Varje gång någon pratar om det så är man ju ett steg närmare genomförandet. Det innebär dock inte att det blir något denna gången...
 
Klaugust Klaugust skrev:
Bra grävt! Det verkar stämma bra det. Och det är inte ens "attefallshus" i bred bemärkelse som påverkas av regeländringen (som Boverket först föreslog) utan bara komplementbostadshus. Dvs, för att få bygga 30 kvm måste byggnaden utgöra en egen bostad. Jag har inte superstor erfarenhet av det här, då de attefallshus jag ritat främst varit gäststugor med badrum men utan kök, men jag har läst här på Byggahus att det kan driva upp kostnaderna när det blir en självständig bostad. Ur minnet har jag för mig att vissa kommuner kräver en extra anslutningsavgift för VA osv, om man uppför ett komplementbostadshus för uthyrning istället för ett komplementhus för gäster.

Tack för källan, det gör saker mycket tydligare än att läsa vad folk tror och tredjehandskällor.
Min kommun tar hutlösa avgifter för Atterfallshus som ska ha avlopp/vatten, Några stackare som var snabba att bygga fick erfara det den hårda vägen när det dök upp en faktura. Numer är det känt så folk kollar upp det innan. Resultatet blev att här byggs det ytterst få Atterfallare och de som byggs byggs iaf på pappret som "förråd", "Garage" odyl... Sen att de har både vatten och avlopp som kopplas på efter slutbevis är en annan femma... Vad kommunen fick var istället en massa svartbostäder man inte har kontroll över för att man ska vara girig.
 
Likadant i min kommun. Folk bygger dockbistället utan bomöjlighet och inreder huset efteråt.

Samma sak med garage enligt bygglov. Man bygger garage med oinredd vind. Då slipper man betala för VA. Sedan inreder man vinden.
 
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Nu kom ett pressmeddelande om detta, förslaget är att det blir från första mars nästa år:
[länk]
"M, SD och KD reserverar sig när det gäller reglerna för komplementbyggnader och bygganmälan."
Betyder det att de kommer rösta emot?
Försöka få V med på tåget?

Alltså bara politiskt spel i så fall ... :(
 
Om de reserverar sig så röstar de väl inte alls? Dvs, politiskt spel.

M ville ha 32kvm istället...
 
Det är bara så synd att den nya ytan bara gäller för bostadsändamål. Jag hade siktat in mig på att få 5 kvm extra i ett garage.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det är bara så synd att den nya ytan bara gäller för bostadsändamål. Jag hade siktat in mig på att få 5 kvm extra i ett garage.
Jag håller med, men inte för egen del. Jag har redan 40kvm byggrätt för ett garage.... :-/

De flesta med min byggrätt bygger dock ett gästboende ovanpå, så jag skulle ju i praktiken kunna bygga mig en hel stugby påmtomten. Garage, attefall och friggebod...
 
Vad menas med i närheten av befintligt bostadshus?
Skulle vilja bygga ca 30-40 m från befintligt för att senare kunna bygga garage i mellan.

Vad händer om man skulle dela tomten och komplement bostadshuset hamnat på den ”andra” delen? Tanken om någon av oss skulle gå bort och för ekonomins skull kunna sälja bostadshuset men bo kvar själv i komplimentbostadshuset och garaget kvar.
 
Du kommer ju dela avlopp etc med stamfastigheten, kan bli knöligt att dela upp dessa senare.

Det där med att bygga attefallare och sedan stycka av har redan varit uppe, i alla fall i den kommunen jag tittat på. Där sa kommunen blankt nej till avstyckningen. Så räkna inte med att få göra det, du kanske ska söka ett vanligt bygglov istället?
 
P Petter Forsen skrev:
Vad menas med i närheten av befintligt bostadshus?
Skulle vilja bygga ca 30-40 m från befintligt för att senare kunna bygga garage i mellan.

Vad händer om man skulle dela tomten och komplement bostadshuset hamnat på den ”andra” delen? Tanken om någon av oss skulle gå bort och för ekonomins skull kunna sälja bostadshuset men bo kvar själv i komplimentbostadshuset och garaget kvar.
Vill minnas att jag såg något rättsfall där liknande avstånd inte ansågs uppfylla kraven för en attefallsbyggnad.
 
Man får heller inte placera för nära en annan byggnad. Det får inte "upplevas" som en utbyggnad av befintlig byggnad. T.ex. får man inte bygga ihop en komplementbyggnad och huvudbyggnad med ett skärmtak. Har inget med nya reglerna att göra utan varit så redan innan.
 
I InsidersUnited skrev:
Du kommer ju dela avlopp etc med stamfastigheten, kan bli knöligt att dela upp dessa senare.

Det där med att bygga attefallare och sedan stycka av har redan varit uppe, i alla fall i den kommunen jag tittat på. Där sa kommunen blankt nej till avstyckningen. Så räkna inte med att få göra det, du kanske ska söka ett vanligt bygglov istället?
Det är möjligt att stycka av. Men det är absolut ingen självklar rätt, styrs av planerna för området (kommunens tyckande) och lantmäteriet i slutändan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.