Hur löser ni rörelsemånen i trägolvet?
 
Mazen Mazen skrev:
Typ..
[bild]
Då sulle det bli något enligt bild. Kluven... Kanske pga min dåliga photoshop iofs. :crysmile: Här måste man ju hitta på något i valvet vid entrén då också. :thinking: "Frisbitarna" kan ju dock inte sågas ur de vanliga bitarna då dessa blir 700ish långa.
 
  • Hall med klinkergolv och obehandlade väggar, byggsäck och byggmaterial syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Blir i min mening skit snyggt, du har ritat med 400 plattor.. hur stor fris får du enl din ritning?
Tycker det ser urbra ut.
Ang. entrén så låter du bara golvet följa med ut..
 
Mazen Mazen skrev:
Blir i min mening skit snyggt, du har ritat med 400 plattor.. hur stor fris får du enl din ritning?
Tycker det ser urbra ut.
Fan ritade jag fel iaf. :cry: Fick för mig och trodde att jag ritade med 500. Gick på 150 i fris här. På en höft... Men ja,.. Det är nog pytagoras som bet mig i arslet... Tänkte inte på att diagonalen inte är 500 på plattorna... :rolleyes:

Tänkte testa att skissa med träfris runt stenen osså. :thinking:
 
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Fan ritade jag fel iaf. :cry: Fick för mig och trodde att jag ritade med 500. Gick på 150 i fris här. På en höft... Men ja,.. Det är nog pytagoras som bet mig i arslet... Tänkte inte på att diagonalen inte är 500 på plattorna... :rolleyes:

Tänkte testa att skissa med träfris runt stenen osså. :thinking:
Njae 3x500 blir 1500 så...:D
Men får du ihop det med 3x400 ..
.
 
Mazen Mazen skrev:
Njae 3x500 blir 1500 sä....:D
Men får du ihop det med 3x400 ..
Mmm... Fast när de ligger så här så är det ju diagonalen på 707,1 mm (sqrt((500^2)+(500^2))) som jag måste räkna på...? :thinking: Men ja, fel är det. PÅ skissen är plattorna nog närmare 300 då. Och lite skeva mått rent allmänt. SKa skissa lite bättre.
 
Du, snacka tankevurpa.. brukar vara bra på detta ;)
Med 400 plattor blir diagonalen om jag igen inte räknar tok 605 mm.
 
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
565. :geek:

[länk]
Se där.. använde en tumstock :D
Den sidan är sparad!
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Se där.. använde en tumstock :D
Den sidan är sparad!
Fick gå tillbaka till illustrator för att ha koll på måtten. Vet fasen inte hur man planerar plattor och om man måste beställa måttbeställda? Fick det att funka hjälpligt med 500mm plattor men frisningen blir lite rock'n'roll och inte helt centrerat. Men kanske så det är, att det blir lite som det blir. Lite oklart hur man gör i valvet vid entrén osså.

Sen har jag inte heller koll på om vilken platt-jocke som helst klarar det där och om de kan såga hur som i Norrvange-plattor? :thinking: jag är ny på detta. :crysmile:
 
  • Illustrerad planritning med 500mm golvplattor och asymmetrisk frisning vid en entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut med 3 diamanter i mitten av golvet (lite nyfiken på hur det skulle se ut med 400 plattor)
Ang frisen så är kortsidorna i symmetri o för att få långsidorna samma får du kapa längderna mot hörnerna så det blir symmetri mot golvets fogar.

Att kapa plattorna tror jag inte blir ngt problem bara att använda en bra kakelsåg vilket vilken platt-Jocke har eller hyr för jobbet..
 
Mazen Mazen skrev:
Ser bra ut med 3 diamanter i mitten av golvet (lite nyfiken på hur det skulle se ut med 400 plattor)
Ang frisen så är kortsidorna i symmetri o för att få långsidorna samma får du kapa längderna mot hörnerna så det blir symmetri mot golvets fogar.

Att kapa plattorna tror jag inte blir ngt problem bara att använda en bra kakelsåg vilket vilken platt-Jocke har eller hyr för jobbet..
400 plattor. Tror jag fick till frisen rätt på denna, gått på 100mm på den. Ska göra om den på 500an...
 
  • Skiss av ett golv med diagonalt lagda plattor och beskrivande markeringar för en fris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
500 och 600mm plattor med rätt fris. Om "rätt" innebär att frisbitarna är lika långa som diagonalen.
 
  • Ritning av golv med diagonalt lagda plattor och korrekt utmätta frisbitar runt kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit ritning som visar diagonalt lagda plattor med friser vid en eldstad och skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den sista versionen med 500 plattor är vad jag hade valt. 400 plattorna blev i mitt tycke för plottrigt och 600 för stora för ytan.
 
Hemmakatten
Är det Norrvange kalksten från Gotland du tänker ha i hallen? I så fall hade jag lagt 200 breda och i fallande längder. Lagda längs med hallen.

Att klottra till det med diagonala rutor med fris skulle jag inte göra med en vacker, naturlig sten. Skulle passa bra med ert trägolv som ligger efter hallen.

Sådan mönsterläggning passar bättre för enfärgade keramikplattor och tycker nog att det är lite "ute" med sådana friser.
 
Redigerat:
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.