Hej

Har nu fått fiber och har ett mess-nätverk hemma. Men vill även ha trådar till vissa rum då det spelas spel på nätet och jag vill då ha det laggfritt. I dagsläget har huset inga fördragna rör i väggar eller liknande där jag kan koppla alla ethernetkablar. Så jag skulle vilja ha tips på hur ni gjort med kabeldragning i ett äldre hus där man inte tänkte på detta när man byggde huset.

Kan man koppla bort alla gamla kopparkontalter (gamla telefonledningar) och dra via dem eller är dem ens kopplade via rör? Huset är ett myresjöhus från 1990.
Har även gamla ingångar i vissa väggar för centraldammsugare som jag kopplat bort. Skulle man kunna dra det där?

Har en plan där jag borrar ett hål från mediamodulen som jag har fiber via, ut ur huset och runt för att få det till andra rum för att sedan borra in mig där igen och gömma kablarna under panelen.

Har även funderat på ifall man ska försöka dra upp en kabel till vinden och koppla en switch där så man kan dra vidare till alla rum men då blir det så fult med alla kablar från tak som dimper ner plus att det är så jävla varmt på sommaren på vinden så jag vet inte om switchen skulle klara det.

Har ni några bra tips för en som inte riktigt kan komma på hur man bäst drar det i ett oförberett hus? Är duktig på nätverk överlag och har alltid hållet på med datorer men att få det tsmisigt till rätt rum är en annan femma.
 
Du kan dra ur gamla teleledningar ur rören om de inte används längre och dra nätverkskabel där istället.

Gamla rör för centraldammsugare får du ju in massor med kabel i, men uttagen kanske inte sitter där du vill ha,uttagen.

Finns krypgrund att dra i?

Du kan kanske dra relativt diskret genom garderober, klädkammare, tvättstuga och liknande utrymmen där kabelkanaler inte stör estetiken då mycket.

Jag har dragit en del kabel upp på vinden och sedan borrat ner i innerväggarna och sedan fiskat upp kablarna i en rot dosa. Tålamodskrävande men det går.
 
  • Gilla
christian.delen
  • Laddar…
messijah messijah skrev:
Har en plan där jag borrar ett hål från mediamodulen som jag har fiber via, ut ur huset och runt för att få det till andra rum för att sedan borra in mig där igen och gömma kablarna under panelen.
Har du routern där, eller agerar första Mesh-noden router? Du måste ju dra ut dina LAN-kablar efter routern.
Hur många uttag har du tänkt ha och var / hur har du tänkt med switch(ar)?

Små trix är tillåtna gamla hus.
Tex rot-dosa och borra hål bakom golvlisten, fiska ut kablarna och gå vidare bakom golvlisten och kanske under en tröskel. Kan vara bra att ta reda på hur och var reglarna ligger i väggarna.
Utrymme mellan vägg och första garderoben liksom bakom om det råkar finnas lite plats och man har möjlighet att borra från vinden.
Sätta uttag i två rum mitt emot varandra så behöver man bara fixa fram kabel till ett ställe.

Använd Cat6 X-slim om du ska dra i telerör. Telerören går dock i en slinga från första till sista jack vilket kanske inte alls är där du behöver (2st) nätverksuttag.
Mediacentral där centraldammsugare satt kanske kan vara nått?

En låda med sparade överblivna tapeter är guld värd.
Jag brukar passa på att öppna nån vägg när frun reser bort. :rolleyes: En gång lyckades jag hänga en tavla över så hon inte märkte något förrän dagen efter hon kom hem :cool: Sen kommer tapeten oftast upp av sig själv om jag bara spacklat och gjort snyggt. :love:(y)
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
R
Efter att ha dragit nätverk i ett antal hus så kommer mina tips här.

Börja med en lämplig plats att dra alla kablar och rör till. Bäst är om man kan ha det utanför bodelen t.ex förråd/garage/tvättstuga/pannrum etc.
Det kan bli rätt mycket kablar när man väl börjar dra och man vill kanske inte sabba ett förvaringsutrymme som t.ex en garderob.
Du kanske vill ha en nas i framtiden och då vill man inte ha den inne som brummar.
Allt mitt är draget till rackskåpet i garaget.

Använd gamla telerör i största möjliga mån då det är lättast och oftast har alla rum telefonuttag, även antenn uttag kan du ju fundera på om du behöver.

Att dra på vinden är inga problem och blir snyggast om man har möjlighet.
Jag brukar kolla var i huset jag vill ha uttagen, t.ex bakom tvbänken har jag 2 dubbeluttag.
Mät och skaffa dig referenspunkter typ eluttag/teleuttag/antennuttag.
På vinden sen så är det inte alltid så lätt att veta exakt var man är, då letar man upp sina referenspunkter då man oftast kan se var det går ner rör till dessa under isoleringen + att du ser var mitten av väggen är så du borrar rätt mellan och inte igenom taket.

tänk på att hamna på rätt sida om reglarna, eluttag m.m är oftast spikade i dessa så vill man ha det bredvid så se till att du hamnar rätt.

Borra hålet på vinden och använd fisketråd med ett större blysänke då kan man dra lite upp och ner om man stöter på något på vägen typ spik etc för att ta sig förbi.

om du mätt allt rätt så borde du kunna fiska ur tråden i hålet som du gjort med dosborr där du tänkt placera uttaget.

sen använder du fiskelinan som dragtråd för slang eller kabel. Montera rotdosa i hålet och ditt nätverksuttag.

klart! (y);)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
En annan variant att skaffa en referenspunkt på vinden för att borra ner mitt i väggen är att dra i en spik intill väggen och mäta från denna där den kommer upp. ;)
 
Jag va i samma sits som dig för ett år sedan. Vi har ett enplanshus. Jag gjorde som så att jag sågade upp hyffsat stora hål i väggarna. Borrade sedan med ett långt bor rakt upp inneifrån väggen. Gick sedan upp på vinden och letade reda på borret. Drog sen ner slang med cat6 kabel. Hängde tavlor över hålen i väggen tills kommande renovering. Har samlat alla slangar i en garderob i hallen på översta hyllan. Anslutit cat6 till en patchpanel och sedan en switch mellan patchpanel och router. När renovering av hallen sker så ska det ordnas med ett ordentligt skåp. Eventuellt dra om kablarna/slangarna så jag kan ha det ute i verkstaden.
 
Tack för alla svar! Har tänkt lite nu och kommer att dra en kabel ut från mediaboxen, gömma den bakom en panel ute på fasaden upp på vinden och dra in den där jag väljer att ha switchen med nätverksskåpet. Sedan så kommer jag dra kablar därifrån upp till vinden och vidare till alla rum. Sedan få ner kablarna i väggarna och koppla in koppmingsdosor i rummen. Låter detta som en bra idé? Vad kommer jag att behöva för kablar, slangar, koppmingsdosor och dylikt? Har ni länkar på vad ni köpt så tar jag gärna info
 
messijah messijah skrev:
Tack för alla svar! Har tänkt lite nu och kommer att dra en kabel ut från mediaboxen, gömma den bakom en panel ute på fasaden upp på vinden och dra in den där jag väljer att ha switchen med nätverksskåpet. Sedan så kommer jag dra kablar därifrån upp till vinden och vidare till alla rum. Sedan få ner kablarna i väggarna och koppla in koppmingsdosor i rummen. Låter detta som en bra idé? Vad kommer jag att behöva för kablar, slangar, koppmingsdosor och dylikt? Har ni länkar på vad ni köpt så tar jag gärna info
Du behöver rotdosor. Finns kanske billigare. https://www.elbutik.se/product.html/multidosor-2?category_id=1960

Installationskabel cat6.

Slang. Jag valde att gå på 20mm slang. Blir enklare när man har 2kablar som ska dras i samma slang.

Patchpanel. Finns med fler portar ifall det behövs. https://www.kjell.com/se/produkter/...ckmontering/patchpanel-8-portar-cat.-6-p68896

En switch. Finns billigare och med fler portar. DEnna har dock POE och är managed. https://www.komplett.se/product/912...itchar-managed/ubiquiti-unifi-us-8-60w-switch

Lite patchkablar för att ha mellan switch och patchpanel.

Sen valfria nätverkssuttag. Jag valde Schneiders.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R
Tillägg till ovan:

En nätverkstestare är bra att ha så man ser att man kopplat rätt.
Du behöver inte en fluke dsx-602 för att testa med utan räcker med den billigaste ifrån Kjell (även fast det är kul att få protokoll på alla mätningar med fluken :rofl:)

Om du väljer den panelen från inlägget ovan så behöver du även ett slitsverktyg och kan även behövas beroende på vad du väljer för uttag.

MEN, jag skulle inte valt den utan kört på https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/keystone/19-patchpanel-keystone-p95456

och satt valfria keystone uttag.

8 portar är ingenting för ett hus, bara mitt tvrum och datorrum har 8st portar sammanlagt. Sen tillkommer resten av huset, Påbörjat patchpanel nummer 2 nu i racket. 24st i varje. :cool:

men en fråga:
Varför ska du borra ut kabeln på utsidan för att komma åt vinden?
Ligger inte vinden rakt ovanför din mediaomvandlaren?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Välj keystone annars kan det bli trångt att komma åt att komplettera i patchpanelen.

Håller också med om att dimensionera switch och panel med 24 portar direkt från början.

Beställ patchkablarna på nätet. Kostar då typ 29 kr st istf 59 kr. Blir en del pengar om du ska ha bortåt 24 st och finns i många olika korta längder och färger i nätbutiken.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
R
Alltså det här med att dra i innerväggar, på vissa av låter det så enkelt; bara sätta en rotdosa och fiska fram etc... mina mellanväggar har isolering, har inte era det?
 
K Kurtivan skrev:
Alltså det här med att dra i innerväggar, på vissa av låter det så enkelt; bara sätta en rotdosa och fiska fram etc... mina mellanväggar har isolering, har inte era det?
Mina väggar innehöll isolering. Sågade upp ett lite större hål en bit upp på väggen så jag kunde trycka undan isolering. Hade även tvärgående reglar i väggarna som jag var tvungen att borra igenom. Va lite jobb, men inte överdrivet svårt.

I övrigt håller jag med om att använda sig av Keystone. Ångrar att jag inte själv gjorde det valet när jag ordnade med mitt. Ska definitivt byta när jag ska flytta min "central".
 
K Kurtivan skrev:
Alltså det här med att dra i innerväggar, på vissa av låter det så enkelt; bara sätta en rotdosa och fiska fram etc... mina mellanväggar har isolering, har inte era det?
Mina innerväggar har ingen isolering, men reglar vågrätt som ställer till det.
Hade dock "fiskelycka" bakom städskåpet i köket vilket gav mig nätverk och antennuttag i vardagsrummet. (y)
I en annan vägg kommer kablage från sidan i väggen mellan två rum och förser båda rummen med nätverk. :D
Och slutligen så gjorde jag en vässad böjd "nål" av 16mm VP-rör för att komma genom golvbjälklagets gullfiber, gå lite i sidled och ut i ett hål i källartaket :surprised:
Jag finner ett visst nöje i att anta utmaningen att klura ut hur man löser kabeldragningen:cool:
 
JLyck JLyck skrev:
Slang. Jag valde att gå på 20mm slang. Blir enklare när man har 2kablar som ska dras i samma slang.
Detta kan inte nog betonas. Körde en dubbel X-Slim i 16 mm flexrör, och det var tajt som ****. Och ska du ändå göra uttag, passa på att sätta dit dubbla uttag och dra dubbel kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.