådarna så man använder liknande teknologier som på radion för att få upp hastigheterna i koppartrådarna, men är du ensam så kan det gå snabbt.

Där jag bor så stänger man dock ned kopparnätet i snabb takt. Eftersom det finns fibernät (inte telias dock) så betalar inte Telia för att reparera något alls. Vi hade en avgrävning för ett par år sedan, ett hundratal hushåll saknade telefon och DSL. Det tog två månader innan Telia valde att laga det. När de var klara så hade många sagt upp DSL och fast telefoni för att få något som fungerade. Företagarna bytte till mobila betalterminaler osv.

En granne ville ha in koppar i sitt hus, det skulle kosta honom 40000kr trots att tråden fortfarande hängde på stolpen på tomten (från huset innan). I grannkommunen var det en som skulle behöva betala över hundra tusen för koppar.

Fibern betalar sig rätt snabbt iom billigare abonnemang, sju år räknade jag på att det skulle ta för en granne häromsistens. Då lät jag dock dem behålla fast telefon och fiber-TV också, utan detta skulle det gått ännu snabbare.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
DSL kommer inte att räcka. Har du tur så kommer du att få behålla DSL ett tag och kommer dessutom att få vara ensam. Det är kraftig överhörning mellan trådarna så man använder liknande teknologier som på radion för att få upp hastigheterna i koppartrådarna, men är du ensam så kan det gå snabbt.

Där jag bor så stänger man dock ned kopparnätet i snabb takt. Eftersom det finns fibernät (inte telias dock) så betalar inte Telia för att reparera något alls. Vi hade en avgrävning för ett par år sedan, ett hundratal hushåll saknade telefon och DSL. Det tog två månader innan Telia valde att laga det. När de var klara så hade många sagt upp DSL och fast telefoni för att få något som fungerade. Företagarna bytte till mobila betalterminaler osv.

En granne ville ha in koppar i sitt hus, det skulle kosta honom 40000kr trots att tråden fortfarande hängde på stolpen på tomten (från huset innan). I grannkommunen var det en som skulle behöva betala över hundra tusen för koppar.

Fibern betalar sig rätt snabbt iom billigare abonnemang, sju år räknade jag på att det skulle ta för en granne häromsistens. Då lät jag dock dem behålla fast telefon och fiber-TV också, utan detta skulle det gått ännu snabbare.
Så ser det ut på många ställen runt landet. Dessutom har ADSL blivit väldig dyrt. Telia höjde priserna i höstas som jag tror i ett försök bli av med tjänsten på så många ställen som möjligt.

EDIT: Man behöver inte betala för att vara ansluten till kopparnätet nu för tiden
För att kunna använda ADSL måste man först vara ansluten till kopparnätet med Telia BAS för 329 kr/mån och sedan tillkommer kostanden för ADSL.

ONSDAG 28 AUG 2019 KL 10:50 - Nu höjer Telia priserna på ADSL: "Telias tre ADSL-abonnemang Bredband 10, Bredband 30 och Bredband 60 kommer från och med månadsskiftet september - oktober bli mellan 60 och 80 kronor dyrare per månad. Expressen redovisar Telias nya ADSL-priser

Bredband 10 höjs från 409 kronor till 489 kr/mån. Ny årskostnad: 5 868 kronor.
Bredband 30 höjs från 439 kronor till 499 kr/mån. Ny årskostnad: 5 988 kronor.
Bredband 60 höjs från 489 kronor till 549 kr/mån. Ny årskostnad: 6 588 kronor."
 
Redigerat:
Nej, man behöver inte ha Telia BAS för 329:- i månaden. Det är bara om man även vill ha fast telefon.
Jag kör själv Bredband 30 och betalar bara(?) 499:- i månaden.
 
hsd
Har för mig att man kan ha adsl utan tele -abonnemang

Okey, så är det
 
useless useless skrev:
Nej, man behöver inte ha Telia BAS för 329:- i månaden. Det är bara om man även vill ha fast telefon.
Jag kör själv Bredband 30 och betalar bara(?) 499:- i månaden.
Tack för info, har ändrat i inlägget. Då har Telia ändrat det från när vi hade ADSL och vi behövde betala "koppar-avgift".

Nyfiken, vad får du för hastighet med ADSL?
 
Redigerat:
Ja, så var det förut men skillnaden var ganska liten om man inte ville ha fast telefoni.
Förr i tiden kostade fast telefon typ 450:- per kvartal eller nåt sån plus trafikavgifter. Ville man ha ADSL utan telefon fick man betala typ 70:- i månaden eller nåt sånt i 'kopparavgift'...

Nu verkar man bara kunna köpa Telia Bas om man vill ha fast telefon via kopparnätet? Mycket dyrare, men å andra sidan verkar det vara gratis att ringa både till fasta telefoner och mobiler inom sverige.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, så var det förut men skillnaden var ganska liten om man inte ville ha fast telefoni.
Förr i tiden kostade fast telefon typ 450:- per kvartal eller nåt sån plus trafikavgifter. Ville man ha ADSL utan telefon fick man betala typ 70:- i månaden eller nåt sånt i 'kopparavgift'...

Nu verkar man bara kunna köpa Telia Bas om man vill ha fast telefon via kopparnätet? Mycket dyrare, men å andra sidan verkar det vara gratis att ringa både till fasta telefoner och mobiler inom sverige.
Vad får du för hastighet med ADSL?
 
Det är faktiskt VDSL och jag har 16Mbit/s i princip varje gång jag kollar.
Men vilket år som helst ska IPonly gräva fiber här...
 
hsd
Jag hade drygt 60Mb då jag hade vdsl men det var avbrott ett par gånger om året, numera är det fiber och inga avbrott
 
useless useless skrev:
Det är faktiskt VDSL och jag har 16Mbit/s i princip varje gång jag kollar. Men vilket år som helst ska IPonly gräva fiber här...
Tur att det är VDSL för med ADSL kanske du bara fått en bråkdel av det. Inga funderingar på mobilt bredband?

Angående IPonly var de väldigt snabba på att muta in kunderna med bindande avtal men leveranserna släpar betydligt (diplomatisk uttryckt!). Det tråkiga är att även om ett område inte har tillräcklig anslutningsgrad för en etablering så håller IPonly på kontrakten för att hålla konkurrenterna borta. Även byalag som tröttnat på att vänta får nobben. Har varit mycket diskussioner om detta på Svenska Stadsnätsföreningen. Man kan ju alltid hoppas att det blir lite bättre efter EQT:s uppköp och när merge med Global Connect är klar.
 
På min adress kan jag få Telia XDSL, vad det nu innebär. Har bott i ComHem-hus sedan 2005, idag har jag 150/10, men det är ganska svajigt här, kan ha med routern att göra men det är ofta avbrott som gör att man måste starta om routern.

Jag vill såklart ha fiber, men jag behöver ju nån form av internet så fort som möjligt vid inflytt. Då tycker jag DSL verkar bäst, mobila bredband som är obegränsade är ganska dyrt tycker jag. Men jag har dålig koll, har inte funderat så mycket kring detta innan.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag vill såklart ha fiber, men jag behöver ju nån form av internet så fort som möjligt vid inflytt. Då tycker jag DSL verkar bäst, mobila bredband som är obegränsade är ganska dyrt tycker jag. Men jag har dålig koll, har inte funderat så mycket kring detta innan.
Ett tips är kolla med Telia vad du kan förväntas få för hastigheter beroende på vilket avstånd du har till telestationen. Sedan beror hastigheten också på vilken kvalitet det är på linan dit.

Med tanke på att Telia DSL-tjänster kostar från ca 500 kr finns det några alternativ med mobil bredband som har obegränsat data. Ring och be om "test-kort" så kan du testa vilken operatör som funkar bäst.

Mobilt bredband med obegränsad data
Net1.........300 kr/mån 12 mån sedan 400 kr/månad
Telia.........350 kr/mån 12 mån sedan 590 kr/mån.
Tele2........550 kr/mån
Telenor.....570 kr/mån
Tre...........400 kr/mån

Ps...
Någon som vet hur man lägger in en tabell med editorn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.