Hej, ska riva och fixa med golv och vägg och kommer då att a hela syllen framme på huset. Vad jag kan se så är syllen helt ok efter att ha stått i hundra år. Den är skadad på några få ställen och då med ca 20-30 cm. Så jag har inga ambitioner att byta denna då den kommer stå pall i hundra år till (då är jag också borta sedan länge:)...
Men, finns det anledning att behandla syllen nu när jag har läge? Och isåfall vad ska den behandlas med, vanlig träolja, färg, medel? Eller inget alls, bara låta den vara?

Tacksam för svar av dem som vet, inga spekulationer önskas i denna tråd ;)
 
T
Enda man brukar göra är att kolla så den har en tätning mellan betong/sten , antingen ett gummi membran eller tjärpapp, var ett vanligt fel på glada 70- talet när dom byggde hus, glömma sylltätningen och då ruttnar den upp.
 
T Takläggare skrev:
Enda man brukar göra är att kolla så den har en tätning mellan betong/sten , antingen ett gummi membran eller tjärpapp, var ett vanligt fel på glada 70- talet när dom byggde hus, glömma sylltätningen och då ruttnar den upp.
Nej tyvärr finns det finns inget mellan syllen och betongstenen. Det är dock hundra år som den stått och klarat sig så pass bra (högt ovan mark) så att börja lyfta huset av den anledningen känns inte prioriterat. Det får bli tätning på den nya syllen om 100 år.
 
T
Har du upp reglat golv inne? 50mm*75mm reglar en bit upp från själva betongen.
eller är syllen varm till?
Brukar bli problem om betongen blir för kall, det är då den äter sönder virket.vilket du kanske nu ska göra, isolera bättre mot plattan.

Problemen dom har på 70-tals hus är just syll mot betong, sedan har dom ett flytande lager isolering på betongen, det gjorde att syllen står mot kal betong utan avskiljning.
 
T Takläggare skrev:
Har du upp reglat golv inne? 50mm*75mm reglar en bit upp från själva betongen.
eller är syllen varm till?
Brukar bli problem om betongen blir för kall, det är då den äter sönder virket.vilket du kanske nu ska göra, isolera bättre mot plattan.

Problemen dom har på 70-tals hus är just syll mot betong, sedan har dom ett flytande lager isolering på betongen, det gjorde att syllen står mot kal betong utan avskiljning.
Torpargrund, fast med en ram av betongsten (typ som lecablock). Ordentligt gjort för att vara så gammalt...
 
T
T Takläggare skrev:
Kan gå bättre då, men hitta ett reportage här på byggahus just angående syll på 50-70 talet, läs den.:)

[länk]
Tack för tipset!
 
Någon som har andra idéer gällande frågeställningen ovan?
 
  • Gilla
Math87
  • Laddar…
Har det gått hundra år sedan 50 talet. Då hade jag varit död sedan länge ;)
 
R RoBo skrev:
Har det gått hundra år sedan 50 talet. Då hade jag varit död sedan länge ;)
?
 
Takläggare skriver om 50-70 talet och du om att syllen stått i hundra år. Lite ironi från mig.
 
R RoBo skrev:
Takläggare skriver om 50-70 talet och du om att syllen stått i hundra år. Lite ironi från mig.
Hehe jo tanken slog mig också tidigare :)
 
V Vinterland skrev:
Någon som har andra idéer gällande frågeställningen ovan?
Är i exakt samma läge med vår lillstuga tillbyggd på 1920 talet.

Har du bilder?
 
  • Gilla
Eikichi87
  • Laddar…
Det som gör att gamla syllar står sig är den överlägsna virkeskvaliteten. Samt att man tog till extra material som kunde offras för lång livslängd, dvs man "överdimensionerade" virket för att en hel del skulle kunna ruttna bort med tiden utan att påverka stabilitet eller bärighet. Riskkonstruktioner är välkända sedan urminnes tider, man bara inte kallade dem för det, men man använde det bästa/motståndskraftigaste materialet och tog höjd för naturligt "slitage".

Alltså finns det inget mirakelmedel att behandla ytan med, eftersom det är sas inbyggt i virkeskvaliteten.
Det enda som ev kan förbättras är vad som tidigare nämnts, fuktisolering från grunden, men det är ett besvärligt ingrepp som knappast är värt jobbet. Då kan man lika gärna vänta tills syllen måste bytas på riktigt, vilket förmodligen ligger ytterligare 100 år fram i tiden.

Ett undantag är väl om syllen ligger öppen/exponerad utåt så det kan regna/skvätta mot den, som på en korsvirkeslänga. Då är det vanlig trätjära som gäller. Den är fuktöppen, vattenavstötande, samt innehåller träets egna antibakteriella ämnen som försvårar röta och påväxt.
 
  • Gilla
Vedspisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.