Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
9000kWh på 132m2 är ganska lite. Säkert att ni inte har någon värmepump? Eller eldar ni väldigt mycket?
Vi hade 8000 kw förra året med vår nuvarande Mitsubishi värmepump samt elradiator o vi reste typ 1.5 månad Januari-februari månad. Vi har haft kamin i 2 veckor. Eftersom vi har tillhyggt nu 40 kvm o kamin vi har räknat att vi ska ha 9000 kw. Samtidig vi ska inte använda övre våning o värmas övre våning med värmeflyttare. Ok kanske 10000 kw är ett rimligt siffra ? Tackar
 
Hej Thomas, Så fort vi var klar med utbyggnaden då upptäcktte vi att vår 15 år gamla Mitsubishi orkar inte längre att värma när det är -2 i November. Vi visade två år sen till en firma o de sade det var bra så vi bytte inte. Tilllägga att, vi Såg utedelen fick is för första gången i November så den är också en orsak. Tanke med pumpen ålder + utökat kvm vi bestämmer att byta mot en ny. Vi vill sluta använda elradiator o värma huset med kamin + ny llvp + värmeflyttare fläkt. Tack.
 
Redigerat:
Ok, framgick inte att ni hade en gammal värmepump.
Om den är/var defekt så kanske den ändå inte gav något utbyte men det är svårt att veta.

Ni har som sagt låg förbrukning och tänkt er att elda och då antar jag att ni har tillgång till gratis eller billig ved så det lönar sig eller så gillar ni helt enkelt att elda :)

Värmeförflyttare låter en del men det har nog ni koll på om ni har kikat på dessa.

Med låg förbrukning och tanken att elda mer så blir det lång pay off tid med en modell för 20000:- så ni kanske inte behöver så kraftig och ”dyr” modell.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Som tidigare nämnts så låter årsförbrukningen låg, men oavsett det, om det fungerat tidigare med en LLVP, så tycker jag det är rätt att byta till en kraftigare nu efter utbyggnaden.

Har själv Daikin som installerades hösten 2016. Nu har det dock inte varit nämnvärt kallt sedan de installerades, så exakt hur de fungerar vid kallare temp vet jag inte. Dessutom har vi tre st då vår planlösning är allt annat än öppen... Så deras effekt är väl tilltagen. Däremot kan jag konstatera att det har mig veterligt inte varit några problem med nedisning i vårt mkt fuktiga klimat.

Jag valde Daikin just för att de har en mkt väl tilltagen effekt även i sträng kyla, (med Skånska mått mätt, dvs ner till -25C). De har också en bra konstruktion av utedelen som minskar risken för isbergsuppbyggnad undertill. (Minskar, inte eliminerar. Vill man eliminera risken måste utedelen monteras högt över marken.)

Att det blev Daikin berodde också på att det var en lokal firma med en drive. Kände att med en lokal firma så bör support och ev rep/underhåll fungera bra. Tidigare erfarenheter av en usel Panasonic från ett stort byggvaruhus, som inte själva gör ngt annat än att kränga själva pumpen, var inte goda.

Sedan är det såpass jämnt i toppen av LLVP nu att skillnaderna är i realiteten inte märkbara. Precis som ComfortThomas skriver är det andra faktorer som sätter slutavgörandet.

Just nu kan jag rekommendera Daikin, men det är egentligen alldeles för tidigt för mig att kunna utvärdera mina pumpar, så återkom om 10-15 år så kan jag berätta om det var en bra investering eller inte. ;)
 
C Comfort Thomas skrev:
Med låg förbrukning och tanken att elda mer så blir det lång pay off tid med en modell för 20000:- så ni kanske inte behöver så kraftig och ”dyr” modell.
Vi har en värmeförflyttare från "Airmove" som är monterat i golvet i andra våning. Har ni några tips :) ?
Vi har tillgång till billig ved o tanken är att använda den så gott vi kan men det blir inte enormt mycket för Det krävs lite tid :) ..Vi har kollat lite olika llvp modeller o de alla hamnar mellan 15 o 20 tusen. Vi har tagit den dyraste Daikin i vår sökning men vi tänkar på hållbarhet o energiefeektiviet för snabb payback. Vår nuvarande kostar nu för sin oeffektiviet ändå så bättre att byta Nu. Vad är den "billigare" model finns nu :) ? Vi har en liten dotter o kanske mer på gång så satsade vi på en säkert kort oavsett lite högre pris. Vi kollade också en hel del på LVP, från luft o bergvärmepump men alla hamnade över 80 tusen o mycket mer tanke med göra hela systemet från scratch med ventilation, vgd, radiator, m.m..
 
Med den förbrukningen och tanken verkar vara att elda mer så ser jag inte vitsen med att köpa en för dyr maskin.
Visste man att en dyrare modell skulle garanterat hålla betydligt längre så vore det en sak men det har man ingen aning om, en dyr modell kan även ha dyrare reservdelar som man eventuellt ska beakta.
Val av placering är då viktigt så man verkligen utnyttjar den kraftigare modellen.

Oldboy Oldboy skrev:
Som tidigare nämnts så låter årsförbrukningen låg, men oavsett det, om det fungerat tidigare med en LLVP, så tycker jag det är rätt att byta till en kraftigare nu efter utbyggnaden.

Har själv Daikin som installerades hösten 2016. Nu har det dock inte varit nämnvärt kallt sedan de installerades, så exakt hur de fungerar vid kallare temp vet jag inte. Dessutom har vi tre st då vår planlösning är allt annat än öppen... Så deras effekt är väl tilltagen. Däremot kan jag konstatera att det har mig veterligt inte varit några problem med nedisning i vårt mkt fuktiga klimat.

Jag valde Daikin just för att de har en mkt väl tilltagen effekt även i sträng kyla, (med Skånska mått mätt, dvs ner till -25C). De har också en bra konstruktion av utedelen som minskar risken för isbergsuppbyggnad undertill. (Minskar, inte eliminerar. Vill man eliminera risken måste utedelen monteras högt över marken.)

Att det blev Daikin berodde också på att det var en lokal firma med en drive. Kände att med en lokal firma så bör support och ev rep/underhåll fungera bra. Tidigare erfarenheter av en usel Panasonic från ett stort byggvaruhus, som inte själva gör ngt annat än att kränga själva pumpen, var inte goda.

Sedan är det såpass jämnt i toppen av LLVP nu att skillnaderna är i realiteten inte märkbara. Precis som ComfortThomas skriver är det andra faktorer som sätter slutavgörandet.

Just nu kan jag rekommendera Daikin, men det är egentligen alldeles för tidigt för mig att kunna utvärdera mina pumpar, så återkom om 10-15 år så kan jag berätta om det var en bra investering eller inte. ;)
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
A Ahm.s skrev:
Vi har en värmeförflyttare från "Airmove" som är monterat i golvet i andra våning. Har ni några tips :) ?
Vi har tillgång till billig ved o tanken är att använda den så gott vi kan men det blir inte enormt mycket för Det krävs lite tid :) ..Vi har kollat lite olika llvp modeller o de alla hamnar mellan 15 o 20 tusen. Vi har tagit den dyraste Daikin i vår sökning men vi tänkar på hållbarhet o energiefeektiviet för snabb payback. Vår nuvarande kostar nu för sin oeffektiviet ändå så bättre att byta Nu. Vad är den "billigare" model finns nu :) ? Vi har en liten dotter o kanske mer på gång så satsade vi på en säkert kort oavsett lite högre pris. Vi kollade också en hel del på LVP, från luft o bergvärmepump men alla hamnade över 80 tusen o mycket mer tanke med göra hela systemet från scratch med ventilation, vgd, radiator, m.m..
Köper man flera värmeförflyttare är man nog snart uppe i vad en mindre luftvärmepump kostar att komplettera med på övervåningen istället och då får man även kylfunktionen där uppe där den verkligen har behövts ett antal veckor denna sommaren och sommaren innan och det är väldigt billigt att använda kyla på dagens modeller.

Du får kolla med din tilltänkta leverantör om dom har något alternativ på modell med tanke på din låga förbrukning.
Skiljer det bara småpengar finns det ingen vits ”att byta ner sig”
 
C Comfort Thomas skrev:
Med den förbrukningen och tanken verkar vara att elda mer så ser jag inte vitsen med att köpa en
Hej Thomas, vore tacksam om ni kunde rekommendera en billigare men bra maskin också. Det verkar att det kostar minst 15 tusen oavsett vad jag väljer. Vi har också tänkt att kyla i sommaren p.g.a höga temp..tackar..
 
Vet inte vilka modeller din återförsäljare har men har du tänkt köra kyla på nedre plan så faller nästan iden med en klenare modell då du kan behöva den kraftigare modellens kyleffekt .

Stora gåtan för värmebehovet är egentligen hur ”dåligt” den befintliga har fungerat ??
Hade varit enklare att räkna på er fastighet om det bara var vanlig elvärme
 
Vart sitter förresten din befintliga innerdel monterad någonstans ?
Har den placeringen fungerat bra spridningsmässigt i huset och har den stört mycket blås och ljudmässigt?
 
C Comfort Thomas skrev:
Vart sitter förresten din befintliga innerdel monterad någonstans ?
Har den placeringen fungerat bra spridningsmässigt i huset och har den stört mycket blås och ljudmässigt?
Den sitter mellan badrums o teknikrumsdörrarna idag. Som sagt idag finns inte de två rum där för vi ska ombygga de så vi kan inte placera den där. Nuvarande väggen den bär pumpen ska rivas o förstora..Annars den skulle vara en eventuell optimalt plats. Men förutom den 3.2 meter ryggåstaket i entrejallen jag ser inga problem. Luften kastar mot alla sovrum,trappa, badrum o tekniksrummens dörrar samt allrummet. Vad tycker ni ? Mvh
 
Är nog bättre om du lägger upp en planlösning som det kommer att bli då nuvarande kommer uppdateras :)

Håller nog på golvmodell i hallen riktad mot allrum för att störas så lite som möjligt eller om kylfunktion i vardagsrum även har hög prio en montering i vardagsrum med golv/vägg modell typ mittemot fönstret i hallen.

Men nu kanske inte bifogad planlösning är helt korrekt !!

Nu är jag partisk men kolla även på Mitsubishi Electric och Toshibas modeller ;)
 
A
A Ahm.s skrev:
Hej Thomas, Så fort vi var klar med utbyggnaden då upptäcktte vi att vår 15 år gamla Mitsubishi orkar inte längre att värma när det är -2 i November. Vi visade två år sen till en firma o de sade det var bra så vi bytte inte. Tilllägga att, vi Såg utedelen fick is för första gången i November så den är också en orsak. Tanke med pumpen ålder + utökat kvm vi bestämmer att byta mot en ny. Vi vill sluta använda elradiator o värma huset med kamin + ny llvp + värmeflyttare fläkt. Tack.
att en gammal mitsubishi inte orkar brukar bero på att innedelen är igenkorkad av skit inte minst om man eldar med fastbränsle oxå. Jag har get hjärtmassage på många mha en rejäl rengöring och de blir som nya.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
A Ahm.s skrev:
Hej Thomas, vore tacksam om ni kunde rekommendera en billigare men bra maskin också. Det verkar att det kostar minst 15 tusen oavsett vad jag väljer. Vi har också tänkt att kyla i sommaren p.g.a höga temp..tackar..
billigare men bra är ju fujitsu
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
A
Och skippa LG och Electrolux
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.