Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
MathiasS MathiasS skrev:
Har man inte lika bråttom är ju Airmaxprylarna (Nanobeam AC) lite mer prisvärda och dessutom sjukt stabila. Har kört i flera år utan avbrott nu. Men, lite annan prestanda förstås, både i kapacitet och latency.
Bra tips, dom glömde jag bort att nämna! :ok:
 
kisumisu kisumisu skrev:
Varifrån har pengarna kommit till 2G. Till 3G. Till 4G?
Det är ju det jag säger, de dyra trafikavgifterna som var i början.

Är det bara jag som minns vad mobiltelefoni kostade på 90-talet? Där betalde man ju både abonnemangsavgift, uppkopplingsavgift och minuttaxa. SMS kostade pengar (nästan 2 spänn styck vill jag minnas, jag var överlycklig när jag hittade en operatör som bara tog 10 öre per SMS).

Hittade en sida som listar mobiltelefonipriser från den tiden. Notera att datatrafik inte fanns, man fick köra uppringt så det var minuttaxa även för data på den tiden (GPRS kom inte förrän 2002).
https://ringabilligt.se/allt-var-inte-battre-forr/

Notera att dagens fastprisabonnemang inte dök upp förrän 2006.

Hittade den här intressanta rapporten från PTS (den är från 2012, vet inte om det finns nyare).
https://statistik.pts.se/media/1005...dband-till-och-med-foersta-kvartalet-2012.pdf
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Hur kan data bli dyrare trådlöst än via kabel?
Masterna är ju redan byggda. Inte är väl fibernät heller helt underhållsfritt.
Vadå masterna är redan byggda? Det är inte själva masten som kostar, det är basstationen, och det krävs ju en helt annan basstation för 5G.

Det är inget underhållet som är problemet, det är investeringskostnaden. Med fiber så är det normalt kunden som betalar. Tänk dig en 1 km lång gata. Vi säger att en tomt är 25 meter bred. 2 sidor av gatan. Det ger 80 hushåll. Varje hushåll betalar typ 20 000 för att få fiber. Det kostar alltså 1,6 miljoner att dra in fiber, men allt betalas av kunderna.

Om den där gatan istället ska täckas av 5G så kommer man antagligen behöva åtminstone 4 basstationer längs gatan, 25 hushåll per basstation. Det innebär då också att 25 hushåll delar på varje basstations kapacitet. Om vi säger att en basstation klarar 10 Gbit/s betyder det att varje hushåll får max 400 Mbit/s.

Nu vet jag inte vad en basstation kostar att sätta upp, skulle tippa på minst 100 000. Det är då 25 hushåll som ska dra in denna investering åt operatören. Vi säger en avskrivningstid på 10 år (det är nog tyvärr högt räknat). 10 000 per år behöver operatören alltså dra in (egentligen plus ränta), det blir 400 spänn per hushåll och år. Och hur skulle operatören då kunna hålla lägre pris på det mobila bredbandet än på fiber?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jag är ingen expert. Men dagens fiber iaf hos Telenor klarar 1gbps därefter måste utrustning bytas även där.
Fibern i sig klarar antagligen flera terabit/s, det är utrustningen in ändarna som begränsar. Det går redan idag att köpa utrustning som klarar 40Gbit/s över fibern, problemet är att den utrustningen är rätt dyr. Det är bara att googla på "40 gigbit fiber".

Hur kan utrustningsbyte på mast bli dyrare är det för att man måste använda dyrare personal och inte billig arbetskraft?
Det är utrustningen som är dyrare.

Basstationer för mobiltelefoni är inget som direkt massproduceras jämfört med t.ex. fiberswitchar. De switchar som sitter i fiberskåpen är samma typ av switchar som används i datacenter och hos företag som har fibernätverk lokalt. Det är standardutrustning som masstillverkas och det går att pressa priserna rejält.

Fiber kanske inte kostar men det kostar gräva
En gång ja. Sen ligger kanalisationen där och om fibern behöver bytas ut så blåser man ur den gamla och blåser i en ny. (I alla fall de fibrer som dras till villor.)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Svarstiderna kommer att bli bättre i 5G (över tid, just nu är de sämre i 5G än i 4G), men inte lika bra som fiber. Om några år så kommer 5G att komma ned till runt 3-5ms på radion (RTT). Då börjar det vara användbart rent tekniskt, men detta kräver väldigt bra infrastruktur.
Vilken 5G implementering avser du för de tekniska värdena blandas friskt beroende av hur man valt lösning och frekvensband. Och man måste då ta hänsyn till hela lösningen flera tar det bästa från varje lösning t.ex. 700MHz eller 3,4-3,6 GHz. Flera journalister tar de bästa värdena och anger som "detta är 5G".
Ericsson har lite beskrivet här om olika tjänster/funktioner - https://www.ericsson.com/en/5g/5g-platform tror inte det skiljer så mycket om man byter ut till Huawei eller Nokia.
 
N Nerre skrev:
Det är ju det jag säger, de dyra trafikavgifterna som var i början.

Är det bara jag som minns vad mobiltelefoni kostade på 90-talet? Där betalde man ju både abonnemangsavgift, uppkopplingsavgift och minuttaxa. SMS kostade pengar (nästan 2 spänn styck vill jag minnas, jag var överlycklig när jag hittade en operatör som bara tog 10 öre per SMS).

Hittade en sida som listar mobiltelefonipriser från den tiden. Notera att datatrafik inte fanns, man fick köra uppringt så det var minuttaxa även för data på den tiden (GPRS kom inte förrän 2002).
[länk]

Notera att dagens fastprisabonnemang inte dök upp förrän 2006.

Hittade den här intressanta rapporten från PTS (den är från 2012, vet inte om det finns nyare).
[länk]
Haha, hade helt glömt bort vilka hemska minuttaxor man hade på den tiden! :D
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Kom på att jag glömt ge exempel på punk-till-punkt utrustning för eget bruk på samfälligheten. Ubiquiti har några prisvärda lösningar man kallar airFIBER som klarar mycket långa sträckor. Se längst ner på sidan för olika frekvenser och räckvidd: [länk] Priser: [länk]
Och så behöver man ju ett par master. Med lite letande brukar man kunna få tag på begagnande 3- eller 4-kantsektioner, mellan 2-4 meter styck. Dessa är väldig stabila men kräver gjuten mastfot.
Begagnade 3- eller 4-kantiga mastsektioner staplade på pallar utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett enklare och billigare alternativ är teleskopmast som brukar fungera upp till ca 15 meter. Klarar enklare last som tex ett par airFIBRE. Finns på eBay: "Steel Telescopic Mast 50ft 15m Push-up Mast. Heavy Duty Radio Tower Radio Mast"
Stålteleskopmast med kabelstöttor, 15 meter hög, för enkel radiokommunikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AndersS skrev:
Flera journalister tar de bästa värdena och anger som "detta är 5G".
Ja, media är ju generellt väldigt dåligt insatta när det gäller teknik som tex 5G...
 
G
E eddiw skrev:
Det finns mobila bredband med obegränsad datamängd, men de kostar väsentligt mer i månaden (för abonnemanget) än ett fiberabb. Tror Tele2 har för 499:- / månad.
Om du skapar eller går med i en grupp med minst 3 st Tele2 Unlimited-abb i samma grupp, så får du 150kr/månad i rabatt.
 
G GargamelSE skrev:
Om du skapar eller går med i en grupp med minst 3 st Tele2 Unlimited-abb i samma grupp, så får du 150kr/månad i rabatt.
Tele-2 unlimited har vi inom arbetet och upplever Tele-2 som totalt överbelastat 4G nät.

Har Telia privat vid sidan av (ej unlimited) , oavsett var vi är i arbetet (med få undantag) har jag överlägset mycket bättre fart på Telias 4G nät.

Tvingar jag över mobilen på enbart 3G "H+" så går Tele-2 nätet ofta snabbare än om man har 4G aktiverat ! Men det beror väl på att de flesta idag automatiskt hamnar på 4G med sina lurar, så 3G nätet utnyttjas mindre.

Nästan så man tror Tele-2 har nån QoS parameter som begränsar 4G för unlimited users ?

Fördelen med Tele-2 är priset för extra data SIM vid unlimited så man kan ha till 4G modem, platta etc.
 
G
F fusion skrev:
Tele-2 unlimited har vi inom arbetet och upplever Tele-2 som totalt överbelastat 4G nät.

Har Telia privat vid sidan av (ej unlimited) , oavsett var vi är i arbetet (med få undantag) har jag överlägset mycket bättre fart på Telias 4G nät.

Tvingar jag över mobilen på enbart 3G "H+" så går Tele-2 nätet ofta snabbare än om man har 4G aktiverat ! Men det beror väl på att de flesta idag automatiskt hamnar på 4G med sina lurar, så 3G nätet utnyttjas mindre.

Nästan så man tror Tele-2 har nån QoS parameter som begränsar 4G för unlimited users ?

Fördelen med Tele-2 är priset för extra data SIM vid unlimited så man kan ha till 4G modem, platta etc.
Jag har inga problem med tele2 i varesig stockholm eller Oskarshamn. Märker ingen överbelastning iaf.
 
hsd
Ju längre norrut man kommer desto större skillnad, där uppe är telia överlägset
 
Glömde nämna att vi har noterat genomgående försämring sista året på ett av våra platskontor och samma där jag bor, vilket jag tolkar att fler användare nyttjar nätet. Även kollegor som bor utspritt i norra Svealand har samma uppfattning.

Tror många nappat på Tele-2s drive om unlimited prova på.

Att Telia är bättre ju längre norrut man kommer har det varit hela tiden sen GSM nätet började byggas ut runt 1992-93
 
kisumisu
N Nerre skrev:
Det är ju det jag säger, de dyra trafikavgifterna som var i början.

Är det bara jag som minns vad mobiltelefoni kostade på 90-talet? Där betalde man ju både abonnemangsavgift, uppkopplingsavgift och minuttaxa. SMS kostade pengar (nästan 2 spänn styck vill jag minnas, jag var överlycklig när jag hittade en operatör som bara tog 10 öre per SMS).

Hittade en sida som listar mobiltelefonipriser från den tiden. Notera att datatrafik inte fanns, man fick köra uppringt så det var minuttaxa även för data på den tiden (GPRS kom inte förrän 2002).
[länk]

Notera att dagens fastprisabonnemang inte dök upp förrän 2006.

Hittade den här intressanta rapporten från PTS (den är från 2012, vet inte om det finns nyare).
[länk]
Jodå det kommer jag ihåg. Huga vad hemskt!
Den tiden lekte man inte heller med mobilen, de mesta var väl spela snake :crysmile:

Minns också när GPRS kostade 15kr per MB...konkurs om man skulle tanka en film :p

Men den tiden var det väl stort sett bara företag som använde dessa tjänster och som privatperson ringde man mest korta samtal.

Så visst har egentligen allt blivit betydligt billigare :thinking:

Det jag menar att alla behöver ju inte 5G eller fiber. Vissa områden går det bra tom med 4G så som det är idag. Vi kanske behöver 25Gbit om 20år. Men det är då inte idag. :thinking: O vid det laget har vi säkert 10G ;)

Som det redan sagts är det ju video som drar det mesta. Dvs det krävs ingen stor kapacitet ens styra ett smart hem eller göra det nödvändigaste via internet.
 
Vi har precis köpt ett hus, det finns fiber i gatan (stadsnät) men jag kommer inte ha tid/ork att dra in det direkt utan kommer köra DSL. Om det räcker för vår förbrukning kommer jag inte dra in fibern, det kostar 22k här i Helsingborg att få en tomte att blåsa in. All grävning måste man göra själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.